عمومی

آیا دریاچه ارومیه را با تشعشع خشکانده و با فناوری ابرهای باران‌زا را دزدیده‌اند؟

آیا دریاچه ارومیه را با تشعشع خشکانده و با فناوری ابرهای باران‌زا را دزدیده‌اند؟

🔴 در روزهایی که چشم مردم به آسمان بدون ابر و آلوده خشک شده، تصاویری از نقاط مرزی ایران و ترکیه منتشر شده که کوه‌های آن‌سوی مرز را پربرف نشان می‌دهد و زمین‌های ایران را خشک و بی‌آب. این تفاوت همه را به تعجب واداشته و باعث تکرار تئوری‌های توطئه دهه ۹۰ شده است.

🔴سپیده رحمن‌پور، پژوهشگر حوزه تغییر اقلیم و امنیت محیط زیستی به زومیت می‌گوید:

🔴 «شایعات این روزها درباره نقش ابرقدرت‌ها و فناوری‌های بسیار پیشرفته در دورسازی ابرها و استفاده از پرتوها برای بالا بردن دمای یک منطقه به قصد ایجاد خشکسالی و برای مثال خشکاندن دریاچه ارومیه یادآور فیلم‌های علمی تخیلی و زیر مجموعه‌های جنگ ستارگان است.»

🔴 «عوامل متعددی در رخ دادن این معضل شکل داشته‌اند؛ از سوء‌مدیریت و سدسازی‌های غیراصولی تا تغییر اقلیم.

🔴 با وجود این عوامل اثبات‌شده، مقصر دانستن سایر کشورها و مداخلات آنها در قیاس با عوامل داخلی قابل توجیه نیست. بیشتر مداخلات خارجی مرتبط با خشکسالی و تشدید پیامدهای تغییر اقلیم در ایران را می‌توان حوزه سدسازی‌های غیر اصولی و تفکرات هیدروژمونیک مانند پروژه‌های «گاپ» و «داپ» ترکیه و ناتوانی‌های دیپلماتیک در حل این معضل نسبت داد، نه فناوری‌های پیشرفته.»

🔴 به گفته او بر اساس مستندات، چالش‌های مرتبط با تغییر الگوهای باد و بارش و جابه‌جایی فصل‌ها و خشکسالی برای خاورمیانه از پیامدهای تغییر اقلیم است، اما در بیشتر موارد این مسائل از سوء‌مدیریت‌های ادوار گذشته و مداخلات نابه‌جای انسان در طبیعت و اولویت‌بخشی به توسعه و رشد اقتصادی ناشی می‌شود.

در زومیت بخوانید: آیا دریاچه ارومیه را با تشعشع خشکانده و با فناوری ابرهای باران‌زا را دزدیده‌اند؟

🚀🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا