عمومی

با دیدن کدام علائم به آبله مرغان باید شک کرد؟

 

آبله مرغان نوعی بیماری است که باعث ایجاد تاول‌های پرآب در افراد می‌شود. این بیماری بیشتر در سنین کودکی خود را نشان می‌دهد اما موارد زیادی از ابتلای افراد بزرگ‌سال و حتی نوزادان شیرخوار به آبله دیده شده است.

آبله می‌تواند باعث ایجاد بثورات پوستی در بخش‌های مختلف بدن و صورت شود. این تاول‌های آبکی گاهی باعث به‌وجود آمدن لک روی پوست شده و به‌صورت همیشگی روی صورت افراد باقی می‌مانند.

بهترین کار این است که علائم آن را بشناسید و با ویژگی‌های کلی بیماری آشنا شوید. این موضوع به شما کمک می‌کند تا عوارض آبله و ایجاد التهاب در خود یا فرزندتان را به‌حداقل برسانید. برای آگاهی از این موارد تا انتهای متن با ما همراه باشید.

آبله مرغان را بهتر بشناسیم

آبله نوعی بیماری است که از طریق عفونت اولیه ویروس واریسلا زوستر به‌جود می‌آید. این بیماری در بین کودکان به‌شدت واگیردار است و به همین دلیل خیلی از افراد آن را عارضه مختص به کودکان می‌دانند.

البته باید بدانید شاید کودکان زودتر به آبله مبتلا شوند اما معمولا علائم خفیفی تجربه می‌کنند. این در حالی است که ابتلای بزرگ‌سالان به آبله همواره می‌تواند با علائم شدید و عوارض بیشتری همراه باشد.

ویروس واریسلا زوستر در عین واگیر بودن باعث ایجاد راش و تورم غدد لنفاوی خواهد شد. اگر از این تاول‌ها به‌درستی مراقبت نشود لکه‌های پوستی ایجاد می‌کنند که ممکن است تا آخر عمر همراه فرد باقی بمانند.

همچنین باید گفت ویروس هرپس انسانی که زیرخانواده ویروس‌های اصلی آلفا هرپس است عامل اصلی ایجادکننده این بیمای به‌شمار می‌آید. تولید مثل سریع این ویروس باعث عفونی شدن زودهنگام بدن می‌شود اما معمولا علائم آن برای مدتی نهفته می‌مانند.

چه علائمی نشان‌دهنده ابتلا به آبله مرغان است؟

علائم و نشانه های آبله مرغان معمولا با عفونی شدن بدن ظاهر نمی‌شوند بلکه ویروس این بیماری ابتدا بدن را به طور کامل درگیر می‌کند سپس بین 5 تا 7 روز از شروع آبله علائمی مانند سردرد، بی‌اشتهایی، تب و احساس خستگی ظاهر می‌شود.

یکی از آزاردهنده‌ترین علائم آبله ایجاد بثورات پوستی در بخش‌های مختلف بدن است. این تاول‌ها معمولا پس از دوران نهفتگی بروز پیدا می‌کنند و باعث ایجاد خارش در پوست می‌شوند.

قفسه سینه، پشت و صورت فرد اولین بخش‌هایی از بدن هستند که بثورات پوستی در آن‌ها ظاهر می‌شود اما این جوش‌های عفونی به سایر بخش‌ها نیز نفوذ می‌کنند و پس از مدتی بیمار شاهد بثوراتی در گوش‌ها، پوست سر، شکم، پاها، زیر بازوها، بازوها، اطراف چشم و حتی در گلو یا دهان خواهد بود.

این موارد مهم‌ترین علائم بیماری آبله به‌شمار می‌آیند. راش‌های پوستی آبله پس از گذشت مدت کوتاهی به تاول‌های آبکی و خارش‌دار تبدیل می‌شوند و بیمار نباید آن‌ها را دست‌کاری کند. این کار باعث ماندگاری جای لک خواهد شد.

ویروس واریسلا زوستر در سنین مختلف می‌تواند شما را درگیر کند. اما کم‌عارضه‌ترین زمان ابتلا به‌بیماری را می‌توان دوران کودکی دانست. آبله بسیار واگیردار است و اگر نمی‌خواهید با علائم دردناک مواجه شوید باید راه‌های انتقال آن را بشناسید.

نحوه انتقال آبله مرغان چگونه است؟

بیشترین دلیل ابتلا به این بیماری وجود ویروس در هوا است که معمولا به‌دلیل عطسه یا سرفه اتفاق میفتد. در واقع آبله از بیماری‌های هوابرد به‌شمار می‌آید پس نزدیکی به فرد بیمار همواره می‌تواند شما در معرض ابتلا قرار دهد.

ویروس آبله می‌تواند برای 10 تا 21 روز به‌صورت نهفته در بدن باقی بماند بدون اینکه نشانه‌ای از خود ظاهر کند. اما علائم آن پس از گذشت این مدت با ایجاد بثورات پوستی خود را نشان می‌دهند.

در طول دوران نهفتگی و تا یک یا 2 روز قبل از ظاهر شدن بثورات معمولا فرد ناقل بیماری نیست اما با ایجاد بثورات و تا از بین‌رفتن آن‌ها بیمار می‌تواند از طریق سرفه یا عطسه ویروس را به دیگران منتقل کند.

بثورات که به‌صورت تاول‌های آبکی روی پوست ظاهر می‌شوند نیز می‌توانند به‌عنوان ناقل، بیماری را به دیگران انتقال دهند. برای جلوگیری از این اتفاق باید از تماس با پوست بیمار خودداری کنید.

چگونگی تشخیص آبله مرغان

مسری بودن آبله باعث شده بسیاری از افراد به‌دنبال شناسایی آن در کوتاه‌ترین زمان باشند تا از این طریق بتوانند جلوی انتقال بیماری به دیگران را بگیرند. البته وجود دوران نهفتگی در آبله تشخیص آن را تا حدودی سخت کرده است.

این بیماری چند دوره دارد که در اولین آن یعنی مرحله نهفتگی علائم خاصی ایجاد نمی‌شود و برخی افراد تنها احساس تغییرات خفیفی در شرایط بدنی خود می‌کنند و با درنظرگرفتن این شرایط می‌توان حدس زد که واریسلا زوستر وارد بدن شده یا نه. درصورت ابتلا نیز پس از مدتی بثورات ایجاد می‌شوند که مهر تاییدی بر گمان افراد خواهد بود.

عوارض آبله مرغان

آبله در موارد بسیار نادر می‌تواند باعث مرگ افراد شود. این مورد نیز بیشتر در بزرگ‌سالان دیده شده و دلیل آن نیز وجود ویروسی به‌نام پنومونی واریسلا در بدن است که علائم را شدید می‌کند و می‌تواند آسیب‌های جدی به بدن برساند.

از عوارض این بیماری که جزئی از علائم آن نیز به‌شمار می‌آیند می‌توان به سرفه، تنگی نفس و درد شدید در قفسه سینه اشاره کرد. این موارد نیز در بزرگ‌سالان بیش از کودکان دیده می‌شوند. از دیگر عوارض آبله باید به موارد زیر اشاره کرد:

  • ذات‌الریه
  • آنسفالیت یا التهاب مغز
  • پنومونی
  • سندورم شوک سمی
  • بروز خون‌ریزی شدید
  • بروز عفونت باکتریایی در پوست
  • کم آب شدن بدن
  • سندروم ری
  • عفونت باکتریایی بافت‌های نرم استخوان

روش‌های درمان آبله مرغان

برای درمان این بیماری باید اجازه دهند بثورات به‌طور طبیعی خشک و پوسته پوسته شوند. البته می‌توان از داروهای دیگر برای کاهش سایر علائم مانند درد استفاده کرد. استفاده از پمادها باید با توجه به نوع جوش‌ها که می‌توانند عفونی باشند انجام شود. این مورد را پزشک تشخیص می‌دهد.

حمام بلغور و استفاده از لوسیون کالامین از راهکارهای درمانی مناسب به‌حساب می‌آیند. برخی داروهای ضدویروسی مانند قرص آسیکلوویر نیز از تکثیر بیش‌از اندازه ویروس واریسلا زوستر جلوگیری می‌کنند. مصرف غذاهای حاوی ادویه و سیر نیز در این زمان توصیه می‌شود.

جمع‌بندی

آبله مرغان بیماری عفونی است که از طریق ویروس واریسلا زوستر ایجاد می‌شود. این بیماری می‌تواند در تمام سنین افراد را درگیر کند اما ابتلای کودکان بیشتر است. از علائم آن نیز باید به خستگی، تب، درد و بثورات پوستی اشاره کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا