عمومی

پروژه مخفی *Q؛ هوش مصنوعی فرا انسانی هم‌اکنون در میان ما است؟


پروژه مخفی *Q؛ هوش مصنوعی فرا انسانی هم‌اکنون در میان ما است؟

🔴 همین دو، سه هفته پیش بود که درهای همیشه بسته‌ی شرکت مرموز OpenAI، خالق هوش‌ مصنوعی ChatGPT، سرانجام به‌ طرز غافلگیرکننده‌ای به روی رسانه‌ها باز شد؛ هیئت‌مدیره به‌طور ناگهانی سم آلتمن، مدیرعامل شرکت را برکنار کرد؛ صدها کارمند در اعتراض به این تصمیم تهدید به استعفا کردند؛ مایکروسافت پیش‌دستی کرد و به آلتمن پیشنهاد سمت مدیرعاملی واحد هوش مصنوعی داد؛ اما آلتمن دوباره به پست خود برگشت و رسانه‌ها کل ماجرا را از زوایای مختلف تجزیه‌و‌تحلیل کردند. اما با تمام این گزارش‌ها و ماجراهای دراماتیک، هنوز دقیقا نمی‌دانیم OpenAI چگونه تکنولوژی خود را توسعه می‌دهد یا آلتمن برای پروژه‌های قدرتمندتر آینده چه نقشه‌هایی در سر دارد.

🔴 درک بسیار محدود ما از برنامه‌های OpenAI خودش را زمانی آشکار کرد که رویترز و وب‌سایت تکنولوژی‌محور The Information در دو گزارش جداگانه نوشتند که پیش از اخراج آلتمن، چندین پژوهشگر OpenAI نگرانی‌هایی درباره‌ی پیشرفت بزرگ پروژه‌ای ظاهراً خطرناک مطرح کرده بودند؛ پروژه‌ی الگوریتم‌محوری با نام مرموز *Q (بخوانید کیواستار).

🔴 رویترز به نقل از منبعی ناشناس نوشت: «مدل جدید به‌کمک منابع محاسباتی عظیم توانست برخی مسائل ریاضی خاص را حل کند. اگرچه این مسائل در سطح مقطع ابتدایی بود، موفقیت صددرصد در حل آن‌ها پژوهشگران را به موفقیت آینده‌ی *Q بسیار خوش‌بین کرده است.»

🔴 وب‌سایت The Information هم نوشت *Q پیشرفت چشم‌گیری است که به توسعه‌ی «مدل‌های هوش مصنوعی بسیار قدرتمندتر» منجر خواهد شد و اینکه «سرعت توسعه‌ی این پروژه برخی از پژوهشگرانی را که نگران امنیت هوش مصنوعی بودند، ترساند.»

🔴 همین دو گزارش کافی بود تا آتش گمانه‌زنی‌ها و نگرانی‌ها را شعله‌ور کند. آیا *Q به‌نوعی به اخراج آلتمن مرتبط بود؟ آیا این پروژه آنطور که شایعات می‌گویند، قدرتمند است؟ آیا می‌تواند نشانه‌ای از نزدیک‌تر شدن OpenAI به هدفش، یعنی دستیابی به AGI یا همان هوش‌‌مصنوعی در سطح فیلم‌های علمی‌تخیلی باشد؟ آیا الگوریتم *Q واقعا می‌تواند تسک‌های پیچیده را مثل یا حتی بهتر از انسان‌ها حل کند؟ آیا آخرالزمان رباتی از آنچه فکر می‌کردیم به ما نزدیک‌تر است؟

در زومیت بخوانید: پروژه مخفی *Q؛ هوش مصنوعی فرا انسانی هم‌اکنون در میان ما است؟

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا