رمزارزها

روند استخراج LTC پس از هاوینگ: کوین‌های PoW  برتر کوینکس

[ad_1]

به نقل از litecoinhalving.com، لایت‌کوین اخیراً سومین هاوینگش را در بلاک ۲,۵۲۰,۰۰۰ در ۳ آگوست ۲۰۲۳ به پایان رسانده است و به‌موجب آن پاداش هر بلاک از ۱۲٫۵ لایت‌کوین به ۶٫۲۵ لایت‌کوین کاهش یافته است. انتظار می‌رود هاوینگ بعدی لایت‌کوین در ۳۰ جولای ۲۰۲۷ انجام شود و برای چهارمین بار پاداش‌ها نصف شوند.

سایر کوین‌های مبتنی بر الگوریتم اثبات کار (PoW) نیز تحت تأثیر هاوینگ لایت‌کوین در مرکز توجه بازار کریپتو قرار گرفتند. صرافی جهانی رمزارز کوینکس به تلاشش برای لیست کردن رمزارزهای نوآورانه و ارائه انتخاب‌های معاملاتی PoW درجه‌یک ادامه می‌دهد. امروز می‌خواهیم چند کوین PoW آینده‌دار موجود در کوینکس را بررسی کنیم (نکته: این مقاله صرفاً جهت ارجاع است و فاقد هرگونه توصیه مالی می‌باشد).

KDA (کادنا)

کادنا (Kadena) یک شبکه لایه ۱ مقیاس‌پذیر مبتنی بر الگوریتم اثبات کار است و زیرساختی غیرمتمرکز و کامل را به سازندگان ارائه می‌کند. این شبکه از یک پروتکل بلاک‌چین عمومی لایه ۱ به نام Chainweb و یک پروتکل لایه ۲ به نام Kuro تشکیل شده است. این دو لایه به لطف زبان قراردادهای هوشمندشان (یعنی Pact) قابلیت همکاری با هم را دارند.

از توکن KDA برای پرداخت هزینه محاسبات در زنجیره عمومی کادنا استفاده می‌شود. از توکن KDA در شبکه کادنا (مشابه با استفاده از رمزارز اتریوم در شبکه اتریوم) برای پرداخت پاداش استخراج بلاک به ماینرها استفاده می‌شود. همچنین، کاربران از KDA برای پرداخت کارمزد افزودن تراکنش‌هایشان به بلاک‌ها استفاده می‌کنند. عرضه کل این توکن ۱ میلیارد توکن است که قرار است طی ۱۲۰ سال استخراج شوند. توکن‌های KDA بین ماینرها (۷۰%)، پلتفرم کادنا (۲۰%)، سرمایه‌گذاران (۷%) و مشارکت‌کنندگان در توسعه پلتفرم (۳%) توزیع می‌شوند.

ZANO (زانو)

زانو (Zano) جولای ۲۰۲۱ با هدف ایجاد ثبات و امنیت در معاملات تجارت الکترونیک راه‌اندازی شد. اکوسیستم بلاک‌چین زانو با محوریت حریم خصوصی در سال ۲۰۱۹ راه‌اندازی شد. این پروژه برای ناشناس و غیرقابل‌ردیابی کردن تراکنش‌ها از امضاهای حلقه‌ای و آدرس‌های مخفی استفاده می‌کند. قابلیت چند امضایی زانو باعث می‌شود چندین کاربر بتوانند کیف پول واحدی را کنترل کنند. از این قابلیت می‌توان برای سرویس‌های اسکرو یا احراز هویت دومرحله‌ای استفاده کرد. همچنین، داده‌های تراکنش‌های درون بلاک‌چین به‌گونه‌ای است که فقط اشخاص مجاز امکان دسترسی به این داده‌ها را خواهند داشت و هیچ‌کدام از این داده‌های خصوصی هرگز به‌صورت عمومی منتشر نخواهند شد. کلیه تراکنش‌های زانو در هسته به صورت محرمانه هاردکد می‌شوند. زانو سطح حریم خصوصی همه کاربران را با پنهان کردن تمام آدرس‌های ارسال و دریافت بیشینه می‌کند.

در ادامه نحوه توزیع عرضه توکن ZANO ارائه شده است:

  • سهم صندوق بنیاد زانو برای بازاریابی، مشارکت و پرداخت هزینه‌های جاری پروژه: ۵۵%
  • بنیان‌گذاران، اعضای تیم و مشارکت‌کنندگان: ۳۰%
  • وام توسعه: ۱۵%

عرضه در گردش ZANO از خروجی الگوریتم‌های اثبات کار (PoW) و اثبات سهام (PoS) بعد از پیش‌استخراج به دست آمده است. به ویژه، زمان استخراج هر بلاک با استفاده از استخراج اثبات کار ۱ دقیقه است، پاداش استخراج هر بلاک ۱ ZANO است، و روزانه می‌توان ۱۴۴۰ ZANO استخراج کرد. اخیراً کوینکس کمپین ایردراپ ZANO را راه‌اندازی کرده است و طی آن بیش از ۲۰۰۰ توکن ZANO به کاربران ثبت‌نام کرده در کوینکس اهدا کرده است.

FLUX (فلاکس)

شبکه فلاکس (Flux) یک شبکه محاسباتی غیرمتمرکز است که توسط اکوسیستمی پویا پشتیبانی می‌شود. این اکوسیستم دارای مجموعه جامعی از خدمات محاسباتی غیرمتمرکز و راه‌حل‌های بلاک‌چین-به‌عنوان-سرویس است. همچنین این اکوسیستم یک فضای توسعه قابل‌تعامل، غیرمتمرکز و شبیه به اکوسیستم AWS دارد. سیستم‌عامل فلاکس روی سیستم‌عامل لینوکس اجرا می‌شود تا قدرت محاسباتی تأییدشده و محک زده‌شده با قابلیت دسترسی بالایی را به شبکه بدهد و از بلاک‌چین برای تضمین شفافیت در عملیات حاکمیت شبکه استفاده می‌کند.

فلاکس از یک کوین PoW بومی برای تقویت این اکوسیستم استفاده می‌کند. فلاکس انگیزه‌بخش میزبان‌های سخت‌افزارها، حاکمیت درون‌زنجیره‌ای، و تخفیف جریمه بازیگران بد از طریق الزامات استیکینگ برای اجرای سخت‌افزارها است.

KAS (کاسپا)

کاسپا (Kaspa) مبتنی بر یک پروتکل اجماع اثبات کار به نام GhostDAG/PHANTOM و همچنین تعمیمی مقیاس‌پذیر از اجماع Nakamoto (یا همان اجماع بیت‌کوین) است. طراحی کاسپا منطبق بر اصول مدنظر ساتوشی در طراحی بیت‌کوین مثل استخراج PoW، حالت ایزوله شکل‌گیری UTXO، سیاست‌های پولی کاهش‌دهنده تورم، عدم پیش‌استخراج، و عدم وجود حاکمیت مرکزی بوده است. به‌عبارت‌دیگر، کاسپا همچون بیت‌کوین کاملاً غیرمتمرکز و عمومی است و همگان می‌توانند از این شبکه استفاده یا از آن محافظت کنند. اجماع اصلی کاسپا همچنین سپر امنیتی کارآمدی برای حفظ امنیتش است.

کاسپا در ساخت بلاک‌چینش از پروتکل BlockDAG استفاده کرده است. مزیت BlockDAG ایجاد چندین بلاک در هر ثانیه برای ارسال تراکنش‌ها به دفتر کل و سپس سرجمع‌کردن و مرتب‌کردن تراکنش‌ها است؛ که در نهایت موجب افزایش کارایی کلی ثبت داده‌های تراکنش‌ها در بلاک‌چین می‌شود. بعلاوه، ماینرها به‌واسطه استفاده کاسپا از الگوریتم KHeavyHash می‌توانند از دستگاه‌های GPU و FPGA نیز استفاده کنند.

به‌عبارت‌دیگر، ماینرهای KAS می‌توانند از کارت‌های گرافیکی رایج AMD و NVIDIA استفاده کنند و این قابلیت یکی از دلایل محبوبیت کاسپا در بین ماینرهای GPU است. کوینکس توکن KAS را در سال ۲۰۲۲ فهرست کرد و جزء اولین پلتفرم‌های پشتیبانی‌کننده از معاملات KAS است.

RXD (رادیانت)

رادیانت (Radiant) یک سیستم دارایی دیجیتال همتا به همتا با امکان تبادل مستقیم ارزش و بی‌نیاز از مقامات مرکزی است. پروتکل اصلی بیت‌کوین آنچه برای ایجاد یک سیستم نقدی الکترونیکی P2P لازم است را فراهم می‌کند، ولی قادر به تأیید تاریخچه تراکنش‌ها و در نتیجه تأیید اعتبار دارایی‌های دیجیتال نیست.

رادیانت نیز همچون بیت‌کوین تراکنش‌ها را روی یک زنجیره اثبات کار مبتنی بر هش، برچسب زمان (تایم‌استمپ) می‌زند. بااین‌حال، رادیانت تفاوت‌هایی نیز با بیت‌کوین دارد، از جمله اینکه رادیانت دو تکنیک برای تأیید اعتبار دارایی‌های دیجیتال ارائه می‌کند: مراجع منحصربه‌فرد، و یک سیستم اثبات القایی همه‌منظوره. مرتبه پیچیدگی زمانی و فضایی این دو تکنیک O(1) است. می‌توان خروجی‌ها را، بدون به خطر انداختن موازی‌سازی ذاتی و ویژگی‌های عملکردی یک معماری مبتنی بر UTXO، به هر شکلی نوشت. بنابراین، کاربران در صورت تمایل می‌توانند شبکه رادیانت را ترک کنند و مجدداً به این شبکه بپیوندند و خیالشان از یکپارچگی و اصالت دارایی‌های دیجیتالشان مطمئن باشد.

کل عرضه توکن RXD 21 میلیارد توکن و کل بلاک‌های منتشرشده آن ۵۰۰۰۰ بلاک است. همچنین، رویداد هاوینگ رادیانت هر دو سال یک‌بار برگزار می‌شود.

OCTA (OctaSpace)

شبکه OctaSpace در آوریل ۲۰۲۳ راه‌اندازی شد. این شبکه یک پلتفرم محاسبات ابری غیرمتمرکز ساخته‌شده بر اساس فناوری بلاک‌چین است. این پروژه به‌گونه‌ای طراحی شده است که استفاده از آن، حتی برای کسانی که تازه با مفهوم محاسبات توزیع‌شده آشنا شده‌اند، آسان باشد. کاربران با استفاده از OctaSpace می‌توانند از قدرت منابع CPU و GPU گره‌های توزیع‌شده در سراسر جهان برای انجام وظایف سنگین استفاده کنند. بعلاوه، کاربران دارای سخت‌افزار یدکی حتی می‌توانند میزبان بشوند و با اجاره دادن CPU/GPU یا ترافیک خود درآمد کسب کنند. کوینکس اخیراً یک ایردراپ برای توکن OCTA راه‌اندازی کرده است و طی آن ۲۰۰۰۰ توکن OCTA را به‌رایگان بین کاربرانش توزیع کرده است.

هولدرهای کوین‌های PoW در کوینکس می‌توانند با دنبال کردن مسیر داده های بازار،لیست کوین ها و سپس  Mining (PoW) از آخرین اطلاعات مربوط به کوین‌ها آگاه شوند. کوینکس در آینده نیز به ارائه گزینه‌های معاملاتی PoW برتر ادامه خواهد داد.

کوین‌های PoW بخشی کلیدی از بازار رمزارزها هستند. استخراج کوین‌های PoW برای ماینرها یک کانال مهم برای سرمایه‌گذاری و کسب سود است. پتانسیل و قیمت کوین‌های PoW از نظر معامله‌گران جزء مهم‌ترین ملاحظات سرمایه‌گذاری در کریپتو هستند. امروزه، با توجه به اینکه بیت‌کوین مبتنی بر PoW هنوز هم کریپتو شماره یک در جهان است، پروژه‌های PoW نوآورانه‌تر و با عملکرد مناسب‌تر دیگری نیز با آینده‌هایی نویدبخش در حال ظهور هستند.

پی‌نوشت: این مقاله صرفاً برای ارجاع است و فاقد هرگونه توصیه مالی است. گویا آی تی مسئولیت هر تصمیمی بر اساس محتوای این مقاله را از خود سلب می نماید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا