عمومی

اپل این ویژگی‌های iOS 17 را با الهام از اندروید توسعه داده است

[ad_1]

اپل و گوگل برای طراحی iOS و اندروید که از اواخر دهه ۲۰۰۰ و اوایل دهه ۲۰۱۰ در دسترس قرار گرفته‌اند، از یکدیگر الهام می‌گیرند. در نسخه‌های مختلف این دو سیستم‌عامل ویژگی‌های مشترکی وجود دارد؛ در برخی از موارد اندروید ویژگی‌های iOS را قرض گرفته است و در برخی از موارد هم شاهد وجود ویژگی‌های اندروید در iOS بوده‌ایم. در این مطلب قصد داریم ۸ مورد از ویژگی‌هایی را که اپل آن‌ها را با تقلید از اندروید در سیستم‌عامل iOS 17 ایجاد کرده است، بیان کنیم.

۱. قابلیت Apple Standby

قابلیت Apple’s Standby در iOS 17

یکی از ویژگی‌های قابل‌توجهی که جدیدترین نسخه iOS از اندروید گرفته، قابلیت Apple Standby است. کاربران iOS 17 به‌لطف این قابلیت می‌توانند زمانی که گوشی آن‌ها در حالت افقی روی پد شارژ بی‌سیم قرار دارد، اطلاعات زیادی را روی نمایشگر مشاهده کنند که شامل جزئیات تقویم، آلبوم‌های تصاویر، ویژگی‌های مرتبط با کنترل خانه هوشمند، وضعیت آب‌وهوا، اطلاعات زنده، پشتیبانی از سیری و نوتیفیکیشن می‌شود.

عملکرد گوشی‌های پیکسل زمانی که روی نسل دوم پدهای شارژ بی‌سیم پیکسل استند قرار می‌گیرند، با قابلیت مذکور شباهت بسیار زیادی پیدا می‌کند. زمانی که شما گوشی پیکسل را روی نسل دوم پیکسل استند قرار می‌دهید، اطلاعاتی مثل گوگل فوتوز، ویژگی‌های مرتبط با کنترل خانه هوشمند، ابزار دسترسی به گوگل اسیستنت و سایر موارد به شما نشان داده می‌شود. ممکن است اپل این قابلیت را تقویت و استفاده از آن را روی تمام پدهای شارژ بی‌سیم مگ‌سیف امکان‌پذیر کند.

۲. قابلیت پست صوتی زنده (Live voicemail)

قابلیت پست صوتی زنده (Live voicemail) در iOS 17

اپل در iOS 17 ویژگی جدیدی را تحت عنوان پست صوتی زنده یا Live voicemail ایجاد کرده است که تهیه نسخه رونوشت از پست صوتی در همان لحظه دریافت را امکان‌پذیر می‌کند تا کاربر تصمیم بگیرد به آن پاسخ دهد یا نه؛ البته این ویژگی قبلاً در اندروید نیز ارائه شده و گوگل آن را در سال ۲۰۱۹ تحت عنوان Call Screen برای گوشی‌های پیکسل معرفی کرده است.

گوگل با Call Screen این امکان را فراهم کرده که گوگل اسیستنت به تماس‌ها پاسخ دهد و اطلاعات بیشتری از تماس‌گیرنده بپرسد. دستیار مجازی اندروید پس از پاسخ به تماس، رونوشتی از آن را به کاربر نمایش می‌دهد تا کاربر برای پاسخ دادن یا ندادن به تماس تصمیم بگیرد. اگرچه این ویژگی نخستین‌بار توسط گوگل معرفی شده است، اما امیدواریم استفاده از آن در iOS 17 باعث شود این ویژگی به کشورهای بیشتری راه پیدا کند.

۳. حذف نیاز به بیان فرمان صوتی آماده‌به‌کار کردن سیری

سیری

 iOS و اندروید به‌ترتیب دارای دستیاران صوتی سیری و گوگل اسیستنت هستند که می‌توانید با گفتن فرمان‌های صوتی «هی سیری» (Hey siri) و «هی گوگل» (Hey Google) آن‌ها را آماده به کار کنید؛ اما اپل درحال حذف‌کردن نیاز به بیان این فرمان صوتی در مواقع تصمیم برای استفاده از سیری برای انجام فرمان‌های صوتی پی‌درپی است؛ بنابراین درصورت ایجاد این تغییر، برای بیان فرمان‌های صوتی پی‌درپی با سیری تنها کافی است به‌جای هی سیری، تنها بگویید «سیری» و پس از آن فرمان‌های صوتی را بیان کنید.

اما گوگل برای انجام این کار هم پیش‌قدم بوده و از سال ۲۰۱۹ (اگر بخواهیم اندروید تی‌وی را هم حساب کنیم، از سال ۲۰۱۰) نیاز به گفتن هی گوگل برای بیان فرمان‌های صوتی پشت‌سرهم با گوگل اسیستنت را حذف کرده است.

گوگل حتی در این زمینه یک قدم فراتر هم رفته؛ این شرکت با استفاده از ویژگی عبارات سریع (Quick Phrases)، استفاده از گوگل اسیستنت تنها با یک کلمه برای بیان فرمان‌های صوتی ساده و پایه با گوشی‌های پیکسل را امکان‌پذیر کرده است؛ مثلاً برای متوقف‌کردن آلارم و تنظیم تایمر تنها کافی است به‌ترتیب کلمه و عبارت «Stop» و «set timer» را بیان کنید.

۴. قابلیت Facetime Voicemail

قابلیت Facetime Voicemail در iOS 17

اپل قابلیت جدیدی را در iOS 17 تحت عنوان Facetime Voicemail ایجاد کرده است. درصورتی‌که فردی به تماس شما از طریق فیس تایم پاسخ نداد، می‌توانید با استفاده از این ویژگی یک پیام ویدیویی برای او بگذارید. پلتفرم تماس تصویری گوگل دو که اکنون فعالیت آن دیگر متوقف شده است، به کاربران خود اجازه می‌داد چنانچه کسی به تماس تصویری آن‌ها پاسخ نمی‌داد، یک پیام تصویری ۳۰ ثانیه برای او بگذارند. گوگل این ویژگی را در سال ۲۰۱۸ اجرا کرد.

گوگل دو در سال ۲۰۱۶ با ویژگی جالب دیگری تحت عنوان knock knock عرضه شد که باعث می‌شود کاربر قبل از اینکه به تماس پاسخ دهد، ویدیوی زنده تماس‌گیرنده را ببیند (فرد تماس‌گیرنده نمی‌توانست کاربر دریافت‌کننده تماس را مشاهده کند).

۵. ساده‌سازی رابط کاربری

رابط کاربری iOS

رابط کاربری گوشی‌های اندروید و حتی گوشی‌های ویندوز فون از مدت‌ها پیش به‌منظور استفاده راحت‌تر از سیستم‌عامل ساده‌تر شده است تا کاربرانی مثل سالمندان، کودکان و افرادی که آشنایی چندانی با فناوری ندارند، بتوانند راحت‌تر از گوشی استفاده کنند. افزایش اندازه فونت‌ها یکی از این موارد ساده‌سازی است.

اپل نیز قصد دارد به‌لطف ویژگی Assistive Access (تسهیل استفاده از سیستم‌عامل برای افراد دارای معلولیت جسمی)، رابط کاربری iOS را ساده‌سازی کند. البته ظاهراً کوپرتینونشین‌ها تنها به افزایش اندازه فونت‌ها اکتفا نکرده‌اند و قصد دارند بخش‌های مختلف سیستم‌عامل موبایل خود را تا جای ممکن ساده کنند (مانند تصویر بالا).

سازنده گوشی‌های آیفون با ساده‌تر‌کردن رابط کاربری اپلیکیشن دوربین، تصاویر، پیام‌ها و موسیقی، پا را یک قدم فراتر گذاشته است. اپل تصمیم خود را برای پیاده‌سازی این تغییرات در جدیدترین نسخه iOS اعلام نکرده، اما مشخص است که چنین تغییراتی برای این نسخه اعمال خواهد شد؛ امیدواریم سازندگان گوشی‌های اندرویدی نیز برای ساده‌تر‌کردن رابط کاربری گوشی‌های خود اقدامات مشابهی را انجام دهند.

۶. قابلیت متن زنده (Live speech)

قابلیت متن زنده (Live speech) در iOS 17

سامسونگ چند ماه قبل ویژگی جدیدی را تحت عنوان Bixby Text Calling معرفی کرد. این ویژگی اجازه می‌دهد بیکسبی، دستیار صوتی اختصاصی گوشی‌های سامسونگ، با پیام‌های متنی به تماس‌های کاربران پاسخ دهند. سپس چنانچه فرد تماس‌گیرنده گوشی سامسونگ داشته باشد، پیام متنی دریافت‌شده توسط او با صدای بیکسبی خوانده می‌شود. این ویژگی گامی بزرگ برای تسهیل استفاده از سیستم‌عامل است.

Bixby Text Calling حتی به کاربر اجازه می‌دهد صدای خود را به‌صورت دیجیتالی شبیه‌سازی کند و پیام متنی ارسال‌شده برای فرد تماس‌گیرنده با صدای شبیه‌سازی‌شده کاربر برای او خوانده شود؛ البته متأسفانه قابلیت شبیه‌سازی دیجیتالی صدا درحال‌حاضر تنها در کشور کره امکان‌پذیر است.

اپل نیز قصد دارد برای iOS 17 ویژگی مشابهی را تحت عنوان Live Speech ارائه دهد که شبیه به Bixby Text Calling عمل می‌کند؛ اما این ویژگی علاوه بر امکان‌پذیر‌کردن پاسخ به تماس‌ها با پیام متنی، به کاربران اجازه می‌دهد به تماس‌های تصویری بی‌پاسخ در فیس‌تایم و همچنین مکالمات شخصی به همین شکل پاسخ دهند؛ غول فناوری سیلیکون ولی نیز شبیه‌سازی دیجیتالی صدای کاربران را امکان‌پذیر کرده است. امیدواریم سایر سازندگان گوشی‌های اندرویدی نیز همچون سامسونگ برای تسهیل استفاده از اندروید، امکان استفاده از قابلیت پاسخ به تماس‌های بی‌پاسخ با پیام متنی و همچنین شبیه‌سازی دیجیتالی صدا را برای کاربران خود فراهم کنند.

۷. دانلود آفلاین نقشه

دانلود آفلاین نقشه

شاید باورش برایتان سخت باشد، اما اپل هنوز دانلود آفلاین نقشه در iOS را امکان‌پذیر نکرده است و قصد دارد این ویژگی را برای نخستین‌بار در iOS 17 ایجاد کند! گوگل قابلیت دانلود آنلاین نقشه را برای نخستین‌بار در سال ۲۰۱۲ و مسیریابی آفلاین را نخستین‌بار در سال ۲۰۱۶ معرفی کرد. اپل در سال ۲۰۱۲ تازه امکان استفاده از نقشه را در iOS فراهم کرد!

ظاهراً نحوه استفاده از قابلیت دانلود آفلاین در iOS مانند اندروید است و کاربران آن می‌توانند ناحیه مستطیلی از نقشه را برای دانلود آفلاین مشخص کنند؛ بنابراین این‌طور نیست که اپل نقشه‌های کامل و جامع ایجادشده توسط شرکتی بزرگ مثل شرکت HERE را برای دانلود آفلاین در اختیار کاربران قرار دهد و آن‌ها بتوانند نقشه کل کشورها به این شکل دانلود کنند.

۸. بازگردانی سریع کلمه تصحیح‌شده با قابلیت تصحیح خودکار به شکل اول

قابلیت تصحیح خودکار در iOS 17

اپل انجام این کار را در جدیدترین نسخه iOS امکان‌پذیر کرده است و برای بازگرداندن کلمه تصحیح‌شده با قابلیت تصحیح خودکار، به شکل قبل تنها کافی است روی کلمه مورد‌نظر خود یک ضربه بزنید. این قابلیت هم‌اکنون در اندروید از طریق صفحه‌کلید جی‌بورد امکان‌پذیر است.

در این صفحه‌کلید برای اینکه کلمه‌ای را که با قابلیت تصحیح خودکار تصحیح‌شده، به همان شکل اول بازگردانیم، تنها کافی است کلید بک‌اسپیس را که علامت ضربدر دارد و کنار M (یا چ در حالت فارسی) است، بزنیم؛ البته کاربران iOS درصورت تمایل برای بازگردانی کلمه تصحیح‌شده به شکل اول، باید کلمه اصلی موردنظر خود را که قبلاً نوشته‌اند، از فهرست کلمات پیشنهادی انتخاب کنند.

ویژگی‌های مذکور در این مقاله تنها تعدادی از ویژگی‌هایی هستند که اپل آن‌ها را از گوگل تقلید کرده است. این شرکت قابلیت اعلام لحظه‌به‌لحظه در دسترس بودن ایستگاه‌های شارژ خودروهای برقی را که برای نخستین‌بار توسط گوگل ارائه شده، در پلتفرم نقشه خود ایجاد کرده است.

اپل همیشه نشان داده که در تقلید‌کردن از ویژگی‌های ارائه‌شده توسط یک شرکت رقیب عالی عمل می‌کند؛ طبیعتاً iOS 17 نیز از این قاعده مستثنا نیست. کوپرتینونشین‌ها به‌دفعات موفق شده‌اند ویژگی‌هایی کپی‌شده را به‌خوبی تقویت کنند؛ اما ظاهراً در مورد iOS 17 صرفاً تقلید کرده‌اند.

البته گوگل و شرکت‌های سازنده گوشی‌های اندرویدی نیز ویژگی‌هایی را از iOS 17 تقلید خواهند کرد. امیدواریم این شرکت‌ها نیز ویژگی‌های مفید و کاربردی iOS را نیز در محصولات خود ایجاد کنند؛ ویژگی‌هایی مثل قابلیت شناسایی و مسدود‌کردن اطلاعات و فایل‌های دربردارنده محتوای نامناسب مثل تصاویر مستهجن، قابلیت ساپورت پروفایل که می‌تواند در کروم ایجاد شود (این قابلیت ایجاد چند پروفایل و تقسیم‌بندی هیستوری‌ها، افزونه‌ها، تب‌های گروهی، کوکی‌ها و تب‌های Favorite برای هر پروفایل را فراهم کرده است)، قابلیت NameDrop که به‌اشتراک‌گذاری شماره تلفن و سایر جزئیات مخاطب از طریق ایردراپ را امکان‌پذیر می‌کند نیز قابلیت خوبی برای پیاده‌سازی در اندروید است؛ البته امیدواریم پیاده‌سازی ویژگی‌های شاخص iOS در اندروید نیز کورکورانه و صرفاً تقلید نباشد.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا