عمومی

اینستاگرام تردز چگونه می‌تواند شرایط نابودی توییتر را فراهم کند؟

[ad_1]

شبکه اجتماعی جدید اینستاگرام تردز ادعا می‌کند که جایگزینی برای توییتر نیست، اما در عمل می‌تواند پلتفرم متعلق به ایلان ماسک را از گردانه رقابت بیرون کند و این کار را با مهربانی انجام خواهد داد؛ چون مارک زاکربرگ ادعا کرده است که اپلیکیشن آن‌ها می‌خواهد برخلاف توییتر، محیطی دوستانه را برای کاربران فراهم کند.

اپلیکیشن اینستاگرام تردز پنجشنبه هفته گذشته رسماً منتشر شد و از آن زمان تاکنون حدود 70 میلیون کاربر را جذب کرده است. این پلتفرم به پشتوانه اینستاگرام و متا به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب توییتر شناخته می‌شود و واقعاً پتانسیل این را دارد که شبکه اجتماعی ایلان ماسک را از بین ببرد.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا، اخیراً در پاسخ به کاربری که پرسیده بود آیا ممکن است تردز به پلتفرمی با تمرکز بر مهربانی تبدیل شود، نوشت: «ما مطمئناً روی مهربانی و تبدیل‌کردن اینجا به محیطی دوستانه تمرکز کرده‌ایم.»

اگر واقعاً متا تمرکز خود را روی ایجاد پلتفرمی بگذارد که بر مثبت‌نگری تأکید دارد، می‌تواند محیطی را فراهم کند که در نقطه مقابل توییتر قرار می‌گیرد. شبکه اجتماعی متعلق به ایلان ماسک مدت‌هاست که به پلتفرمی برای دعوا و جدل معروف بوده و این موضوع از زمان تغییر مالکیت شرکت شدیدتر نیز شده است.

تردز می‌تواند از شرایط خاص موجود به نفع خود استفاده کند

ایلان ماسک در زمان خرید توییتر اعلام کرد که طرفدار آزادی بیان مطلق است و ازاین‌رو می‌خواهد کمترین سانسور محتوا را در این پلتفرم اجرا کند. او با درپیش‌گرفتن این سیاست دست به رفع ممنوعیت اکانت افراد پرحاشیه‌ای مثل «اندرو تیت» زد و بسیاری باور دارند که این اتفاقات موجب افزایش نفرت‌پراکنی در این شبکه اجتماعی شده است.

«ربکا مک‌گرات»، تحلیل‌گر حوزه فناوری از شرکت Mintel می‌گوید کاربران اپ‌های دیجیتال معمولاً حاضر به تغییر پلتفرم‌هایی که در آن فعالیت می‌کنند، نیستند. اما ماسک با تغییرات بزرگی که در توییتر ایجاد کرده، شرایط ویژه‌ای را به‌وجود آورده است که می‌تواند به نفع اینستاگرام Threads تمام شود.

مک‌گرات توضیح می‌دهد: «زمانی که یک پلتفرم بخشی از زندگی ما می‌شود، معمولاً از آن مهاجرت نمی‌کنیم؛ ولی در شرایط منحصربه‌فرد حاضر که توییتر تا این اندازه جنجالی شده، شکافی در بازار به‌وجود آمده که قبلاً وجود نداشته است.»

از طرف دیگر، همین فضای منفی در توییتر باعث شده برخی از شرکت‌های خریدار تبلیغات تمایلی به همکاری با این شبکه اجتماعی نداشته باشند و درآمد این شبکه اجتماعی کاهش یابد. فراموش نکنیم که توییتر در سال 2021 حدود 90 درصد از درآمد خود را از راه تبلیغات به‌دست آورده بود.

بااین‌وجود، از زمان ورود ایلان ماسک شرایط بغرنج بوده و او احتمالاً به همین دلیل تمرکز خود را روی فروش اشتراک پریمیوم توییتر بلو گذاشته است. او حتی در همین راه تعداد توییت‌های قابل مشاهده در طول یک روز را محدود کرد و فقط کاربران سرویس بلو می‌توانستند روزانه توییت‌های بیشتری را ببینند.

ازدست‌دادن بازار تبلیغات برای توییتر می‌تواند بسیار خطرناک باشد

ایلان ماسک مارک زاکربرگ توییتر اینستاگرام تردز

درنتیجه همه این اتفاقات دست به دست هم داده‌اند تا شرایط برای موفقیت اینستاگرام تردز مناسب باشد. اگر زاکربرگ بتواند پلتفرم خود را از نفرت‌پراکنی در امان نگه دارد، نه‌تنها باعث جذب کاربرانی خواهد شد که با توجه به جو توییتر از حضور در این شبکه اجتماعی صرف‌نظر کرده بودند، بلکه می‌تواند رضایت خریداران تبلیغات را جلب کند.

نابودی بازار تبلیغات توییتر می‌تواند تهدیدی جدی علیه موجودیت این شرکت باشد. به‌خاطر داشته باشیم که طبق ادعای خود ایلان ماسک، توییتر از نظر مالی در شرایط خوبی قرار نداشته و صرفاً در ماه‌های اخیر توانسته است نسبت هزینه‌ها و درآمدهای خود را به تعادل برساند. علاوه‌براین، او با معامله خرید این شبکه اجتماعی، یک بدهی 13 میلیارد دلاری را بر، جا گذاشته است و انتظار دارد که بخشی از درآمد توییتر بتواند برای پرداخت اقساط این بدهی استفاده شود.

اگرچه «آدام موسری»، مدیرعامل اینستاگرام اعلام کرده است که تردز فعلاً نمی‌خواهد تمرکز خود را روی تبلیغات بگذارد، اما کارشناسان باور دارند که عرضه این پلتفرم به‌خودی‌خود فشار سنگینی را به توییتر تحمیل می‌کند تا این شرکت بداند که اگر شرایط را تغییر ندهد، احتمالاً در آینده نزدیک با تهدیدهای خطرناک‌تری مواجه خواهد شد.

ایلان ماسک مدتی پیش «لیندا یاکارینو» را به‌عنوان مدیرعامل جدید توییتر منصوب کرد تا با بهره‌گیری از تجربیات درازمدت او درزمینه بازار رسانه و تبلیغات بتواند به پیشرفت این شبکه اجتماعی کمک کند. حالا باید ببینیم که این رقابت درنهایت به کجا خواهد رسید. آیا پلتفرم جدید تردز با پشتوانه منابع زیرساختی و مالی عظیم متا می‌تواند کار توییتر را تمام کند یا این شبکه اجتماعی همچنان به حیات خود ادامه خواهد داد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا