عمومی

اپل احتمالاً در بتای iOS 17.2 درحال آزمایش قابلیت سایدلودینگ برنامه‌هاست

[ad_1]

اپل در چند وقت گذشته فشار زیادی را در اتحادیه اروپا تجربه کرده، زیرا قانون ضدانحصار بازارهای دیجیتال (DMA)، غول فناوری را مجبور می‌کند تا سایدلودینگ یا نصب برنامه‌ها از منبعی به‌جز اپ استور را برای کاربران فراهم کند. حالا در نسخه بتای iOS 17.2 شواهدی پیدا شده است که نشان می‌دهد اپل واقعاً قصد دارد این قابلیت را در دستگاه‌های iOS فراهم کند.

براساس گزارش 9to5Mac، در نسخه بتای iOS 17.2 یک چهارچوب عمومی جدید با نام «Managed App Distribution» وجود دارد. هرچند در نگاه اول ممکن است این‌طور به‌نظر برسد که این API ممکن است با نصب برنامه‌های سازمانی ارتباط داشته باشد، اما ظاهراً اپل روی قابلیت مهم‌تری کار می‌کند.

کارشناسان این نشریه در تجزیه‌و‌تحلیل خود متوجه شده‌اند که این API جدید احتمالاً به برنامه‌های شخص ثالث اجازه می‌دهد تا برنامه‌های دیگر را نصب کنند. به عبارت دیگر، توسعه‌دهندگان با وجود آن می‌توانند استورهای خود را ایجاد کنند. علاوه‌بر‌این، API مذکور دارای کنترل‌هایی برای دانلود، نصب و حتی به‌روزرسانی برنامه‌ها توسط یک سورس خارجی است. همچنین می‌تواند سازگاری یک برنامه با دستگاه خاص یا نسخه‌های iOS را بررسی کند؛ کاری که اپ استور نیز انجام می‌دهد.

اپل مجبور به فراهم‌کردن سایدلودینگ است

سایدلودینگ به فرایند نصب برنامه‌ها از منابع شخص ثالث به‌جای یک منبع رسمی گفته می‌شود. منبع رسمی (و البته تنها منبع موجود برای کاربران آیفون و آیپد) سیستم‌عامل iOS اپ استور است و غول فناوری تاکنون سایدلودینگ را برای کاربران iOS فراهم نکرده است.

بااین‌حال، اتحادیه اروپا سال گذشته قانون ضدانحصار جدیدی را تحت عنوان قانون بازارهای دیجیتال یا DMA تصویب کرد که با هدف جلوگیری از تضعیف رقابت، شرکت‌های بزرگ فناوری را زیر نظر خود قرار می‌دهد. به عنوان مثال، یکی از الزامات DMA این است که کاربران بتوانند هر برنامه‌ای را از منابع شخص ثالث نصب کنند. حالا اپل تا مارس سال 2024 فرصت دارد تا از این قانون پیروی کند.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا