کامپیوتر و سخت افزار

قرارداد میلیاردی اینتل با دولت آمریکا برای ساخت میکروچیپ های ارتش!

[ad_1]

گفته می‌شود که شرکت اینتل گزینه اصلی، برای بستن قرارداد چند میلیارد دلاری با دولت آمریکا برای ساختن یک «حصار امن» است که درنتیجه میکروچیپ هایی برای ارتش تولید می‌کند. این بودجه بخشی از قانون چیپ‌ها و علم (Chips and Science) خواهد بود که رئیس جمهور ایالات متحده، بایدن، سال گذشته آن را امضا کرد و مسیر را برای سرمایه گذاری نزدیک به 53 میلیارد دلار در تولید، تحقیق و توسعه نیمه هادی‌های این کشور باز کرد.

به گفته منابع و به نقل از وال استریت ژورنال، این معامله هنوز در مرحله مذاکره است و هنوز هیچ چیز نهایی نشده است. مقامات وزارت بازرگانی، دفتر مدیر اطلاعات ملی و وزارت دفاع در حال حاضر در حال گفت‌وگو با شرکت اینتل هستند. اما گفته می‌شود که این تحولات باعث شده است که «سازندگان تراشه‌های رقیب و برخی قانون‌گذاران» معتقدند نهایی شدن این قرار داد می‌تواند به شرکت اینتل یک مزیت غیرمنصفانه ارائه دهد.

مخالفان و موافقان قرارداد بزرگ دولت آمریکا با شرکت اینتل برای ساختن میکروچیپ ها

سه سناتور برجسته ایالات متحده قبلاً نگرانی‌های خود را در مورد معامله مورد بحث اعلام کرده‌اند و از حکومت سوال کرده‌اند که چرا این چنین بودجه زیادی را صرف یک واحد تولید تراشه، منحصراً برای نیروهای مسلح می‌کند. جک رید دموکرات از رود آیلند، راجر ویکر جمهوریخواه از میسیسیپی و ماریا کانتول دموکرات از واشنگتن، ماه گذشته به وزیر بازرگانی، جینا رایموندو نامه نوشتند و از نگرانی‌های خود در مورد این معامله با یک شرکت منفرد برای محدود کردن تأمین منابع مالی برای پروژه‌های دیگر که باعث ایجاد یک پایگاه تأمین داخلی متنوع از نیمه‌هادی‌ها برای پایگاه صنعتی دفاعی می‌شود، ابراز کردند.

قرارداد میلیاردی اینتل با دولت آمریکا برای ساخت میکروچیپ های ارتش!

با این حال، سایر سیاستمداران برجسته، این سرمایه‌گذاری را حمایت می‌کنند. به عنوان نمونه، سناتور جمهوریخواه مارکو روبیو از فلوریدا معتقد است که این پول به خوبی صرف خواهد شد، زیرا به حفظ امنیت نظامی آمریکا از جاسوسی احتمالی توسط دولت‌های خارجی کمک خواهد کرد و همچنین عنوان کرد که مصرف شدن از سرمایه‌گذاری در لحظات آخر امنیت ملی ما را ضعیف خواهد کرد.

قانون چیپ‌ها چرا تصویب شد؟

اگر این معامله در نهایت انجام شود، تأسیسات تولیدی جدید می‌تواند در مجموعه کارخانه فعلی شرکت اینتل در آریزونا ایجاد شود و هزینه آن بین 3 تا 4 میلیارد دلار برآورد شده است. انتظار می‌رود این منابع مالی از 39 میلیارد دلاری که به عنوان کمک‌های بلاعوض و یارانه‌های تولیدی تحت قانون چیپ‌ها در نظر گرفته شده است، تامین شود. این قانون برای کاهش وابستگی کشور به سخت‌افزار وارداتی تصویب شد. اکثریت قریب به اتفاق میکروچیپ‌های وارداتی برای کاربردهای نظامی ایالات متحده از کشور تایوان وارد می‌شوند که در حال حاضر در معرض خطر تجاوز و حمله چین قرار دارد.

خبر توافق احتمالی با شرکت اینتل تنها چند هفته پس از آن منتشر شد که دولت بایدن اعلام کرد که وزارت دفاع ایالات متحده حدود 238 میلیون دلار برای ایجاد 8 مرکز در سراسر این کشور برای ارتقای نوآوری در صنعت نیمه هادی به عنوان بخشی از کمک‌های بلاعوض مورد تایید قرار خواهد داد. به گفته حامیان طرح جدید، قانون چیپ‌ها به بازسازی صنعت تولید نیمه هادی داخلی پس از دهه‌ها وابستگی به واردات این محصولات از کشورهای خارجی که منجر به از دست دادن گسترده مشاغل شده و دولت ایالات متحده را به طور بالقوه در برابر جاسوسی‌های دولت‌های متخاصم آسیب پذیر کرده است، کمک خواهد کرد.

با توجه به تهدیدات امنیتی و جاسوسی، این گام می‌تواند به تقویت امنیت ملی و حفظ استقلال فناوری کشور کمک کند. همچنین، این تصمیم می‌تواند به اشتغال و رشد اقتصادی کمک کرده و وابستگی به واردات را کاهش داده و درآمد ملی را افزایش دهد.

بدون امتیاز