سبک زندگی و سلامت

ترک دیوار گچی را چگونه بپوشانیم؟

 

ترک دیوار یکی از عیوب بزرگی است که می‌تواند بر ظاهر دکوراسیون خانه تأثیر منفی بگذارد. وجود ترک در ساختمان نه تنها یک زنگ خطر است بلکه حس ناخوشایندی را نیز به همراه دارد و ممکن است خسارات جبران‌ناپذیری ایجاد کند. اما در بسیاری از موارد، ترک‌ها کوچک و بی‌خطر هستند و نیازی به نگرانی نیست. در اینجا به نقل از نمناک روش‌های رفع ترک‌های دیوار گچی را خواهیم گفت.

شناسایی علت ترک:

قبل از هر چیز، علت ترک را شناسایی کنید. عوامل مختلفی مانند جنس دیوار، تغییر یا حرکت در ساختار ساختمان، تغییرات دمایی و رطوبتی، ضربه‌ یا اشتباهات در نصب ممکن است باعث ترک شود.

تراشیدن ترک دیوار:

قبل از شروع کار، حتما با فشار دادن گچ‌های اطراف ترک میزان مقاومت دیوار را بررسی کنید. مرحله اول رفع ترک دیوار گچی، تراشیدن است که میتوانید با استفاده از چاقو یا ابزار تیز، ترک را تراشیده و سطح آن را صاف کنید. این کار باعث افزایش سطح چسبندگی گچ می‌شود.

برش نوار درزگیر:

برش نوار درزگیر بایستی متناسب با اندازه ترک دیوار و حتما توسط ابزاری تیز مثل چاقو یا قیچی انجام شود، با اندازه گیری دقیق، نوار را برش بزنید. در واقع از نوار درزگیر گچ برای جلوگیری از چین و چروک در دیوار استفاده می شود.

کشیدن ملات گچ روی دیوار:

حالا نوبت به استفاده از ملات گچ میرسد؛ ملات گچ را با غلظت مناسب آماده کنید و با ماله یک لایه نازک گچ بر روی ترک بکشید. دقت کنید که گچ کشی باید تا حدودی بزرگ‌تر از نوار درزگیر باشد.

چسباندن نوار روی ترک:

پس از کشیدن ملات روی دیوار و یکدست کردن سطح آن، نوار درزگیر را قبل از خشک شدن گچ روی آن قرار داده و صاف کنید. برای هرچه بهتر شدن نتیجه کار، اجازه ندهید نوار چین یا چروک داشته باشد.

کشیدن یک لایه گچ روی دیوار:

در این مرحله از کار، یک لایه گچ را با استفاده از ماله روی نواری که روی ملات چسبیده است، کشیده، صاف کنید و سپس اجازه دهید گچ کاملا خشک شود.

سمباده کشی:

برای صاف کردن برجستگی‌های ایجاد شده حین کار، از سمباده استفاده کنید. به این نکته توجه داشته باشید که نباید بیش از اندازه سمباده بزنید چراکه امکان پارگی نوار درزگیر وجود دارد.

گچ کاری دوباره:

حالا قسمت مورد نظر را دوباره گچ کاری کرده و در صورت لزوم اطراف ناحیه ترک را هم گچ کاری کنید.

تمیز کردن منطقه گچ کاری شده:

پس از اتمام مراحل پوشاندن ترک دیوار گچی، نوبت به تمیز کاری میرسد که میتوانید محل ترمیم شده را با جاروبرقی تمیز کرده و اطراف آن را با یک پارچه خشک پاک کنید.

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا