عمومی

آلودگی هوا؛ مازوت می‌سوزانند یا وارونگی دما است؟


آلودگی هوا؛ مازوت می‌سوزانند یا وارونگی دما است؟

🔴 پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی می‌گوید تا اواسط هفته، ساکنان کلانشهرها درگیر وارونگی دما و انباشت آلودگی هوا خواهند بود، تا وقتی که دوباره باد و باران بیاید.

🔴 با اینکه آلودگی هوای تهران بیش از همه به منابع متحرک نسبت داده می‌شود، افشاگری‌های مسئولان شهری توجه همه را بار دیگر به مازوت‌سوزی جلب کرده است.

🔴 هفته گذشته، یک عضو شورای شهر تهران گفت: «شهروندان بدانند یکی از دلایل آلودگی هوای تهران در ۶ ماه دوم سال مازوت‌سوزی است.» حرف‌های او واکنشی به گفته‌های اخیر علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست بود که گفته بود نمی‌توانم قول بدهم که در زمستان مازوت‌سوزی نشود.

🔴 در نهایت آنچه همه انتظار داشتند اتفاق افتاد؛ مدیر عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی گفت که در تهران و البرز مازوت‌سوزی نداریم. سخنگوی صنعت برق کشور هم گفته به‌هیچ‌عنوان اجازه استفاده از سوخت مازوت را در نیروگاه‌های مازوت‌سوز در کلانشهرها به‌ویژه اصفهان را نخواهیم داد؛ اما چنین اظهاراتی در سال‌های گذشته جلوی مازوت‌سوزی در کلانشهرهای آلوده را نگرفته است.

🔴 در سال‌های گذشته که بحث مازوت‌سوزی به میان آمد مسئولان با قاطعیت گفتند که تنها مقصر آلودگی‌ هوا مثل همیشه وسایل نقلیه شخصی است و مازوت سوزاندن در شهرها بیشتر به شوخی می‌ماند اما خیلی طول نکشید که خبرهایی درباره مازوت‌سوزی از راه رسید.

🔴 مازوت فراورده‌ای است که در ستون تقطیر پالایشگاه در آخرین مرحله و با بیشترین ماندگاری قرار دارد و معضل همیشگی آن انبارداری و ذخیره‌سازی است. به‌دلیل تحریم هم نمی‌‌توان آن را به مشتری بین‌المللی فروخت؛ پس آن را می‌سوزانند.

🔴 مازوت‌سوزی هر بار یا تکذیب شده یا در جواب انتقادات کارشناسان و مردم گفته شده که در شرایط تحریم و کمبود سوخت، استفاده از مازوت از سر اجبار است.

در زومیت بخوانید: آلودگی هوا؛ مازوت می‌سوزانند یا وارونگی دما است؟

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا