سبک زندگی و سلامت

عوارض پوشیدن کفش پاشه بلند در بارداری

 

پوشیدن یا نپوشیدن کفش با پاشنه بلند یکی از مسائل حائز اهمیت در دوران بارداری محسوب می‌شود. آیا واقعاً پوشیدن کفش پاشنه بلند در این دوران حساس بی‌خطر است یا میتوان بدون نگرانی از آن استفاده کرد؟

بسیاری از بانوان در تمام نه ماهه بارداری‌شان از این نوع کفش ها استفاده می‌کنند و معتقدند هیچ آسیبی متوجه شان نخواهد بود در حالیکه اما پزشکان مخالف این باور هستند و دلایل موجهی نیز برای این مخالف دارند که در ادامه به نقل از نمناک به برخی از آنها در غالب عوارض کفش پاشنه بلند در بارداری می‌پردازیم.

گرفتگی ماهیچه ساق پا
در دوران بارداری زمانی که به مدت طولانی از کفش با پاشنه بلند استفاده می‌کنید، عضلات ساق پا ممکن است منقبض شده و گرفتگی ماهیچه‌ها را ایجاد کند و این وضعیت بدلیل تغییر بدن در حاملگی، شدیدتر خواهد بود.

کمر درد
استفاده از کفش های پاشنه بلند باعث تغییر وضعیت بدن شما می‌شود، به صورتی که عضلات لگن به سمت جلو خم و باعث ایجاد گودی در ناحیه کمر می‌شود. با تغییر وضعیت شکم در دوران بارداری، این امر می‌تواند منجر به درد شدید در منطقه کمر گردد.

شل شدن رباط‌ها و عضلات
رباط‌ها و عضلات در دوران بارداری به دلیل تغییرات هورمونی ضعیف ترند، از طرفی استفاده از کفش پاشنه بلند باعث فشار زیاد بر روی مفاصل لگن و کمر که در حالت تعادل نیستند، می شود. این امر می‌تواند به افزایش درد در ناحیه مفاصل، رباط‌های کمر و ناحیه لگن منجر شود.

کمتر شدن تعادل
به دلیل تغییرات هورمونی و افزایش وزن در دوران حاملگی، قدرت مچ پا کاهش می‌یابد و این کاهش می‌تواند به اختلال تعادل منجر شود. پوشیدن کفش پاشنه بلند باعث افزایش احتمال از دست دادن تعادل و لغرش می‌شود، که ممکن است به آسیب رسیدن به شما و جنینتان منجر گردد.

کشیدگی عضلات
همانطور که در ابتدای مطلب هم گفته شد، عضلات مچ و ساق پا نیز به دلیل تغییرات هورمونی در دوران بارداری ضعیف تر می‌شوند و این امر می‌تواند منجر به کشش عضلات پا شده و حتی کفش‌هایی که قبلاً راحت با آن‌ها حرکت می‌کردید، برایتان راحتی سابق را نداشته باشد، چه برسد به کفش های پاشنه بلندی که در شرایط عادی هم راه رفتن و حفظ تعادل با آنها برایتان دشوار است.

تورم پاها
مشکل تورم پاها در این دوران، مشکلی شایع است و استفاده از کفش تنگ و یا پاشنه بلند می‌تواند این مشکل را تشدید کند بنابراین به هیچ وجه استفاده از این کفش ها بخصوص برای خانم هایی که دچار تورم های دوران بارداری هستند، توصیه نمیشود.

خطر سقط جنین
زنان بارداری که همیشه از کفش پاشنه بلند استفاده می‌کنند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای سقط جنین باشند، به این دلیل که خطر افتادن یا پیچ خوردگی پاها ممکن است بارداری را تهدید کند.

حرف آخر

شاید در سه ماه اول دوران بارداری، استفاده از کفش پاشنه بلند مشکلی نداشته باشد ولی از ماه‌های بعد، بهتر است کفش‌های با پاشنه کوتاه را برای حمایت از عضلات پا انتخاب کنید. کفش‌های راحتی با پاشنه کوتاه، به دلیل جلوگیری از تورم پاها و حفظ تعادل بیشترتوصیه می شود.

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا