کامپیوتر و سخت افزار

انویدیا برای عبور از تحریم های آمریکا پردازنده های گرافیکی جدیدی را برای چین معرفی کرد

[ad_1]

به تازگی شرکت انویدیا ارسال پردازنده‌های گرافیکی با کارایی بالا به کشور چین را متوقف کرده است. دلیل آن نیز تحریم‌های جدید ایالات متحده بر علیه چین برای جلوگیری از استفاده آنها در شتاب دهنده‌های خاص، به ویژه در یادگیری ماشین و استفاده بالقوه آن برای کاربردهای نظامی است. این امر منجر به ممنوعیت صادرات کارت گرافیک‌هایی مانند H100، A100 و حتی انواع 800 آنها شد که خودش نیز در ابتدا برای دور زدن تحریم‌های اولیه طراحی شده بود. از این رو انویدیا پردازنده های گرافیکی جدید را برای بازار چین معرفی کرده است، تا بتواند بار دیگر از این محدودیت‌ها عبور کند.

آمریکا با تحریم چین، 5 میلیارد دلار به انویدیا ضرر می‌زند

انویدیا نمی‌خواهد به هیچ عنوان بازار چین را از دست بدهد

اما نکته قابل توجه این است که قوانین به روز شده تمرکز خود را به جای نوع و مدل پردازنده گرافیکی بر روی قدرت محاسباتی آنها معطوف کرده است، که به این ترتیب نه تنها بر پردازنده‌های گرافیکی ویژه مرکز داده بلکه بر کارت گرافیک‌های گیمینگ مانند RTX 4090 نیز تأثیر خواهد گذاشت. انویدیا نیز در پاسخ به این تحریم‌ها، امروز یک سری جدید از پردازنده‌های گرافیکی ویژه مرکز داده را معرفی کرده است که برای مطابقت با محدودیت‌های جدید اعلام شده طراحی شده است. سری HGX H20 و L20 اکنون به طور رسمی در دسترس مشتریان چینی هستند و قدرت محاسباتی کمتری نسبت به مدل‍های قبلی خود دارند. پردازنده گرافیکی H20 دارای 96 گیگابایت حافظه HBM3 با پهنای باند حافظه 4.0 ترابایت بر ثانیه است. جالب اینجاست که این پهنای باند، بالاتر از H100 « نسخه جهانی» با 3.6 ترابایت بر ثانیه است.

از سوی دیگر، پردازنده گرافیکی L20 مبتنی بر پردازنده گرافیکی AD102 به 48 گیگابایت حافظه GDDR6 مجهز شده است. این راه‌حل‌ها عمداً قابلیت‌های محاسباتی را محدود می‌کنند تا اطمینان حاصل شود که عملکرد پردازنده‌های گرافیکی از 4800 TOPS تجاوز نمی‌کند.

 پردازنده گرافیکی انویدیا برای چین

پردازنده HGX H20، یک GPU مرکز داده که برای خوشه‌هایی با 8 پردازنده گرافیکی بهینه شده است، دارای اتصال NVLink است و به 400 وات انرژی نیاز دارد. پردازنده‌های گرافیکی L20 و L2 که با رابط PCIe کار می‌کنند، گزینه‌های حافظه 48 و 24 گیگابایتی را ارائه می‌دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که انویدیا نمونه‌برداری تراشه را برای شرکا آغاز کرده است و سفارش‌ها از 25 آبان (16 نوامبر) هم‌زمان با اجرای کامل دور جدید تحریم‌های ایالات متحده بر علیه چین آغاز می‌شود. NVIDIA پیش بینی می‌کند اولین محموله در اواخر آذر ماه وارد چین شود.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز