عمومی

شوشتر یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران با دیدنی های جذاب

شوشتر یکی از قدیمی ترین شهرهای ایران را بیشتر بشناسید.

 شهرهایی مثل شوشتردر کشورمان ایران وجود دارند، که قدمت برخی از آن ها حتی به هزاران سال پیش باز می گردد. شهر شوشتر در دامنه ی کوه های زاگرس قرار دارد و آب و هوایی مطلوب و دلپذیری دارد. 

یک باستان شناس فرانسوی منطقه ای را در این شهر پیدا کرده است که با بررسی های انجام گرفته بر روی آن مشخص شده است که قدمت شهر شوشتر نزدیک به ۱۰ هزار سال می باشد.

جالب است بدانید گروهی از مورخان درباره شوشتر اینطور بیان کرده اند که در دورانی از تاریخ، مردم شهر شوش پس از ویران شدن سرزمین‌شان در ۶ فرسنگی آن منطقه‌ای را که دارای آب و هوایی حاصلخیزتر و مناسب‌تر بود، به عنوان محل جدید زندگی انتخاب و شهری جدید به نام «شوشتر» را که به معنای بهتر از شوش است، بنا نهادند.

سازه های آبی شوشتر در فهرست جهانی میراث یونسکو به ثبت رسیده 

 

یکی از جاذبه های شوشتر همین سازه های آبی است. مجموعه ای از سیستم آبیاری پیچیده که بر اساس شواهد، قدمتش به دوران حکومت داریوش بزرگ و سده ۵ پیش از میلاد باز می گردد. مردم در زمان هخامنشیان تا ساسانیان با استفاده از طرحی هوشمندانه مجموعه ‌ای به هم پیوسته از پل ها، بندها، آسیاب ‌ها، آبشارها، کانال‌ ها و تونل‌ های بزرگ جهت دهی به آب را ساختند تا نهایت بهره را از آب ببرند.

امروزه شاید تنها بخشی از این ساختار پیچیده باقی مانده باشد، اما ریزش آب حاصل از پساب آسیاب‌ ها، آبشارهای مصنوعی زیبایی را ایجاد کرده که به محوطه ‌ای حوضچه مانند می ریزند و منظره ای حیرت انگیز را شکل داده است.

به کمک این سازه ها آب رود کارون به تمام نقاط شهر شوشتر و شهرهای دیگر می رسیدبه طوری که این شاهکار به غیر از اینکه برای کارهای صنعتی استفاده می شد برای تامین آب آشامیدنی شهر هم به کار می رفت

جاذبه های گردشگری شوشتر

شهر شوشتر بنابر جاذبه های جذابی که دارد در برخی از ایام سال به خصوص فصل بهار گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می کند. متاسفانه برخی از جاذبه ها و بناهایی که در شهرشوشتر وجود دارند در حال حاضر ویرانه ای از آن ها باقی نمانده است.

بهترین جاذبه های گردشگری شوشتر به شرح زر است:

1-خانه مرعشی، شاهکار معماری قاجار در شوشتر

یکی از بهترین نمونه های معماری درشهرشوشتر، خانه مرعشی است، خانه ای که به خوبی معماری سنتی ایران را به نمایش گذاشته است.

قدمت این خانه تاریخی و جذاب به دوره قاجار برمی گردد در آن زمان این خانه برای شخصی به اسم سید محمد حسن مرعشی ساخته شد تا به همراه خانواده اش در آن زندگی کند. این خانه که محل زندگی خانواده مرعشی بوده در ابتدا نمایی ویلایی داشت و در اطراف آن هیچ حصار و یا دیواری دیده نمی شد. این خانواده مدتی در این خانه زندگی کردند تا اینکه بعدها در زمان پهلوی تصمیم گرفتند تا قسمت هایی را به آن اضافه و خانه را بزرگ تر کنند. برای این منظور، یک حیاط جنوبی به این خانه اضافه و در آن اتاق هایی هم ساخته شد. این خانه در دو سبک معماری قاجاری و پهلوی ساخته شده است.

تا همین چند سال پیش خانواده مرعشی همچنان در این خانه زندگی می کردند تا اینکه به دلیل قدمت طولانی اش شهرداری آن را از این خانواده خرید. از آنجایی که خانه ویژگی های معماری و تاریخی برجسته ای دارد بعد از مدتی در سال ۱۳۸۴ میراث فرهنگی این خانه تاریخی را از شهرداری خریداری کرد. این خانه امروز به دفتر پایگاه میراث جهانی سازه های آبی تبدیل شده است.

 این خانه در سه طبقه ساخته شده به طوری که دو طبقه آن در زیر زمین و یک طبقه آن همکف است. پایین ترین طبقه، زیر زمین است که در تمام مدت سال دمای ثابتی دارد حتی در همین زیرزمین هم می توان نمونه هایی شاهکار از معماری دوره قاجار را دید. در این خانه تزئیات آجرکاری جذابی وجود دارد که به نام خوون چینی معروف است و ظاهری باشکوه و مجلل به خانه داده است. محله ای که این خانه در آن قرار دارد به نام شیشه گران معروف است و در زیرزمین این خانه هم شیشه های آبی رنگی پیدا شده که به خوبی گذشته این محله را نشان می دهد. در ورودی زیرزمین شادروان هایی را می بینید که از ویژگی های برجسته این قسمت است و بر روی آن ها جای انگشتان سازنده این بنا هم به جای مانده است.

2-نهر داریون در شوشتر

داریون نهری است در شوشتر که از رود کارون (شطیط)جدا می ‌شود و دوباره به آن می پیوندد. این نهر داریوش یا دارا نیز نام دارد و در زمان داریوش هخامنشی حفر شده است.

3-آرامگاه یعقوب لیث صفاری

در فاصله ی ۱۰ کیلومتری از مسیر دزفول به شوشتر در میان خرابه های شهر جندی شاپور که یکی از محوطه های تاریخی ایران است آرامگاه یعقوب لیث قرار گرفته است. قدمت این آرامگاه کهن به دوران سلجوقیان باز می گردد و دارای یک گنبد مخروطی شکل دندانه دار و از بهترین نوع گنبدهای مخروطی شکل محسوب می شود. سازه‌ ی اصلی بنای بقعه از خشت خام بوده و نقش ‌های برجسته، ملات گچ و خاک نیز در ساخت آن مشاهده می ‌شود. آرامگاه یعقوب لیث صفاری یکی از تاریخی ترین جاذبه های گردشگری شوشتر می باشد.

4-منطقه حفاظت شده کرایی

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شوشتر منطقه ی حفاظت شده ی کرایی است که در فاصله ی ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان شوشتر قرار گرفته است. مساحت این منطقه ی گردشگری حدود ۴۰ هزار هکتار است و رشته کوه سیاه یا کوه شه در آن قرار گرفته است. پوشش گیاهی منطقه‌ ی حفاظت شده کرایی از نوع مرتعی و در انواع مختلفی است که می ‌توان به بادام کوهی، انجیر کوهی، کلخنگ، رملیک، سریم، گز، کاسنی، لگومینوز، بارهنگ، بومادران، پونه و درخت کنار در آن اشاره کرد.

در خود منطقه ی حفاظت شده ی کرایی جاذبه هایی نظیر راهدار، خرسی، چاه کرا، کرایی قدیم و آبگرمک هم وجود دارد که می توانید در صورت رفتن به این منطقه از آن ها هم بازدید کنید.

5-پل بند لشکر

از دیگر جاذبه های گردشگری شوشتر که قدمت آن به دوران حکومت ساسانیان بر می گردد، پل بند لشکر است. مصالح به کار رفته در این سازه ی تاریخی عبارتند از ماسه سنگ و ملات ساروج که طول بالغ بر ۱۲۴ متر ساخته شده است. ارتفاع این پل در قسمت‌های مختلف، متغیر است اما به طور میانگین دارای بلندایی حدود ۸ متر و ۳۵ سانتی‌متر است. این سازه ی ارزشمند در گذشته به یکی از شهرهای مهمی به نام عسکر مکرم متصل می ساخته و یکی از دروازه های شوشتر محسوب می شده است.

6-خانه مستوفی شوشتر

عمارات تاریخی خانه مستوفی شوشتر یکی از آثار ارزشمند ایران کهن است که کارشناسان بناهای تاریخی، قدمت آن را به دوران حکومت پادشاهان قاجار نسبت داده اند. عمارت تاریخی خانه مستوفی شوشتر بر اساس سبک معماری مرسوم در اواخر پادشاهی قاجاریه و در زمان مظفرالدین شاه است که در بافت قدیمی این شهرستان نیز ساخته شده است. طرح اولیه این عمارت از دو بخش داخلی و بیرونی تشکیل شده است که از چشم اندازی بسیار زیبا و منحصر به فرد تشکیل شده است.

امروزه با دایر شدن بخش ‌های مختلفی از جمله موزه خانه ‌ی مستوفی، رستوران، مرکز صنایع دستی و عکاسخانه در این مجموعه‌ ی تاریخی، آن را به عنوان یکی از جاذبه‌ های گردشگری شوشتر می ‌شناسند.

7-قلعه سلاسل شوشتر

یکی دیگر از جاذبه های گردشگری شوشتر که قدمت تاریخی بسیاری هم دارد، قلعه سلاسل است که بر روی صخره بسیار بزرگی ساخته شده است. . برخی از کارشناسان ساخت این دژ مستحکم و تاریخی را در دوران حکومت ساسانیان عنوان کرده و براین باور هستند که احتمالا همزمان با سال «پل بند شادروان»، احداث شده است. در دوره های مختلف بارها این قلعه مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفت و گفته می شود که در گرداگرد آن از شرق تا غرب خندقی جهت جلوگیری از نفوذ دشمن و نیز تامین آب مورد نیاز قلعه کنده شده بوده است.

8-پل بند شادروان

در شمال غربی شهرستان شوشتر بر روی رودخانه کارون یا شطیط یکی از دیگر جاذبه های گردشگری شوشتر به نام پل بند شادروان است. این اثر تاریخی به عنوان یکی از جاذبه های تاریخی کشور به ثبت ملی رسیده است و از دید برخی از کارشناسان لقب کهن ترین پل ایران را برای خود کسب کرده است. قدمت پل شادروان به دوران حکومت ساسانیان و سلطنت شاپور ساسانی، بازمی‌گردد.

9-خانه معین التجار شوشتر

خانه معین التجار شوشتریکی از قدیمی ترین منازلی است که در این شهرستان ساخته شده و قدمت آن به دوره حکومت قاجاریان باز می گردد. سازندگان این منزل تاریخی، آن را به صورت تک ایوانی و در دو طبقه احداث کرده‌اند.

10-خانه گازر شوشتر

 این خانه ی تاریخی در دوره حکومت قاجاریان ساخته شده و دومین خانه از لحاظ اهمیت و ارزش در بین عمارت های تاریخی شوشتر به شمار می رود. خانه گازر شوشتر بدون اندرونی و با تزئینات زیبای آجرکاری، گچبری و حجاری ساخته شده است.

11-باغ خان شوشتر

مجموعه ای تاریخی دیگری در شهر شوشتر وجود دارد که از آن با عنوان باغ خان یاد می شود. این باغ در فاصله ی کمتر از ۱ کیلومتر از محوطه ی تاریخی آبشارهای شوشتر در بخش غربی رود گرگر و در نزدیکی بافت قدیمی شهر تاریخی شوشتر قرار دارد. این محوطه مساحتی برابر با ۱۶۰۰ مترمربع دارد و درختان در آن به صورت منظم و با نظم خاصی کاشته شده اند. جالب است بدانید که نام این باغ برگرفته از نام «محمد زمان خان مرعشی» از خان‌های دوران قاجار است.

12-مسجد جامع شوشتر

درون هر کدام از شهرهای ایران یک مسجد بزرگ و جامع قرار دارد که از مهمترین مکان های گردهمایی اهالی آن شهر محسوب می شود، از همین رو یکی از جاذبه های گردشگری شوشتر مسجد جامعی است که در آن قرار دارد. معماری مسجد جامع شوشتر بسیار زیبا و گچبری ها و کنده کاری های بسیار هنرمندان در آن به کار برده است. این مکان سالانه میزبان مسافران زیادی که در اقصی نقاط ایران و حتی خارج از کشور می باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا