عمومی

نگرانی از هک اسنپ‌فود؛ چطور ممکن است از اطلاعات لو رفته ما استفاده شود؟

نگرانی از هک اسنپ‌فود؛ چطور ممکن است از اطلاعات لو رفته ما استفاده شود؟

🔴 در چند ماه اخیر موارد حمله سایبری به سامانه‌ها و پلتفرم‌ها افزایش پیدا کرده و از یک سو، تکرار این اتفاقات و از سوی دیگر عدم واکنش صحیح به این موضوع از سوی مراجع قانون‌گذار باعث شده حمله سایبری را یک اتفاق معمولی بدانیم.

🔴 اما تعدد و تکرار این حملات نباید باعث شود اهمیت این موضوع و توجه به امنیتی که با هر حمله و نشت اطلاعات به مخاطره می‌افتد از نظر دور بماند.

🔴 هک شدن اسنپ‌فود باعث شد داده‌هایی با جزئیات فراوان از ۲۰ میلیون کاربر این پلتفرم و مشخصات کسب‌وکارهایی که در آن فعال بوده‌اند به دست هکرها بیفتد.

🔴 سعید سوزنگر، کارشناس امنیت سایبری، در گفت‌وگو با زومیت این نوع حمله‌ها را از نوع مهندسی اجتماعی می‌داند که تبدیل به رویه عمده حملات سایبری در دنیا شده است.

🔴 به گفته او، این نوع هک یک شیوه کلاهبرداری و سوءاستفاده از اطلاعات کاربران است که بیشتر با سوءاستفاده از دیتا و اطلاعات شخصی و جزئی افراد انجام می‌شود:

🔴 «پیش از این، کلاهبرداری‌های سایبری که امنیت کاربران را تهدید می‌کرد به شکل فیشینگ انجام می‌شد و مثلا با هک اطلاعات کارت بانکی حساب آن‌ها را خالی می‌کرد اما بخش عظیمی از حملات سایبری امروز در دنیا به شیوه مهندسی اجتماعی (social engineering) است. یعنی اگر برای حملات و کلاهبرداری‌های قبلی من مجبور بودم تکنیکی عمل کنم و با تهیه ابزار خاصی اقدام به سوء استفاده از اطلاعات کنم، الان با مهندسی اجتماعی به شیوه‌ای غیر فنی این کار را انجام می‌دهم.»

🔴 چطور ممکن است از اطلاعات لو رفته کاربران سوءاستفاده شود؟ سعید سوزنگر: «گروه هکری اطلاعات مختلفی از کاربران را در اختیار دارد. می‌داند کاربر کجا غذا خورده است، چه خورده است و… با داشتن همین اطلاعات دقیق با کاربر تماس می‌گیرد، با دادن همین جزئیات اعتمادش را جلب می‌کند و با گرفتن اندک اطلاعاتی که برای کلاهبرداری نیاز دارد از خود افراد اقدام به کلاهبرداری از آن‌ها می‌کند.»

🔴 با کمبود امنیت سایبری این شیوه کلاهبرداری که پیش از این بسیار سخت می‌توانست انجام شود حالا با در دسترس قرار گرفتن این اطلاعات بسیار آسان شده و هر کسی ممکن است: «با داشتن این اطلاعات فقط یک تلفن بردارد و با چرب‌زبانی و ترغیب افراد و با استفاده از این اطلاعات اقدام به کلاهبرداری یا هر نوع سوءاستفاده دیگری کند.»

گزارش کامل را در زومیت بخوانید: نگرانی از هک اسنپ‌فود؛ چطور ممکن است از اطلاعات لو رفته ما سوء استفاده شود؟

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا