سبک زندگی و سلامت

ریزش مو در حمام

 

 

گاهی ممکن است متوجه شوید ریزش موهایتان طبیعی نبوده و حجم آن روز به روز کاهش می‌یابد که این موضوع نگران‌کننده است و شما را به فکر راه چاره می اندازد چراکه احتمالاً  از ریزش زیاد موهایتان می‌ترسید. ممکن است متوجه شوید که میزان ریزش موهایتان در حمام بیشتر شده است. اما دلایل این اتفاق چیست؟ در ادامه به نقل از نمناک به آنها خواهیم پرداخت.

ریزش مو در حمام تا چه حد طبیعی است؟

در حمام معمولاً مقداری از موها به طور طبیعی ریزش دارند اما حداقل و حداکثر مقدار موهایی که از دست می‌دهید، اهمیت دارد. بسیاری از افراد در هر بار حمام ممکن است مقدار زیادی از موهای خود را از دست دهند، که این موضوع نشان‌دهنده یک مسئله جدی است. در چنین شرایطی باید بدانیم که چقدر ریزش مو در حمام طبیعی و نرمال است؟

در پاسخ به این سوال می توان گفت هر فرد به طور طبیعی و در میانگین، روزانه میان 50 تا 100 تار مو را از دست می‌دهد، که مقدار این ریزش بستگی به بلندی و ضخامت موهای افراد دارد. افرادی که موهای بلند یا ضخیم دارند، ممکن است میان 150 تا 200 تار مو را در روز از دست بدهند.

واضح است که اگر موهای خود را بیش از یک بار در هفته شسته شود، میزان ریزش مو افزایش می‌یابد، همچنین، ممکن است مشاهده کنید که میزان ریزش مو پس از شانه زدن بعد از حمام نیز افزایش می‌یابد.

 

چه چیزی باعث افزایش ریزش مو می شود؟

در قدم اول مهم است که بدانید ریزش مو یک پدیده کاملاً طبیعی در چرخه رشد موها است. اگر متوجه شدید که موهای شما در حمام بیش از حد ریز می‌شوند، باید آگاه باشید که دلایل متعددی برای این موضوع وجود دارد که باید آنها را در نظر بگیرید. علل رایج برای ریزش مو به صورت مداوم شامل استرس، تغییرات هورمونی، کاهش وزن، رژیم غذایی و مصرف داروها می‌باشند. همچنین، برخی از بیماری‌ها نیز می‌توانند ریزش مو را افزایش دهند.

 

چه زمانی باید نگران ریزش مو در حمام باشیم؟

اگر ریزش مو به صورت مداوم و پس از مدتی، حتی پس از حمام ادامه داشت، ممکن است نشان‌دهنده وجود یک مشکل جدی باشد. این نکته مهم است که بدانید ریزش موی شدید ناشی از عوامل مختلفی مانند تغییرات هورمونی، استرس، ژنتیک، یا بیماری‌های خاص ممکن است پیش بیاید برای همین در این حالت، مراجعه به متخصص پوست و مو به منظور تشخیص دقیق و تعیین درمان مناسب بسیار اهمیت‌ خواهد داشت.

راهکار هایی برای کاهش ریزش مو در حمام

حال که در مورد ریزش مو در حمام اطلاعات زیادی به دست آوردید، زمان مناسبی برای انجام راهکار است. پیشنهاد می کنیم راهکارهای زیر را در پیش بگیرید تا خطر ریزش موی شدید را کاهش دهید.

استفاده از شانه دندان پهن برای باز کردن گره‌های مو

این روش می‌تواند از شکنندگی و آسیب به موها جلوگیری کرده و مانع از ریزش بیشتر موها شود.

انتخاب کش‌های الاستیک نرم

استفاده از کش‌هایی که نرم و لطیف با موها رفتار کنند و از جنس نخ یا ابریشم باشند، می‌تواند ریزش موها را کاهش دهد.

محدود کردن استفاده از لوازم حرارتی آرایش مو

بارها به این نکته اشاره کرده ایم که استفاده متداول از لوازم حرارتی مانند سشوار یا اتوی مو، می‌تواند به موها آسیب بزند و ریزش آنها را افزایش دهد.

 

علل دیگر برای ریزش موی شدید

بارداری: تغییرات هورمونی در دوران بارداری می‌تواند به ریزش موها منجر شود.

مصرف بیش از حد ویتامین آ: مصرف بیش از حد ویتامین‌ها نیز ممکن است عوارض جانبی داشته باشد، از جمله ریزش موها.

بیماری‌های سیستم خود ایمنی: بیماری‌هایی مانند آلوپسیا یا سیاستوزیس، که ناشی از اختلال در سیستم ایمنی بدن هستند، می‌توانند به عنوان عاملی در ریزش موها موثر باشند.

مصرف داروهای خاص: برخی از داروها، به ویژه داروهای مورد استفاده برای درمان سرطان، ممکن است ریزش موها را افزایش دهند.

استفاده از شامپوهای نامناسب: شامپوهای حاوی مواد شیمیایی سنگین و مضر می‌توانند باعث شکنندگی موها شده و در نتیجه، ریزش موها را افزایش دهند.

منبع: نمناک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا