عمومی

راهنمای خرید سرور و تجهیزات شبکه برای کاربردهای مختلف

هنگامی که صحبت از خرید تجهیزات زیربنایی شبکه همچون سرورها، سوییچ‌ها، روترها و غیره به میان می‌آید با طیف گسترده‌ای از محصولات متعلق به برندهای مختلف روبرو هستیم که هر یک برای کاربردهای مختلفی به بازار عرضه شده‌اند. به همین دلیل، کارشناسان شبکه و مسئولان خرید باید به این نکته دقت داشته باشند که محصولی هماهنگ با الزامات تجاری خریداری کنند تا در بلندمدت با مشکل محدودیت‌های سخت‌افزاری روبرو نشوند. از سویی دیگر، خرید محصولات گران‌قیمت با این هدف که شاید در آینده مورد استفاده قرار خواهند گرفت نیز اشتباه است، زیرا منابع مالی صرف خرید محصولاتی شده که کاربرد خاصی برای کسب و کار نداشته‌اند. بنابراین مهم است هنگام خرید محصولاتی همچون سرور، اطلاعات اولیه‌ای در مورد آن‌ها داشته باشید تا بتوانید خرید درستی را انجام دهید. در این مطلب برخی از نکات مهمی که هنگام خرید تجهیزات شبکه باید به آن‌ها دقت کنید را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

 

سرورها

سرور، کامپیوتر قدرتمندی است که منابع موردنیاز کلاینت‌ها را در اختیارشان قرار می‌دهد و توانایی پشتیبانی از سخت‌افزارهای سطح بالا را دارد. با توجه به این‌که سرورها نقش کلیدی در شبکه‌ها دارند، هنگام خرید آن‌ها باید به برخی نکات مهم و کلیدی دقت کنید.

در زمینه خرید سرور به موارد زیر دقت کنید.

اولین مورد بررسی نیازها و کاربرد است. بررسی کنید سرور برای چه منظوری استفاده خواهد شد. در نظر دارید از سرور در شبکه کوچک یا بزرگ، پایگاه داده، وب سرور، سرور فایل و غیره استفاده کنید؟ این موضوع به شما در تعیین نوع توان پردازشی، فضای ذخیره‌سازی و نوع سرور کمک می‌کند. مورد بعدی سطح عملکرد است. انتظار دارید سرور چه توان پردازشی در اختیارتان قرار دهد؟ آیا در نظر دارید از پردازنده‌های قدرتمند و حافظه‌های چند ترابایتی روی سرور استفاده کنید؟

مورد بعدی ابعاد فیزیکی است. در نظر دارید سرور را در رک نصب کنید یا قصد دارید همانند کامپیوترهای شخصی از آن استفاده کنید؟ سرورهای رک‌مونت گزینه خوبی برای استقرار در رک‌ها هستند، زیرا بیشتر آن‌ها طراحی یک یا دو یونیتی دارند و توانایی پشتیبانی از دو پردازنده مرکزی را دارند. سرورهای تاور اجازه می‌دهند بدون نیاز به رک از آن‌ها استفاده کنید، در حالی که سرورهای تیغه‌ای به رک‌های خاصی نیاز دارند و بالاترین توان پردازشی و فضای ذخیره‌سازی را ارائه می‌کنند.

 

مورد مهم بعدی پشتیبانی و گسترش‌پذیری است. اگر سروری که خریداری می‌کنید قابلیت‌های محدودی به لحاظ گسترش‌پذیری سخت‌افزاری داشته باشد در بلندمدت با مشکلات مختلفی روبرو می‌شوید. به طور مثال، سرورهای رک‌مونت dl380 gen10 plus اچ‌پی از محصولات خوش‌ساخت و خوب این شرکت هستند که قیمتی کمتر از سرورهای نسل یازدهم دارند و توان پردازشی بالاتری نسبت به dl380 gen10 در اختیار کسب و کارها قرار می‌دهند. همچنین، به شرکت‌ها اجازه می‌دهند هر زمان که نیاز داشتند پردازنده، حافظه اصلی و حافظه جانبی بیشتری روی سرور نصب کنند. البته در این زمینه باید به مدیریت مصرف انرژی نیز دقت کنید. سرورهای شرکت‌هایی مثل دل و اچ‌پی در زمینه مدیریت مصرف انرژی عملکرد خوبی دارند و اطلاعات دقیقی را از طریق نرم‌افزارهای اختصاصی در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند.

 

مورد بعدی که باید به آن دقت کنید هزینه است. هرچه به سراغ سرورهای جدیدتر بروید به همان نسبت هزینه بیشتری برای خرید شاسی و ملزومات سخت‌افزاری آن پرداخت خواهید کرد. بنابراین، باید با بررسی قیمت‌ها و مشخص کردن بودجه مورد نیاز گزینه مناسب را خریداری کنید. همچنین، برند تولیدکننده سرور نیز نباید فراموش شود. امروزه، شرکت‌های مختلفی در زمینه تولید سرورها به فعالیت اشتغال دارند، اما برخی از برندها محصولات با کیفیت‌تری نسبت به برندهای دیگر دارند. به طور معمول، سرورهای اچ‌پی و دل از محصولات پر مخاطب در بازار جهانی و به ویژه ایران هستند. این محصولات مجهز به سیستم عامل اختصاصی خودشان هستند، امکان نصب انواع مختلفی از سیستم عامل‌ها و هایپروایزرها را فراهم می‌کنند و اجازه می‌دهند سرور را متناسب با نیازها پیکربندی کنید. در نهایت باید به دو مقوله مهم گارانتی و خدمات پس از فروش دقت کنید. خرید سرور تنها بخشی از داستان است، اصل مهم گارانتی و خدمات پس از فروشی است که فروشنده ارائه می‌دهد. نتسا با سابقه چندین ساله در این زمینه سعی می‌کند به بهترین شکل از مشتریان خود پشتیبانی کند.

 

سوئیچ‌ها

سوئیچ‌ها یکی از کلیدی‌ترین عناصر شبکه‌های کامپیوتری هستند. آن‌ها به عنوان نقاط اتصال بین سرورها و کلاینت‌ها عمل می‌کنند و اجازه می‌دهند تا پیام‌ها و داده‌ها به صورت مستقیم بین دستگاه‌ها مبادله شود. هنگام خرید سوییچ نیز باید به برخی نکات دقت کنید که از مهم‌ترین آن‌ها به موارد زیر باید اشاره کرد:

 

ابتدا، نیازهای شبکه را مشخص کنید. بررسی کنید که چند دستگاه به شبکه متصل خواهند شد و چه تعداد پورت نیاز دارید. همچنین، سرعت انتقال داده‌ها، انواع پروتکل‌های قابل پشتیبانی، توانایی ارائه توان خروجی از طریق PoE و سایر ویژگی‌های کلیدی نقش مهمی در خرید یک محصول مناسب دارند. نکته بعدی که باید به آن دقت کنید سرعت و عملکرد است. در نظر داشته باشید که سوئیچ باید قادر باشد تا سرعت انتقال داده‌ها را به درستی پشتیبانی کند. بررسی کنید که سرعت پورت‌ها و قابلیت انتقال داده‌ها با نیازهای شبکه سازگار یا خیر. به طور مثال، به دنبال استقرار شبکه‌های چندگیگابیتی هستید، آیا به ماژول‌های SFP نیاز دارید و غیره.

نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید نوع سوئیچ است. سوئیچ‌های شبکه به دو گروه غیر مدیریتی (Unmanaged) و مدیریتی (Managed) تقسیم می‌شوند. سوئیچ‌های غیرمدیریتی برای شبکه‌های کوچک و ساده مناسب هستند و تنظیمات پیشرفته‌ای ندارند. سوئیچ‌های مدیریتی امکانات پیشرفته‌تری ارائه می‌دهند و قابلیت مدیریت و پیکربندی بیشتری را به شبکه می‌دهند. بنابراین، بر اساس نیازهای خود، تعیین کنید کدام نوع سوئیچ مناسب‌تر است. امنیت و گسترش‌پذیری دو مقوله مهمی هستند که نمی‌توان به سادگی از کنار آن‌ها عبور کرد. بررسی کنید که سوییچ چه راهکارهایی برای تامین امنیت و گسترش‌پذیری در اختیارتان قررار می‌دهد. پشتیبانی از فناوری‌هایی مثل VLAN، فهرست کنترل دسترسی، پشتیبانی از 802.1X و غیره از ملزومات مهمی هستند که باید به آن‌ها دقت کنید. نوع برند، خدمات فنی و گارانتی از دیگر موضوعات  مهم هنگام خرید سوییچ‌ها هستند که نقش مهمی در تعیین قیمت آن‌ها دارند. به طور معمول، سوییچ‌های برندهایی مثل سیسکو، تی‌پی لینک، آی‌‌‌ پی کام و غیره از محصولات خوب بازار هستند و در مدل‌های مختلفی ساخته شده‌اند. در نهایت نقطه نظرات را فراموش نکنید. نظرات و بررسی‌های دیگر کاربران در مورد سوئیچ‌ها را بررسی کنید تا اطمینان حاصل کنید که سوئیچ انتخابی عملکرد مناسبی دارد.

 

روترها

روترها از ارکان کلیدی شکل دهنده شبکه‌های سازمانی هستند که نقش گیت‌وی را دارند. به این معنی که ارتباط شبکه محلی درون سازمانی را با دنیای خارج برقرار می‌کنند و همچنین در برخی فعالیت‌های مرتبط با مسیریابی نیز به سوییچ‌ها کمک می‌کنند. روترها از طریق پیاده‌سازی شبکه‌های محلی و بی‌سیم به کلاینت‌ها اجازه می‌دهند به شکل مطمئنی به شبکه متصل شده و فعالیت‌های روزمره را انجام دهند. هنگام خرید روتر پیشنهاد می‌کنیم به نکات زیر دقت کنید تا محصول مناسب را خریداری کنید.

 

اولین نکته انتخاب نوع روتر است. روترهای موجود در بازار به لحاظ ویژگی‌های فنی یکسان نیستند. برخی از روترها کاربرد صنعتی دارند و برخی دیگر برای استقرار در مراکز داده بزرگ طراحی شده‌اند. بنابراین، ابتدا باید نوع روتری که نیاز دارید را مشخص کنید. به طور مثال، سیسکو روترهای کلاس سازمانی به بازار عرضه کرده که عملکردشان فراتر از نیازهای کاربران عادی است، در حالی که برخی دیگر از برندها همچون ایسوس، دی‌لینک، تی‌پی‌لینک روترهای همه‌منظوره‌ای را برای پاسخ‌گویی به نیازهای کاربران به بازار عرضه کرده‌اند.

نکته بعدی که باید در این زمینه به آن دقت کنید قابلیت‌های ارائه شده توسط روتر است. برخی از روترها فاقد قابلیت ساخت شبکه‌های بی‌سیم هستند و تنها امکان پیاده‌سازی شبکه‌های محلی را ارائه می‌دهند در حالی که برخی دیگر اجازه می‌دهند شبکه‌های بی‌سیم را پیاده‌سازی کنید. مورد بعدی در این زمینه پشتیبانی از استانداردهای روز وای‌فای مثل 80211.ac، 802.11ax و غیره است.

قدرت پردازش و پهنای باندی که روتر ارائه می‌کند نقش مهمی در کارکرد بهتر و ساده‌تر آن دارد. روترهایی که مجهز به پردازنده‌های قدرتمندی باشند قادر هستند به طور همزمان به درخواست‌های بیشتری پاسخ دهند و تاخیر در بررسی بسته‌ها را به حداقل برسانند. مورد بعدی ویژگی‌های امنیتی است که سرور از آن پشتیبانی می‌کند. امروزه، بیشتر روترها مجهز به قابلیت‌های امنیتی مانند فایروال‌های توکار هستند و از استانداردهای روز مثل WPA2 و WPA3 پشتیبانی می‌کنند. این ویژگی‌ها امکان حفاظت از شبکه و اطلاعات را فراهم می‌کنند. در نهایت باید به رابط کاربری اشاره داشته باشیم که اجازه می‌دهد به شکل ساده‌ای و به دور از پیچیدگی‌ها به مدیریت روتر بپردازید.

 

کابل‌ها و کانکتورها

کابل‌ها و کانکتورها نقش ستون فقرات را در شبکه‌های کامپیوتری بازی می‌کنند و اجازه می‌دهند بسته‌ها با بالاترین ظرفیت ممکن ارسال و دریافت شوند. امروزه کابل‌های مختلفی در دنیای شبکه مورد استفاده قرار می‌گیرند که هر یک پهنای باند و ویژگی‌های فنی خاص خود را دارند. به طور معمول، کابل‌های cat 5e و cat6 از گزینه‌های پر کاربرد و محبوب در بازار هستند که ظرفیت انتقال بالایی را ارائه می‌دهند. نکته مهمی که باید هنگام خرید کابل‌ها به آن دقت کنید نوع کاربری است. اگر در نظر دارید فرآیند کابل‌کشی را در ساختمان و مراکز انجام دهید که اطلاعات نه چندان مهمی را انتقال می‌دهند، کابل‌های UTP گزینه مناسبی هستند. این کابل‌ها در مقایسه با نمونه‌های دیگری مثل کابل‌های FTP، SFTP و غیره قیمت کمتری دارند، فاقد شیلد هستند و در محیط‌های که تعداد کلاینت‌ها زیاد نیست، میدان مغناطیسی شدیدی وجود ندارد و نیازی به لایه محافظ نیست مناسب هستند. در مقابل در محیط‌های خارجی یا زمانی که باید اطلاعات مهمی مبادله شوند، کابل‌های SFTP، FTP و غیره گزینه‌های مناسبی به شمار می‌روند. شرکت نتسا با سابقه چندین ساله در این زمینه قادر است به مشتریان در زمینه انتخاب کابلی متناسب با نیازها، مشاوره‌ فنی را ارائه دهد.

اکسس پوینت

اکسس پوینت‌ها (Access Point) دستگاه‌هایی هستند که برای ایجاد یک شبکه بی‌سیم (Wi-Fi) در محیط‌های کاری یا خانگی استفاده می‌شود. به بیان دقیق‌تر، وظیفه اصلی اکسس‌پوینت‌ها برقراری ارتباط تجهیزات بی‌سیم با شبکه مرکزی است، به طوری که دستگاه‌هایی که در فواصل دورتر از روتر قرار دارند با افت سیگنال قادر به اتصال به شبکه باشند. هنگام خرید اکسس پوینت، چند نکته را باید مدنظر قرار دهید. ابتدا، مطمئن شوید که اکسس پوینت از استانداردهای بی‌سیم رایج مثل 802.11ac، 802.11ax و غیره پشتیبانی می‌کند و محدوده پوشش‌دهی مناسب دارد. نکته مهم دیگری که باید به آن دقت کنید نوع اکسس‌پوینت است. اکسس‌پوینت‌ها به دو مدل داخلی و خارجی طبقه‌بندی می‌شوند که مدل‌های خارجی یا برون سازمانی پایداری بالایی در برابر ورود گرد و غبار و رطوبت دارند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشته باشید پشتیبانی از فناوری PoE است که به اکسس‌پوینت‌ اجازه می‌دهد برق موردنیاز خود را از طریق کابل شبکه دریافت کند.

استوریج (ذخیره‌سازی متصل به شبکه)

استوریج شبکه (Network Attached Storage) دستگاهی است که برای ذخیره‌سازی و به اشتراک گذاری داده‌ها در یک شبکه استفاده می‌شود. در هنگام خرید استوریج شبکه، نکات مختلفی وجود دارد که باید به آن‌ها دقت کنید تا محصولی متناسب با نیازها را خریداری کنید. اولین مورد ظرفیت ذخیره‌سازی میبایست هماهنگ با نیازهای شبکه باشد. بررسی کنید که آیا نیاز به توسعه ظرفیت ذخیره‌‌سازی در آینده دارید یا خیر. مورد بعدی که باید به آن دقت کنید نوع و تعداد درایوهای قابل نصب روی استوریج است. استوریج‌های موجود در بازار به چهار مدل اصلی تقسیم می‌شوند. اولین مورد استوریج‌های هارد دیسکی هستند که تنها از رسانه‌های مکانیکی دیسکی پشتیبانی می‌کنند. مورد بعدی استوریج‌های تمام فلش هستند که قیمت بالایی دارند و از فناوری‌های پیشرفته‌ای مثل حافظه‌های SSD پشتیبانی می‌کنند.

مورد بعد استوریج‌های هیبریدی هستند که ترکیبی از هارد دیسک‌ها و حافظه‌های SSD را میزبانی می‌کنند. مورد چهارم استوریج‌های نواری یا به عبارت دقیق‌تر، کتاب‌خانه‌های نواری هستند که توانایی پشتیبانی از ظرفیت‌های چند ترابایتی تا چند پتابایتی را دارند و برای پشتیبان‌گیری از اطلاعات و آرشیو استفاده می‌شوند. انتخاب هریک از این رسانه‌های ذخیره‌سازی به نوع فعالیت‌های تجاری، حجم تراکنش‌ها و بودجه‌ای که اختصاص می‌دهید، بستگی دارد. مورد بعدی پشتیبانی از فناوری‌های روز برای انتقال سریع اطلاعات است. به طور مثال، استوریج‌هایی که توانایی پشتیبانی از رابط‌های SAS را دارند قادر به ارسال و دریافت اطلاعات با نرخ 12 گیگابیت بر ثانیه هستند، در حالی که SATA 3 با نرخ انتقال 6 گیگابیت بر ثانیه این کار را انجام می‌دهد. مورد بعدی که باید به آن دقت کنید و نقش مهمی در افزایش سرعت انتقال داده‌ها و محافظت از اطلاعات دارید، رید است. ریدهای مختلف قابلیت تحمل‌پذیری، انعطاف‌پذیری و افزایش سرعت را در اختیار ما قرار می‌دهند. به طور معمول، هرچه تعداد دیسک‌های نصب شده روی استوریج بیشتر باشند، امکان پیاده‌سازی ریدهای پیشرفته‌ای مثل RAID 5 یا RAID 6 وجود دارد. همچنین، امکانات مدیریتی و پشتیبانی از پروتکل‌های مختلف شبکه نقش مهمی در این زمینه دارند. شرکت نتسا به عنوان وارد کننده تجهیزات شبکه و ذخیره سازی ضمن ارائه مشاوره‌های فنی به مشتریان عزیز در زمینه خرید محصولات قدرتمند شبکه نیز محصولات اصل با گارانتی معتبر را در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به وب‌سایت نتسا به نشانی netssa.net مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا