سبک زندگی و سلامت

بیماری های مرگباری که رابطه مستقیم با فست فود دارند

 

 

مطالعات نشان داده است که مردم بیشتر نقاط دنیا، مصرف فست فود را به میزان بالایی وارد برنامه غذایی خود کرده اند و آماری نگران کننده نشان میدهد تقریباً 40 درصد مردم دنیا هر روز فست فود می خورند و همین عامل چاقی و اضافه وزن محسوب می شود که بیماری های مزمنی را بدنبال دارد؛ بیماری هایی که برخی از آن ها مرگبار و خطرناک هستند و در این قسمت به نقل از نمناک آن ها را به شما معرفی می کنیم.

بیماری قلبی:

مصرف رژیم غذایی حاوی چربی اشباع و غذاهای فرآوری شده، به ویژه فست فود، باعث افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی می‌شود. محدود کردن میزان چربی اشباع برای همه افراد ضروری است و مقدار مصرفی آن در روز نباید بیشتر از 13 گرم باشد، چراکه چربی های اشباع بدلیل داشتن سدیم و افزایش فشار خون میتواند خطر ابتلا به بیماری های دیگری همچون دیابت و چاقی را افزایش دهد.

سندروم متابولیک:

فست فود و نوشابه‌ها جزو خوراکی هایی هستند که هیچ مواد سالمی در آن‌ها وجود ندارد. بررسی ها نشان می‌دهد که مصرف منظم نوشابه‌ها و رژیم غذایی حاوی فست فود، عاملی است در ایجاد سندروم متابولیک که خود میتواند باعث افزایش فشار خون، قند خون، و تری‌گلیسرید شده و با کاهش کلسترول خوب و مفید باعث چاقی شود در نتیجه، خطر ابتلا به آلزایمر، دیابت و بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

دیابت نوع 2:

همانطور که گفته شد چاقی، مصرف زیاد قند و شکر، و مصرف غذاهای فرآوری شده، عواملی هستند که خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را افزایش می‌دهند. در چنین شرایطی، بدن قادر به بهبود تجزیه و گوارش قند خون به‌طور کامل نخواهد بود به همین دلیل، مقاومت به انسولین، هورمونی که نقش اساسی در کنترل قند خون دارد، ایجاد می‌شود. مصرف مکرر فست فود نیز باعث تشدید این وضعیت و افزایش خطر ابتلا به دیابت خواهد شد.

فشار خون بالا و سکته

مصرف فست فود به دلیل چربی، کالری و سدیم بالا، تأثیر منفی مستقیم بر فشار خون دارد و از آنجاییکه مصرف زیاد این مواد غذایی لذیذ و البته مضر می‌تواند خطر افزایش فشار خون را افزایش دهد، احتمال حمله قلبی یا سکته نیز در افراد مصرف کننده بیشتر است.

سرطان

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف گوشت فرآوری شده و میزان بالای قند موجود در فست فود و نوشابه‌ها می‌تواند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهد. مطالعه ای که در سال 2018 در همین زمینه صورت گرفت، این نتیجه را داشت که افزایش 10 درصدی در مصرف غذاهای فرآوری شده می‌تواند عاملی باشد که حدود 12 درصد خطر ابتلا به سرطان، بخصوص سرطان سینه را افزایش دهد.

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا