کامپیوتر و سخت افزار

تعداد هسته های چیپست M3 نسبت به M2 تغییری نخواهد داشت

[ad_1]

گزارش شده است که تراشه M3 اپل اواخر سال 2023 رونمایی خواهد شد و در طیف گسترده‌ای از مک‌ها به کار خواهد رفت. با توجه به عرضه‌های قبلی این شرکت، مدل‌های قدرتمندتر M3 Pro و M3 Max هم قرار است سال آینده وارد بازار شوند. با توجه به آخرین گزارش‌های منتشر شده، تعداد هسته های چیپست M3 نسبت به M2 تغییری نخواهد داشت، اما این همه‌ی ماجرا نیست و از این پس ما درک بهتری از پیکربندی CPU و GPU هر سه چیپست خواهیم داشت و به مشتریان بالقوه ایده بهتری در مورد محصولی که در انتظار آن هستند خواهد داد.

اپل رویداد رونمایی آیفون 15 را در 13 سپتامبر برگزار می‌کند

M3 Pro و M3 Max عملکرد چند رشته ای را افزایش خواهند داد

اول از همه، گفته می‌شود که اپل از نسل بعدی فرآیند 3 نانومتری TSMC برای کل خانواده چیپ‌ست‌های M3 استفاده می‌کند و این به معنای کارایی و بهره‌وری بیشتر برای تمام محصولاتی است که از این چیپست استفاده خواهند کرد. با توجه به جزئیات به اشتراک گذاشته شده در خبرنامه “Power On” مارک گورمن، M3 از تعداد هسته‌های مشابه M2 در هر دو بخش CPU و GPU بهره می‌برد، که یک پردازنده مرکزی 8 هسته‌ای (چهار هسته عملکرد بالا، چهار هسته کم مصرف) و یک پردازنده گرافیکی 10 هسته‌ای دارد. حداکثر رم یکپارچه پشتیبانی شده توسط آن نیز 24 گیگابایت باقی خواهد ماند. حتی در حالی که روی کاغذ، M3 تنها یک به‌روزرسانی تکراری از M2 به نظر برسد، باز هم انتظار پیشرفت‌های بیشتری از آن می‌رفت.

در مرحله بعد، ما M3 Pro را داریم که با پردازنده مرکزی 12 هسته‌ای و پردازنده گرافیکی 18 هسته‌ای از کیفیت خیلی بهتری برخوردار است. اما متأسفانه، مارک گورمن تعداد هسته‌های ویژه عملکرد بالا و کم مصرف را به اشتراک نگذاشته است. خوشبختانه، پیش از این هم گفته شده بود که این محصول 12 هسته‌ای با هشت هسته عملکردی عرضه می‌شود و چهار هسته‌ی باقی‌مانده بر روی وظایف سبک‌تر تمرکز می‌کنند. به احتمال زیاد اپل تعداد هسته‌های عملکردی را در چیپست M3 Pro افزایش نمی‌دهد زیرا شایعه‌ای وجود دارد، مبنی بر اینکه ممکن است همان سیلیکون را در یک آیپد پرو 14.1 اینچی بزرگتر پیدا کنیم.

تعداد هسته چیپست M3

از آنجایی که آی‌پد پرو دارای شاسی کوچک‌تری برای خنک‌سازی است، کاهش تعداد هسته‌های با عملکرد بالا می‌تواند نقش مهمی در کنترل حرارت داشته باشد. و اما در آخر، ما چیپست M3 Max را داریم، که به کاربر یک پردازنده مرکزی 14 هسته‌ای و همچنین پردازنده گرافیکی 40 هسته‌ای اعطا می‌کند که آن را در بین سه مدل پیش رو به قدرتمندترین تبدیل می‌کند. در حالی که مدل M3 می‌تواند اواخر امسال عرضه شود، M3 Pro و M3 Max برای ورود به بازار هیچ عجله‌ای ندارند و با توجه به گزارش‌های قبلی باید از اواسط سال 2024 انتظار عرضه آنها را داشت و احتمالا در نسخه‌های به روز شده 14 اینچی و 16 اینچی مک بوک پروها به چشم خواهند خورد.

در نهایت باید به این نکته توجه داشته باشیم که، ممکن است در نگاه اول تفاوت‌ تعداد هسته‌های CPU و GPU بین خانواده‌های M2 و M3 چندان قابل توجه نباشد، اما فرآیند تولید دو نسل چیپست می‌تواند بسیار متفاوت و تاثیرگذار باشد. تنها پیشرفت در فناوری تولید چیپست‌های نسل جدیدتر، ممکن است به تنهایی منجر به کنتراست عملکردی بسیار بالایی شود، حتی بیشتر از آنچه که ما پیش‌بینی می‌کنیم و برای رسیدن به جواب این کنجکاوی باید تا زمان ارائه بنچمارک‌های نسل جدید صبر کرد.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز