کامپیوتر و سخت افزار

راهنمای خرید سیستم گیمینگ

اگر علاقه‌مند به دنیای هیجانی بازی‌های سیستم گیمینگ هستید و قصد خرید آن را دارید، باید در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید. توجه به برخی از نکات مهم در هنگام خرید سیستم گیمینگ، می‌تواند تاثیر بسزایی در قیمت و کیفیت آن بگذارد. برای مثال، انتخاب نوع پردازنده، کارت گرافیک و هارد و رم مناسب برای عملکرد بهتر سیستم، تاثیرگذار است. پردازنده وظیفه تامین انرژی مورد نیاز سیستم را بر عهده دارد از این رو خرید آن در رتبه بالاتر، بدون تردید باعث افزایش هزینه اما عملکرد بهتر سیستم خواهد شد. اگر به دنبال خرید سیستمی ارزان قیمت هستید باید یک سیستم گیمینگ با کیفیت P1080 بخرید. این سیستم قابلیت پردازش بازی‌ها و نرم‌افزاهای 2022 را دارد. در هنگام خرید سیستم گیمینگ، یک فروشگاه معتبر را انتخاب کنید تا تجربه خریدی عالی را داشته باشید.

 

کامپیوتر گیمینگ چیست؟

کامپیوتر گیمینگ یا همان سیستم گیمینگ یک دسکتاپ طراحی شده برای انجام بازی‌های کامپیوتری است. کامیپوتر معمولی می‌تواند به دلیل کیفیت پایین و صفحه دسکتاپ کوچک خود از هیجان بازی بکاهد. سیستم گیمینگ به گونه‌ای است شما با آن بتوانید بازی‌های کامپیوتری با هیجانی وصف‌ناپذیر انجام دهید. این سیستم دارای قدرت گرافیکی و کیفیت تصویری بالایی است. از اصلی‌ترین تفاوت‌های یک سیستم گیمینگ با سیستمی معمولی می‌توان به نوع پردازش ویودیو و تصاویر در آنها اشاره کرد. در سیستم‌های گیمینگ از اجزای مختلفی همچون سیستم ویدیویی و کارت پردازنده استفاده می‌شود؛ اما در کامپیوترهای معمولی برای جایگزینی این دو اجزا، تنها از یک کنترل‌کننده گرافیکی استفاده می‌شود. قیمت سیستم گیمینگ رابطه مستقیمی با اجزای آن دارد از این رو با خرید اجزایی مناسب می‌توانید از قیمت نهایی سیستم گیمینگ بکاهید.

نکاتی که باید در هنگام خرید سیستم گیمینگ به آن توجه کنید.

در هنگام خرید سیستم گیمینگ بهتر است به برخی از نکات مهم دقت کنید. توجه به برخی از نکات باعث می‌شود تا بعد از خرید با مشکلات روبه‌رو نشوید و به راحتی بتوانید با سیستم خود برای مدت زمانی طولانی کار کنید. همانطور که می‌دانید، سیستم گیمینگ مناسب برای انجام بازی‌های قدرتی و هیجانی است از این رو نیاز به پردازنده قوی دارد. انتخاب رم با بالاترین گیگابایت و یا هارد قوی می‌تواند عملکرد سیستم را بهبود ببخشد. در هنگام خرید سیستم گیمینگ، به نوع و برند کارت گرافیک و مشخصات منبع تغذیه دقت کنید. منبع تغذیه وظیفه انتقال نیروری مورد نیاز به سیستم را برعهده دارد از این رو بایستی در خرید آن دقت کنید. سایر توضیحات تکمیلی در مورد نکات مهم برای خرید سیستم گیمینگ به شرح زیر است.

توجه به کارت گرافیک و خرید کارت گرافیک مناسب برای سیستم

یکی از نکات مهمی که در هنگام خرید باید به آن توجه کنید، متناسب بودن کارت گرافیک با سیستم گیمینگ شما است. در واقع باید کارت گرافیک در هنگام کار در سیستم، با سایر قطعات مربوطه متناسب و همخوانی داشته باشد. اگر در هنگام خرید به نوع کارت گرافیک توجهی نکنید، ممکن است بعد خرید آن با مشکلاتی مواجه شوید. در هنگام خرید و انتخاب کارت گرافیک به سری کارت گرافیک، نوع انف شرکت سازنده و مواردی از این قبیل دقت کنید. توجه به برند کارت گرافیک و خرید یک برند معتبر می‌تواند تاثیر بسزایی در سیستم و عملکرد آن بگذارد.

انتخاب پردازنده مناسب برای سیستم گیمینگ

در هنگام خرید سیستم گیمینگ باید به نوع پردازنده آن دقت کنید. پردازنده مورد استفاده برای سیستم گیمینگ باید دارای قدرت بالایی نسبت به کامپیوترهای معمولی باشد. همچنین، این قطعه باید در مقابله با سایر قطعات سیستم، همخوانی داشته باشد. اگر پردازنده با سیستم شما همخوانی نداشته باشد، باعث ایجاد گلوگاه در سیستم شما می‌شود. اگر به دنبال اجرای بازی‌های قدرتی و روز دنیا هستید بهتر است در هنگام خرید سیستم گیمینگ، پردازنده سری i5 نسل 8 به بعد را برگزینید. انتخاب پردازنده مناسب باعث بازدهی خوب و عملکرد عالی سیستم می‌شود. لازم به ذکر است که اگر قصد خرید پردازنده ای ام دی را داشتید بهتر است، قبل خرید به نوع آن توجه کنید. مدل‌های 5 به بعد و سری 2 برای پردازنده ای ام دی مناسب است.

توجه به منبع تغذیه بر اساس مشخصات

یکی از نکات مهم در هنگام خرید سیستم و اسمبل کردن آن توجه به منبع تغذیه سیستم گیمینگ است. منبع تغذیه وظیفه تامین برق و انرژی مورد نیاز برای عملکرد یک سیستم گیمینگ است. استفاده از یک منبع تغذیه قوی باعث می‌شود تا سیستم شما با قدرت عمل کند. در اکثر سیستم‌های اسمبل شده از پردازنده‌های 500 الی 1000 وات برای سیستم گیمینگ استفاده می‌شود.

انتخاب رم و هارد برای سیستم گیمینگ

انتخا رم مناسب برای سیستم گیمینگ اهمیت بسیار زیادی دارد. رم در واقع حافظه موقت یک سیستم و هارد حافظه دائمی سیستم گیمینگ به شمار می‌رود. استفاده از رم و هارد قوی برای یک سیستم این اجازه را به شما می‌دهد تا بتوانید همزمان چند نرم‌افزار را در روی سیستم اجرا کنید. بهتر است برای سیستم خود رمی با حداقل 32 گیگابایت را تهیه نمایید. اگر بودجه شما برای خرید رم 32 گیگابایت کافی نبود می‌توانید از رم 12 گیگابایتی استفاده نمایید. رم 16 گیگابایت برای انجام پردازش‌های بسیار سنگین مناسب نیست؛ اما قیمت معقول‌تری نسبت به سایر رم‌ها دارد.

برای خرید هارد، بایستی به نوع آن و ظرفیت و همچنین سرعت هارد توجه کنید. هاردها بر اساس ظرفیت و سرعت در انواع مختلفی وجود دارند که بالا بودن ظرفیت آن می‌تواند مزایای بسیاری را برای شما به همراه داشته باشد. از هاردهایی با سرعت ضعیف تنها برای اجرای ویندوز استفاده می‌شود؛ اما از هاردهای قوی برای نصب بازی‌ها و یا اجرای نرم‌افزارهایی به صورت همزمان استفاده می‌شود.

عوامل موثر در قیمت سیستم گیمینگ

عوامل و فاکتورهای متعددی وجود دارد که برای افزایش و یا کاهش قیمت سیستم گیمینگ تاثیر می‌گذارد. برای مثال نوع CPU انتخاب شده برای سیستم باعث افزایش و یا کاهش قیمت سیستم گیمینگ می‌شود. قدرت پردازش در سیستم گیمینگ رابطه مستقیمی با عملکرد آن دارد. هرچه پردازنده با قدرت بالاتری انتخاب شود، بدون تردید قیمت سیستم گیمینگ نیز افزایش خواهد یافت. از سایر فاکتورهای موثر در قیمت سیستم گیمینگ می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انتخاب پردازنده: پردازنده یک قطعه الکترونیکی است که وظیفه پردازش اطلاعات را بر عهده دارد. هرچه قدر قدرت پردازنده بالاتر باشد بدون تردید قیمت سیستم گیمینگ هم بالاتر خواهد بود. البته در هنگام خرید پردازنده برای سیستم گیمینگ باید به این نکته توجه کنید که قوی بودن پردازشگر با بالا رفتن سرعت کار سیستم، رابطه مستقیمی دارد. از انواع پردازنده‌ها می‌توان به دو هسته‌ای، چهار هسته‌ای و هشت هسته‌ای اشاره کرد.
  • انتخاب مادربرد برای سیستم: مادربرد یکی از اجزای اصلی کیس برای سیستم گیمینگ است. قطعاتی همچون سی پی یو، حافظه و کارت ویدیویی در درون این مادربرد قرار می‌گیرد. برای خرید سیستم گیمینگ باید مادربردی را تهیه کنید که دارای اسلایدهای کافی باشد. لازم به ذکر است که در صورت استفاده چند کارت گرافیکی برای سیستم باید اقدام به خرید مادربردی مناسب نمایید.
  • حافظه رم و تاثیر آن بر قیمت سیستم: حافظه رم یک قطعه سخت‌افزا است که بالا بودن حافظه آن تاثیر مستقیمی برای عملکرد بهتر سیستم می‌گذارد. هرچه قدر رم شما دارای حافظه بیشتری باشد، قطعا قیمت سیستم گیمینگ هم رو به افزایش خواهد بود. حافظه بالای رم این امکان را به شما می‌دهد تا بتوانید بازی‌ها و برنامه‌های بیشتری را به صورت همزمان روی سیستم نصب کنید.
  • کارت گرافیک: کارت گرافیک برای مشاهده تصویر روی سیستم با کیفیت بالا است. انتخاب یک کارت گرافیک باکیفیت برای سیستم، قیمت آن را تا حد چشمگیری افزایش خواهد داد. در واقع، کارت گرافیک یکی از قطعات ضروری سیستم گیمینگ است. اگر به دنبال یک کارت گرافیکی مناسب هستید بهتر است از کارت گرافیکی 3GOOR استفاده نمایید.
  • هارد: هارد، در واقع یک فضایی است که برای ذخیره فایل‌های سیستم کاربرد دارد. معمولا برای سیستم گیمینگ از هاردهایی با حافظه 50 گیگابایت استفاده می‌شود. در زمان خرید هارد باید به نوع آن، قیمت و متناسب بودن هارد با سیستم خود دقت کنید. البته، علاوه بر قیمت هارد باید به مطابقت آن با سیستم خود نیز توجه کنید. هاردهای SSD دارای سرعت عمل بالایی هستند و در مدت زمان سریع و کمتری، عملیات ذخیره و انتقال فایل‌ها را انجام می‌دهند.

آیا می ‌توان سیستم گیمینگ را با قیمتی ارزان تهیه کرد؟

این امکان وجود دارد که شما بتوانید سیستم گیمینگ را با قیمتی کمتر و ارزان‌تر تهیه کنید. اگر به تازگی وارد دنیای گیمینگ شده‌اید، باید انتظارات خود را در مورد یک سیستم مشخص کنید. برای تهیه سیستم گیمینگ ارزان نیازی به صرف زمان زیاد برای انتخاب قطعات آن ندارید. برای اینکه قیمت سیستم کاهش یابد یک سیستم گیمینگ، با رزولوشن P1080 را تهیه کنید. این سیستم برای نصب و تجربه بازی‌های 2022 مناسب است و در عین حال قیمت کمتری نیز دارد. قیمت سیستم گیمینگ، رابطه مستقیمی با قطعات سیستم دارد. در سیستم‌های گیمینگ ارزان می‌توانید بازی‌هایی همانند کنسول‌ها را اجرا کنید. هدف گیمینگ ارزان در راستای اجرای بازی‌هایی با نرخ 30 فریم در ثانیه است پس اگر به دنبال تهیه سیستمی با سرعت عمل بالاتری باشید، باید بودجه خود را افزایش داده و به دنبال سیسمی با قیمت بالاتر بگردید.

قیمت سیستم گیمینگ حرفه‌ای بر چه اساسی تعیین می‌شود؟

در صورتی که بودجه شما محدودیتی برای خرید سیستم گیمینگ ندارد و کیفیت سیستم مدنظر شماست، باید سیستمی با سرعت عمل بالاتری تهیه کنید. سیستم‌های گیمینگ حرفه‌ای دارای سرعت عمل بالا، کیفیت بهتر و پردازش عالی هستند از این رو باعث افزایش هیجان در هنگام انجام بازی‌ها می‌شوند. یک سیستم گیمینگ‌ حرفه‌ای می‌تواند، بازی‌هایی با رزولوشن 1440P را با نرخ 100 فریم در ثانیه اجرا کند. کیفیت و پردازش تصاویر در این سیستم‌ها بسیار بالاتر از سیستم‌های ارزان‌قیمت است. در یک سیستم گیمینگ حرفه‌‎ای استفاده از یک کارت گرافیکی 3080 Nvidia Geforce RTX گزینه بسیار مناسبی است. برای اجزای سیستم گیمینگ حرفه‌ای، قطعات داخلی باکیفیتی استفاده شده است که این امر باعث افزایش قیمت آن شده است. همانطور که در مطالب قبلی به آن اشاره کردیم، کیفیت قطعات باعث افزایش قیمت یک سیستم می‌شود.

برای مثال، قیمت کارت گرافیکی باکیفیت در سیستم حرفه‌ای به هیچ وجه با قیمت کارت گرافیکی در سیستم گیمینگ ارزان متناسب نیست. البته، به این نکته توجه کنید که کیفیت با ماندگاری بالای سیستم رابطه مستقیمی دارد. در واقع شما با یکبار خرید سیستم باکیفیت می‌توانید بدون نگرانی از آن برای مدتی طولانی استفاده کنید. از قطعات اصلی که در سیستم گیمینگ حرفه‌ای اهمیت بالایی دارند می‌توان به قطعاتی همچون؛ کارت گرافیکی، مادربرد، کولینگ و حافظه داخلی اشاره کرد. برای سیستم حرفه‌ای از یک پردازنده 64 مگابایتی استفاده شده که این امر باعث افزایش قیمت یک سیستم می‌شود. در سیستم‌های گیمینگ حرفه‌ای، خنک کننده قوی وجود دارد که از افزایش دما جلوگیری می‌کند.

راهنمای خرید سیستم گیمینگ میان رده

سیستم‌های گیمینگ میان رده برای آن دسته افرادی مناسب هستند که می‌خواهند تجربه یک بازی هیجانی و خوب را داشته باشند. این افراد علاوه بر کیفیت خوب، قیمت مناسبی را هم خواستار هستند از این رو خرید سیستم گیمینگ میان رده، گزینه مناسبی برای آنهاست. این نوع سیستم‌ها علاوه بر کیفیت بالا، دارای قیمتی اقتصادی‌تر نسبت به سیستم‌های مشابه هستند. البته، به این نکته توجه کنید که برای دستیابی به این سیستم باید قیمت و هزینه بیشتری نسبت به سایر سیستم‌های مرتبط پرداخت کنید. از اجزای سیستم گیمینگ میان رده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. کارت گرافیک: کارت گرافیک میانه، دارای حافظه گرافیکی متوسطی است. برای مثال در برخی از سیستم‌ها، کارت گرافیکی دارای 4 گیگ حجم و برخی دارای 6 گیگابایت حجم هستند. این حجم برای انجام انواع بازی‌های هیجانی کافی خواهد بود.
  2. پردازنده میانه: از پردازنده‌های سیستم میانه می‌توان به Intel Core 5 و یا AMD Ryzen اشاره کرد. این پردازنده‌ها می‌توانند عملکرد خوبی را برای انجام بازی‌های کامپیوتری ارائه دهند.
  3. حافظه رم متوسط: حداقل رم موجود در این سیستم‌ها دارای 16GB است. این حجم برای تجربه بهترین بازی‌های هیجانی کافیست.
  4. حافظه داخلی سریع: یک SSD با حداقل حجم 256 گیگابایت برای نصب سیستم عامل کافیست. در واقع این حافظه داخلی برای سرعت بخشیدن به عملکرد سیستم کافی است و سرعت پردازش و بارگزاری بازی‌ها را در سیستم گیمینگ میان رده افزایش می‌دهد.
  5. مانیتور با رزولوشن خوب: معمولا مانیتور‌های سیستم گیمینگ دارای 1920*1080 است.
  6. کیبورد و موس باکیفیت: شما می‌توانید با افزودن یک موس و کیبورد باکیفیت، سیستم خود را تکمیل کرده و وارد دنیای هیجان‌انگیز گیمینگ شوید.

سخن پایانی

سیستم گیمینگ دعوتی برای شما به ماجراجویی در دنیای هیجان‌انگیز بازی‌های کامپیوتری است. همانطور که می‌دانید، این سیستم با سیستم کامپیوتر کمی متفاوت است. در واقع افراد حرفه‌ای ترجیح می‌دهند، برای انجام بازی‌های کامپیوتری، سیستم باکیفیت گیمینگ را برگزینند. شما می‌توانید تنها با توجه به برخی از نکات مهم یک سیستم گیمینگ خوب را خریداری کنید. سیستم‌های گیمینگ در قیمت‌های مختلفی وجود دارند که شما می‌توانید با توجه به بودجه خود اقدام به خرید سیستم نمایید. در زمان تهیه سیستم گیمینگ باید به برخی نکات مثل پردازنده مرکزی، حافظه ذخیره‌سازی، مادربرد، کارت گرافیک و هارد توجه کنید. قیمت و نوع این قطعات در قیمت نهایی سیستم گیمینگ تاثیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا