عمومی

اوپلیستیخه گرجستان تنها شهر سنگی در جهان

شهر سنگی اوپلیستیخه شگفت انگیز ترین  مکان های کشور گرجستان

کشور گرجستان با دارا بودن شهرهای تاریخی مانند اوپلیستیخه، بناهای باستانی باشکوه، صومعه ها و کلیساها، رشته کوه های قفقاز، غذاها و انواع نوشیدنی ها و همچنین مردمی مهمان نواز به محلی مناسب برای سفر گردشگران و توریست ها مبدل گشته است. قابل ذکر است این کشور زیبا و دیدنی به علت قدمت کهن تاریخی که دارد بهترین و باشکوه ترین جاذبه ها را برای افراد علاقمند فراهم آورده است.

از شگفت انگیز ترین و جالب ترین مکان هایی که در کشور گرجستان واقع شده است محلی است که به نام شهر سنگی اوپلیستیخه شهرت دارد. اوپلیستیخه بین شهرهای زیبای تفلیس و باتومی قرار گرفته است که از آن به عنوان بزرگترین شهر سنگی در دنیا یاد می کنند. نکته جالب این است که شهر سنگی اوپلیستیخه گرجستان به علت دارا بودن آثار تاریخی و کهن بی همتا از اهمیت فوق العاده ای در این کشور برخوردار شده است. جالب است بدانید علت وجود این آثار در این شهر تاریخی این است که اوپلیستیخه در آن زمان ها از مراکز مهم مذهبی و سیاسی به شمار می رفته و گفتنی است که توریست ها و گردشگران برای دیدن از این آثار تاریخی باید به موزه تفلیس بروند زیرا در حال حاضر آثار تارخی مرتبط با این شهر در موزه ملی تفلیس در معرض دید عموم قرار گرفته اند. شهر اوپلیستیخه گرجستان در سال 2007 میلادی به عنوان بزرگترین شهر سنگی دنیا به ثبت جهانی یونسکو رسید.

شرح مختصری بر شهر سنگی اوپلیستیخه

اوپلیستیخه در تور گرجستان سفر باتو  شهری است که  از تراش صخره ها به دست بردگان به وجود آمده است. این شهر در 10 کیلومتری شهر گوری قرار دارد. شهر گوری به دست قدرتمندترین پادشاه که دوایت چهارم نام داشت ساخته شده است این شهر صنعتی در ایالت کارتلی کشور گرجستان واقع شده است. شهر سنگی که معبد خدایان و قلعه پروردگار معنا می شود یکی از مهم ترین آثاری است که از دوران قرون وسطی بر جای مانده است. شهر اوپلیستیخه در زمان هایی که مردم بت پرست بوده اند ساخته شده و در حقیقت ساکنان این شهر و این ناحیه آن را به عنوان یک شهر مقدس که جایگاهی برای خداوند است می شناختند و پیوسته از آن به عنوان نمادی برای قدرت نام می بردند. بعضی ها پیدا شدن اوپلیستیخه را به نوه کارتلس که اوپلس نام دارد مرتبط می دانند.

تاریخچه شهر اوپلیستیخه

به گزارش سفر باتو ، شهر سنگی از غارهای زیادی تشکیل شده است. کشور زیبای گرجستان غارهای منحصر به فرد فراوانی دارد که شهر سنگی اوپلیستیخه بیشتر این غارها را در دل خود قرار داده است. مردم این شهر از این غارها فقط به عنوان محل سکونت و زندگی بهره نمی بردند بلکه برخی از آنها عبادتگاه و برخی دیگر آن محلی برای دفن کردن انسان ها  بود که آنها را به وسیله نقش های متفاوت و گوناگون شناسایی می کردند. به عنوان مثال غار شاه توت که صاحبش یکی از افراد سلطنتی بوده است دارای  کنده کاری های هندسی در قسمت سقف غار بود. این غار در زمان حیات این فرد محلی برای زندگی آن شخص به شمار می رفته است.

برعکس تصوری که توریست ها و گردشگران دارند شهر اوپلیستیخه هیچ نوع تاریخچه دینی و مذهبی قابل قبولی نداشته و فقط از نکات مورد توجه قدمت تارخی آن است که بر اساس تحقیقات شکل گرفته در قرن ششم پیش از میلاد مسیح به دست بردگان درست شده است. آنها در آن دوره به وسیله تیشه های آهنی توانستند خانه ها و غارهایی را در قلب کوه بنا کنند که در آخر برای قدردانی از این کارها از قید بندگی رهایی پیدا کنند. در قرن چهارم میلادی و با رواج دین مسیحیت از اهمیت شهر کم شد ولی باز هم تعدادی بودند که در آن به زندگی ادامه می دادند و در اصل باید بگوییم که شهر اوپلیستیخه تا قرن 13 میلادی قابل سکونت بود.

این شهر سنگی در اواخر قرن هشتم و اوایل قرن نهم میلادی در دوره ای که شهر تفلیس به دست مسامان ها فتح شد باز هم مورد اهمیت و توجه واقع شد که از آن به عنوان پایگاهی نظامی استفاده می کردند. با حملات مغول ها که در قرن 14 رخ داد شهر سنگی هم در امان نماند که در اثر این حمله اوپلیستیخه به یک شهر متروکه مبدل گشت و تنها در موارد اندکی به عنوان پناهگاه مورد استفاده قرار می گرفت.

مروری بر معماری شهر سنگی اوپلیستیخه

شهراوپلیستیخه گرجستان به شکل غارهایی در روی کوه بنا شده است. این شهر از 700 غار درست شده بود ولی در حال حاضر فقط 150 تای آنها بر جای مانده است. این شهر از سه قسمت شمالی، جنوبی و مرکزی درست شده است و وسیع ترین بخش آن، بخش مرکزی است که بیشترین غارها نیز در این بخش قرار دارد. این بخش به وسیله یک کانال باریک به بخش جنوبی وصل شده است. با زلزله ای که در سال 1920 به وقوع پیوست قسمت هایی از شهر سنگی اوپلیستیخه به طور کامل خراب شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا