سبک زندگی و سلامت

عوارض خوردن خوراکی های حتی سالم

 

 

حتما برایتان پیش آمده است که حجم بالای کاری یا زیاد شدن مسئولیت های زندگی، گاهی برنامه غذایی شما را مختل کرده و یک آن متوجه شده اید که عصر رسیده و شما هنوز هیچ غذایی نخورده اید یا بجای وعده های غذایی مهم، با یک خوراکی بر گرسنگی تان غلبه کرده اید. اگر شما هم جزو افرادی هستید که برای تهیه صبحانه سالم وقت کافی ندارند و ترجیح میدهند خوراکی را به جای وعده غذایی اصلی خود جایگزین کنند، باید با توجه بیشتری دراین بخش همراه ما باشید چراکه این عادت شما، عوارض جانبی ناخوشایندی دارد که به نقل از نمناک، در ادامه عنوان کرده ایم.

 

چیزی می خورید که بدنتان به آن نیاز ندارد

شاید اینطور فکر کنید که بعضی از خوراکی هایی که بجای غذا می خورید، سالم تر از یک تکه پیتزا هستند؛ اما لزوما سالم تر از یک وعده غذای کامل محسوب نمیشوند. از آنجاییکه شما می توانید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود شامل درشت مغذی ها و ریز مغذی ها را، از طریق وعده غذایی اصلی به دست آورید بهتر است معده و دستگاه گوارش خود را با خوردن خرواکی هایی که هیچ یک از مواد مغذی را ندارند، سنگین و مشغول نسازید.

فیبر و دیگر ریز مغذی ها را از دست میدهید

بسیاری از خوراکی‌هایی که به عنوان جایگزین وعده اصلی مصرف می‌شوند، فاقد مقدار کافی فیبر که برای سلامت روده، هضم غذا و سلامت قلب اهمیت دارد، هستند. به علاوه، این خوراکی‌ها ممکن است فاقد سایر مواد مغذی مفید مانند آنتی‌اکسیدان‌ها که از خوردن غذاهای کامل به دست می‌آید، باشند.

دچار اضافه وزن و چاقی می شوید

یکی دیگر از عوارض جانبی دیگر جایگزین کردن وعده‌های غذایی اصلی با خوراکی‌ها، افزایش وزن است. به دلیل اینکه بسیاری از این خوراکی‌ها حاوی کالری بسیار کمی هستند، پس از مصرف یکی از آن‌ها هنوز احساس گرسنگی می‌کنید و در نهایت ممکن است به غذاهای پرکالری روی بیاورید. تمام اینها باعث می‌شود که خوراکی‌های جایگزین غذا، به عنوان یک راه‌حل طولانی‌مدت و موثر برای کاهش وزن مطرح نباشند.

خود را از مواد غذای مفید محروم می کنید

غذاهای گیاهی مانند میوه‌ها و سبزیجات حاوی مواد شیمیایی گیاهی هستند که باعث تولید رنگ در این گیاهان می‌شوند و همچنین فواید زیادی برای سلامتی دارند. غذاهای جایگزین وعده غذایی اغلب با ویتامین‌ها و مواد معدنی غنی شده‌اند تا به نیازهای تغذیه‌ای کمک کنند، اما مزایای مشابه مصرف انواع میوه‌ها و سبزیجات کامل را ندارند.

 

ممکن است دچار معده درد شوید

البته که هیچ آزمایش مطمئن یا فرآیند دقیقی که از طرف سازمان غذا و دارو این خوراکی‌ها را تایید کند، وجود ندارد و عوارض جانبی این خوراکی‌ها روی بسته‌بندی ذکر نشده است، اما ممکن است دستگاه گوارش شما، نسبت به مواد نگهدارنده شیمیایی مانند بنزوات سدیم، حجم‌دهنده‌ها مانند کاراگینان (یک ماده التهابی)، یا تثبیت‌کننده‌ها مانند صمغ زانتان واکنش منفی نشان دهد.

غذاهای جایگزین وعده غذایی اصلی می‌توانند برای کاهش وزن یا به عنوان یک وعده غذایی سریع و راحت مفید باشند. اما اگر در حال حاضر کمی در مورد آن‌ها دچار تردید شده‌اید و می‌خواهید تمرکز خود را بر تغذیه کامل قرار دهید، پیشنهاد می‌شود غذاهایی را امتحان کنید که به کاهش خطر بیماری‌ها و کند کردن روند پیری کمک می‌کنند.

منبع: نمناک

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا