عمومی

تمیز کردن کاغذ دیواری با روش صحیح و مواد مناسب

روش‌های ساده و کاربردی برای تمیز کردن کاغذ دیواری

حتی پاکیزه‌ترین افراد هم ممکن است تمیز کردن کاغذ دیواری‌ها را فراموش کنند.کاغذ دیواری گرد و خاک و آلودگی را به خود جذب می‌کند. به‌همین‌دلیل بیشتر کاغذ دیواری‌ها قابلیت تمیز شدن دارند و براساس میزان کثیفیِ کاغذ دیواری می‌توانید با استفاده از روش صحیح و مواد مناسب و البته با کمی تلاش کاغذ دیواری را گردگیری یا لکه‌زدایی کنید تا مثل روز اول تمیز شود.

گرد و غبار‌ها روی کاغذ دیوار‌ها می‌نشینند. اکثر کاغذ دیواری‌ها را با دستمال خشک گاه به گاه می‌توان تمیز کرد. بسته به وضعیت و جنس کاغذ دیواری‌ها، پاک کردن آن ممکن است نیاز به لکه زدایی و یا تنها پاک کردن گرد و غبار داشته باشد. خوشبختانه، این کار غیرممکن نیست. با داشتن مواد مناسب و روش صحیح می‌توانید دیواره‌های خود را به حالت اولیه خود باز گردانید.

چند روش ساده و کاربردی برای تمیز کردن کاغذ دیواری منزل

1-جنس کاغذ دیواری خود را تعیین کنید

دریابید که چه نوع کاغذ دیواری روی دیوار‌های خود دارید. تمیز کردن کاغذ دیواری وینیلی کار دشواری نیست. کاغذ دیواری پارچه‌ای با روکش یا یک پوشش اکریلیک یا وینیل پوشانده شده اند که به راحتی قابل شستشو هستند. کاغذ دیواری ساده نباید خیس شود. در صورت امکان، باید قسمت مورد نظر را تمیز کنید.

می‌توانید کاغذ دیواری وینیل را به سادگی تمیز کنید، فقط تمیز کردن شما نباید باعث ایجاد ساییدگی روی آن شود. برای مثال نباید از یک اسفنج خشن برای اینکار استفاده کنید.

دیوار‌هایی را که پوشش محافظی ندارند با اسفنج خشک تمیز کنید. یک اسفنج خشک که فاقد رطوبت است، به آرامی با کمک آن می‌توانید آلودگی روی کاغذ دیواری را پاک کنید.

نحوه تمیز کردن کاغذ دیواری کاملا بستگی به نوع کاغذ دیواری شما دارد. تمیز کردن نمونه‌های نیمه براق و براق بسیار آسان است، اما باید از ایجاد ساییدگی روی کاغذ دیواری‌ها خودداری کنید. برای اینکارمی توانید اکثر کاغذ‌های دیواری مدرن را با یک اسفنج مرطوب و چند منظوره تمیز کنید. کافی است مطمئن شوید که اسفنج شما بیش از حد مرطوب نباشد.

2- تمیز کردن کاغذ دیواری

مقدار کمی مایع ظرفشویی، حدود دو قاشق غذا خوری، با آب گرم در یک سطل مخلوط کنید. برای جلوگیری از رنگی شدن کاغذ دیواری با مواد شوینده رنگی از مواد شوینده مناسب استفاده کنید. یک پارچه یا اسفنج نرم را در محلول تمیز کردن فرو کنید. آب اضافی پارچه یا اسفنج را درون سطل بریزید. محلول تمیز کننده را در ابتدا در قسمت کوچک آزمایش کنید. سپس اگر به کاغذ دیواری آسیب نرساند، روند تمیز کردن را آغاز کنید. تمیز کردن سطح کاغذ دیواری را از بالا به پایین شروع کنید. در جهت دورانی و عمودی تمیز کنید.

از مایع ظرفشویی زیاد استفاده نکنید. استفاده از مقدار زیادی مایع باعث می‌شود خاک به دیوار‌ها چسبیده شود.

اصلا نیازی به استفاده از دستمال‌های مخصوص شستشو نیست، زیرا آن‌ها معمولاً برای کاغذ دیواری بسیار زبر هستند و مناسب نمی‌باشند.

در ابتدا محلول پاک کننده را در بخش پنهان و کوچکی از دیوار امتحان کنید و نتیجه را ببینید تا در صورت خراب شدن، به کلیه دیوار آسیب نرسانید. قسمت‌هایی پایینی کاغذ دیواری به ندرت مورد توجه دیگران قرار می‌گیرد و مکان مناسبی برای آزمایش است.

3- کاغذ دیواری را بشویید و خشک کنید

اینجاست که سطل دوم وارد کار می‌شود. با استفاده از آب تمیز در سطل دیگر و یک پارچه یا دستمال تمیز، هر بخش کاغذ دیواری را با آب تمیز بشویید. از آب زیاد استفاده نکنید. مطمئنا در نهایت نمی‌خواهید با دیوار‌های مرطوب مواجه شوید. با یک حوله خشک، بلافاصله سطح آن را خشک کنید تا از خیس شدن دیوار و کاغذ دیواری جلوگیری شود.

گرد گیری کاغذ دیواری

1- از جاروبرقی استفاده کنید

کارآمد‌ترین روش برای از بین بردن گرد و غبار کاغذ دیواره ها، جاروبرقی است. قبل از شروع، یک برس مخصوص تمیز کردن دیوار را به جارو برقی خود وصل کنید. بسته به طول دسته جارو برقی ممکن است بخواهید از نردبان استفاده کنید تا به نقاط بالاتر دیوار خود دسترسی بهتری داشته باشید. این کار از خراشیدن دیواره‌ها جلوگیری می‌کند. از قسمت بالایی دیوار شروع کنید و کار را چند بار در چند بخش انجام دهید تا زمانی که تا تمام دیوار را کاملا تمام کنید.

در هر صورت باید مراقب باشید که جارو برقی با دیوار تماسی نداشته باشد، البته بهتر است برای کاغذ دیوار‌های پارچه‌ای این کار را در نظر بگیرید.

2- تمیز کردن با جارو (تی)

یک پارچه، ترجیحاً یک دستمال مرطوب با الیاف میکرو پیدا کنید و آن را روی یک جارو ببندید. جارو بر روی دیوار را از سمت چپ به راست بکشید. این روش به شما کمک می‌کند تا گوشه‌های دور از دسترس که گرد و غبار را جذب کرده است بگیرید. جارو را جابجا کنید، و گرد و غبار را همانطور که می‌خواهید پاک کنید، از بالای دیوار به پایین. در این صورت مطمئن شوید که تمامی بخش‌های دیوار تمیز شده اند.اگر گرد و غبار روی زمین نشست، آن را جارو کنید.

3- گرد و غباررا با یک پارچه بگیرید

دیوار‌ها را مستقیماً با دستمال تمیز پاک کنید. اگر دیوار‌های شما بلند است، ممکن است بخواهید از نردبان پله‌ای برای رسیدن به گوشه‌ها استفاده کنید. از بالا شروع کنید و گرد و غبار را که می‌بینید پاک کنید. با پایین آمدن، مطمئن شوید که پارچه شما خیلی کثیف نشده است. پارچه کثیف دیواره‌ها را لکه دار می‌کند.

پاک کردن لکه‌ها از روی کاغذ دیواری

1- جای مداد رنگی را پاک کنید

از یک کاردک استفاده کنید و جای مداد شمعی اضافی را بتراشید. هر قسمتی که سست‌تر است باید از بین برود. پس از پاک شدن سطح، دستمال‌های کاغذی را روی لکه قرار دهید. حالا، یک اتو را روی کمترین درجه حرارت آن روی لکه فشار دهید. یک دقیقه صبر کنید، تا مداد رنگی باقی مانده به دستمال جذب شود. دستمال‌های کاغذی را برداشته و دیگر لکه باید پاک شده باشد.

اگر کاغذ دیواری تان قابل شستشو است، می‌توانید از محلول شونده دیوار‌ها استفاده کنید، کاغذ دیواری را تمیز کنید تا زمانی که تمامی لکه‌ها پاک شوند.

2-پاک کردن اثر انگشت

یک پاک کن art gum eraser را پیدا کنید. با استفاده از این پاک کن و کشیدن به آرامی آن روی دیوار باید اثر انگشت پاک شود. اگر کاغذ دیواری وینیل دارید، می‌توانید از مایع صابون و آب برای شستشوی این چاپ‌ها استفاده کنید. یک ظرف حاوی محلول آب و مایع صابون را بردارید و یک پارچه را درون ظرف فرو ببرید تا خیس شود. سپس، آب اضافی پارچه را بگیرید و برای شستن دیوار استفاده کنید.

برای پاک کردن دیوار می‌توانید از یک تکه نان استفاده کنید. یک تکه نان بردارید و یک دقیقه آن را روی اثرات باقی مانده از انگشتان دست بگذارید. سپس نان را از دیوار جدا کنید. گلوتن موجود در نان باید لکه‌های کاغذ دیواری را پاک کند.

3- از بین بردن لکه‌های چربی

ابتدا دستمال‌های کاغذی را روی لکه‌ها قرار دهید. اتو را روی حرارت کم تنظیم کنید و روی دستمال‌های کاغذی قرار دهید. لکه‌های چربی باید روی دستمال‌های کاغذی جمع شود. دستمال‌ها را جدا کرده و لکه‌ها باید از ین رفته باشند.

همچنین از پودر تالک هم می‌توان برای اینکار استفاده کرد. پودر تالک را روی دستمال کاغذی بریزید؛ و سپس به مدت ۱۰ دقیقه اجازه دهید پودر روی دیوار بماند. در آخر پودر را با یک اسفنج یا قلم مو خشک از دیوار جدا کنید.

4-لکه‌های جای حاصل از نوشیدنی را از بین ببرید.

یک دستمال را با صابون و پر اکسید مرطوب کنید. با استفاده از پارچه یا یک دستمال، این ترکیب را روی دیوار بمالید. ترکیب باید به لکه بچسبد و پنج دقیقه روی لکه بماند. برای پاک کردن لکه از یک حوله مرطوب استفاده کنید، سپس آن قسمت را با یک دستمال کاغذی خشک کنید.

اگر این روش کارایی نداشته باشد، می‌توانید با پاک کننده سدیم پرکربنات سدیم که باعث سفید شدن لکه می‌شود، از شر لکه‌ها خلاص شوید. یک دستمال را درون این پاک کننده فرو کنید و سپس آن را به مدت چهار تا شش دقیقه روی لکه بگذارید. سپس دستمال را جدا کنید، لکه باید از بین برود. با یک پارچه یا حوله تمیز و مرطوب، نقطه را پاک کنید. سپس لکه را با یک پارچه خشک، خشک کنید.

منبع:مجله برترینها  

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا