سبک زندگی و سلامت

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

نوروفیدبک چیست و چه کاربردی دارد؟

امروزه با پیشرفت فناوری روش‌های مختلفی برای درمان بیماری‌ها و اختلالات روانی ابداع شده است که محققان بسیاری روی میزان اثربخشی، عوارض و روش انجام این درمان‌ها مطالعات مختلفی انجام می‌دهند. اختلال‌های روانی در مسیر رشد بسیاری از کودکان و بزرگسالان اتفاق می‌افتد که بعضی از آن‌ها به درمان طولانی‌مدت و برخی به دوره درمانی کوتاه‌تری نیاز دارند. نوروفیدبک یکی از روش‌های موثر در زمینه بهبود اختلالات شایع روانی است که به فرد کمک می‌کند تا بتواند به‌خوبی روند درمان و بهبود خود را طی کند. در ادامه مطلب با این روش درمانی بیشتر آشنا خواهیم شد.

نوروفیدبک چیست؟

برای اینکه درک ساده‌تری از روش درمانی نوروفیدبک داشته باشید، بهتر است ابتدا با امواج مغزی آشنا شوید. وقتی که سلول‌های مغز با یکدیگر ارتباط برقرار می‌کنند، پالس‌های الکتریکی تولید می‌کنند که به آن‌ها امواج مغزی هم گفته می‌شود. امواج مغزی اطلاعات بسیاری را در زمینه عملکرد مغز، احساسات و عادت‌های ما ارائه می‌دهد که با کمک تجزیه و تحلیل آن داده‌های بسیاری از فرد و عملکرد ذهنی و رفتاری او به دست می‌آید.

نوروفیدبک در واقع روشی غیر تهاجمی است که در مرحله اول امواج مغز بیمار را اندازه‌گیری می‌کند و بازخورد آن را به بیمار ارائه می‌دهد. با کمک این بازخورد، بیمار به مرور زمان یاد می‌گیرد که عملکردهای غیر ارادی بدن خود را راحت‌تر کنترل کنند تا امواج مغزی خود را به سطح استاندارد و سالم برسانند.

هدف نوروفیدبک تراپی این است که امواج مغز بهترین عملکرد خود را داشته باشند تا فرد به سلامتی ذهنی دست پیدا کند. به بیان ساده‌تر باید بگوییم درمان نوروفیدبک به بیمار کمک می‌کند تا بتواند به‌طور آگاهانه عملکردهای مغزی خود را تا حد مناسبی کنترل کند تا امواج و الگوی مغزی به سطح نرمال برسند.

دستگاه نوروفیدبک چگونه کار می‌کند؟

یکی از مهم‌ترین مزایای روش درمانی نوروفیدبک این است که بیمار در مقابل هیچ اشعه‌ای قرار نمی‌گیرد و همچنین برای این روش مصرف دارویی مورد نیاز نیست. بنابراین باید گفت که یکی از روش‌های بی‌ضرر است که عوارض کمی دارد. دستگاه نوروفیدبک شامل یک کامپیوتر، مانیتور و حسگرهایی است که روی سر قرار می‌گیرند. این حسگرها داده‌های امواج مغز را به کامپیوتر انتقال می‌دهند و پزشک و بیمار می‌توانند نتیجه را روی مانیتور مشاهده کنند. به همین دلیل این دستگاه کاملا بی‌ضرر است.

بیمار بازخوردها را روی مانیتور مشاهده می‌کند و دکتر در جلسات درمانی از او می‌خواهد تا کارهای مورد نیاز را انجام دهد و با استفاده از بازخوردها روی تغییر امواج مغز خود متمرکز باشد. بنابراین در طی جلسات درمانی مغز بیمار یاد می‌گیرد تا خود را کنترل کرده و در نتیجه آن با توجه به مشکلی که دارد، امواج مغزی خود را به سطح مناسب برساند.

روش درمانی نوروفیدبک چه کاربردهایی دارد؟

همان‌طور که اشاره کردیم، درمان نوروفیدبک باعث می‌شود که عملکرد مغز به سطح نرمال برسد و امواج مغزی عادی شوند. بنابراین از این روش به میزان زیادی برای بهبود و درمان اختلالات بسیاری استفاده می‌شود. این اختلال‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • اختلال بیش‌فعالی/کم‌توجهی یا ADHD
  • وسواس فکری
  • اختلالات اضطرابی
  • اختلال افسردگی
  • مشکلات خواب
  • اختلال طیف اوتیسم
  • پانیک یا حمله‌های عصبی
  • درمان اختلالات یادگیری
  • سردردهای شدید و میگرن
  • بهبود آسیب‌های مغزی و عملکرد حافظه
  • قابل استفاده برای کودکان و بهبود اختلال‌های شایع در آن‌ها

برای درمان با نوروفیدبک چند جلسه نیاز است؟

باید بدانید که افراد شدت و نوع اختلالات متفاوتی دارند، بنابراین تعداد جلسات مورد نیاز به مشکل هر فردی بستگی دارد. تعداد جلسه‌های درمانی با این روش می‌تواند بین ۲۰ تا ۸۰ جلسه متفاوت باشد. بنابراین پزشک باید روند درمانی مورد نیاز شما را تشخیص دهد. اما به‌طور کلی شما باید بعد از حدود ۱۰ تا ۱۵ درجه تغییرات ملموسی را مشاهده کنید و آن‌ها را با پزشک در میان بگذارید.

آیا روش درمانی نوروفیدبک اثرگذار است؟

استفاده از روش نوروفیدبک تراپی برای افراد روشی غیر تهاجمی و بدون عوارض است که درصد بسیاری از افراد آن را روش موثری برای درمان می‌‌دانند. نکته مهم این است که میزان اثرگذاری نوروفیدبک به نوع مشکل هر کسی بستگی دارد و همچنین به شدت اختلال در فرد وابسته است. از طرفی ممکن است به دلایل مختلفی مغز فرد با این درمان پیشرفت نداشته باشد و برای او روش‌های درمانی دیگری مناسب‌تر باشد. نکته دیگر این است که بسیاری از پزشکان از روش نوروفیدبک به‌عنوان یک روش مکمل برای درمان بیماری‌ها استفاده می‌کنند و این روش را برای تسریع در روند بهبود و درمان به کار می‌گیرند. بنابراین شما باید با توجه به تشخیص پزشک و انجام روش‌های مورد نیاز دیگر دوره درمانی نوروفیدبک را تکمیل کنید.

بهترین مرکز درمانی نوروفیدبک

کلینیک تخصصی دکتر مهسا ساداتی روانشناس کودک و نوجوان یکی از مراکز معتبر در زمینه درمان با روش نوروفیدبک است که مزایای بسیاری را برای مراجعان به همراه دارد. روش درمانی نوروفیدبک تراپی با کمک متخصص نوروساینس انجام می‌شود تا بیماران از تسلط فرد متخصص و روند درمانی خود اطمینان پیدا کنند. در این کلینیک دکتر ساداتی برای مراجعین برنامه و پروتکل درمانی خاص هر بیمار را طراحی می‌کنند که این برنامه بر اساس نقشه مغزی بیماران به دست می‌آید.

دستگاه‌های نوروفیدبک و لورتا نوروفیدبک در کلینیک ساداتی دارای تاییدیه FDA آمریکا هستند و از معتبرترین برندها تهیه شده‌اند. در این کلینیک تیم درمان از متخصصان حرفه‌ای و باتجربه تشکیل شده است تا هر فرد با توجه به نوع مشکل و اختلال خود به‌خوبی درمان شود. همچنین فرآیند تغییرات در طی جلسات مختلف با دقت زیر نظر گرفته می‌شود و بعد از ۱۰ یا ۱۵ جلسه نقشه مغزی و مصاحبه با بیمار تکرار می‌شود تا از بهبود فرد اطمینان حاصل شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا