عمومی

شوک به انویدیا؛ تراشه هوش مصنوعی AMD MI300 با ۱۵۳ میلیارد ترانزیستور رونمایی شد

🧠🔥 شوک به انویدیا؛ تراشه هوش مصنوعی AMD MI300 با ۱۵۳ میلیارد ترانزیستور رونمایی شد

🔴 شرکت AMD در جریان رویداد Advancing AI، از تراشه‌ی هوش مصنوعی جدیدش تحت عنوان MI300X رونمایی کرد. تراشه‌ای که براساس طراحی چیپلت‌محور AMD توسعه یافته و هدفش رقابت با تراشه‌ی هوش مصنوعی انویدیا، یعنی H100 است.

🔴 تیم قرمز نتایج بنچمارک‌های رسمی از این تراشه را به نمایش گذاشت، نتایجی که اگر واقعی باشند تهدیدی جدی برای تراشه‌های هوش مصنوعی تیم سبز خواهد بود.

🔴 براساس بیانیه‌ی مطبوعاتی AMD پردازنده‌‌ی MI300X آزمون LLM Kernel را تا ۲۰ درصد سریع‌تر از رقیبش انجام می‌دهد. در مقایسه‌ی پلتفرم‌محور، سیستمی که به ۸ تراشه‌ی MI300X مجهز باشد، درمقایسه‌ با سیستم مجهزبه ۸ تراشه‌ی H100 تا ۴۰ درصد در Llama 2 و ۶۰ درصد در Bloom قوی‌تر عمل می‌کند.

🔴 حافظه یکی دیگر از بخش‌هایی است که در آن شاهد ارتقای بزرگی هستیم و MI300X نسبت به نسل قبلی خود یعنی MI250X (۱۲۸ گیگابایت)، ۵۰ درصد ظرفیت HBM3 بیشتری دارد. AMD برای دستیابی به حافظه‌ی ۱۹۲ گیگابایتی، MI300X را به ۸ بسته‌ی HBM3 مجهز کرده است.

🔴 در حال حاضر، پردازنده AMD با رقبای سرسختی در بازار رو‌به‌رو است. انویدیا درحال آماده شدن برای عرضه‌ی تراشه‌های هوش مصنوعی H200 از سری Hopper و B100 از سری بلک‌ول است. اینتل نیز GPU-های Gaudi 3 و Falcon Shores را برای عرضه در سال‌های آینده آماده می‌کند.

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا