سبک زندگی و سلامت

ادویه ای که دیگر قابل استفاده نیست

 

 

 

تا به حال درمورد تاریخ انقضا ادویه ها و اینکه در چه شرایطی، ادویه ها دیگر قابل استفاده نیستند، فکر کرده اید؟ به دلیل اینکه ادویه جات جز مواردی هستند که به نظرمی رسد نسبت به دیگر مواد غذایی آشپزخانه مدت زمان طولانی تری مصرف می شوند، احتمالا در بحث تاریخ انقضای آن ها چندان حساسیت بخرج نمیدهیم، در حالیکه این مسئله نیز در سلامت غذای ما اهمیت داشته و بایستی مورد توجه قرار گیرد.

واقعیت این است که باید علاوه بر توجه به تاریخ انقضای نوشته شده بر روی بسته‌بندی ادویه‌ها، به حفظ تازگی و کیفیت آن‌ها نیز توجه نمایید. این امر ضروری است چرا که به دلایلی که ممکن است فرآیند انقضای محصول را تسریع کنند، حتی ممکن است لازم باشد کمی قبل از اتمام تاریخ انقضا، از مصرف آن ادویه منصرف شوید. در این بخش از پاسینیک، به نقل از نمناک شما را با برخی علایم آشنا خواهیم کرد که نشان میدهد تاریخ انقضای ادویه های شما رسیده و باید هرچه سریعتر آنها را دور بریزید.

ادویه ای که رنگ و شکل آن تغییر کرده

اگر حس کردید که شکل ظاهری ادویه به همان تازگی و یکدستی روزهای اول نیست، بهتر است دیگر از مصرف آن ادویه خودداری کنید. افراد صاحب نظر در این رابطه معتقدند که زمانی که ادویه به حالت نمناک یا گلوله‌ای درآمده، بهتر است دیگر از آن استفاده نشود. این حالت نشان‌دهنده ورود رطوبت به داخل ادویه است و ممکن است باعث ایجاد شرایط مناسب برای رشد قارچ و کپک در آن شده باشد که استفاده این ادویه های کهنه و مانده  درغذاها موجب مسمومیت غذایی می شود.

فراموش نکنید که ادویه جات تازه، رنگی شفاف و روشن دارند و درواقع زمانی که رنگ ادویه به حالت کدر درمی آید، نشانه کهنگی و فاسد شدن آن است .

ادویه ای که بوی نامطبوعی بخود گرفته

ادویه‌ها معمولاً بوی خاص و مطلوبی دارند، اما اگر بوی آن‌ها نامطبوع یا عجیب شده باشد، ممکن است نشانه خراب شدن باشد و شما نباید از آنها برای پخت و پز استفاده کنید.

ادویه ای که بیش از حد خشک یا چرب است

ادویه های سالم غالبا حد مناسبی از یکنواختی را در بافت خود دارند که در صورت خرابی، این تعادل مختل شده و ادویه شما یا بیش از اندازه خشک خواهد شد یا به شکل غیرطبیعی چرب.

ادویه ای که تاریخ انقضا آن گذشته

اگرچه برخی از ادویه‌ها تاریخ انقضا با مدت چهار سال و برخی دیگر که حاوی برگ‌های خشک هستند، با مدت سه سال مشخص شده‌اند، بهتر است که در همان سال اول، کیفیت آن‌ها را در زمان مصرف بررسی نمایید. همچنین، توصیه می‌شود ادویه‌ها به میزان کمتر و بر اساس نیاز خریداری شوند تا در زمان مصرف دارای کیفیت بهتری باشند و از فساد این نوع مواد غذایی جلوگیری گردد.

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا