عمومی

رمز ارز چیست؟

ارز دیجیتال پول دیجیتال غیرمتمرکز است که مبتنی بر فناوری بلاک چین است. شاید با محبوب ترین نسخه های آن، بیت کوین و اتریوم آشنا باشید، اما بیش از 5000 ارز دیجیتال مختلف در گردش هستند.

 

 

کریپتوکارنسی چگونه کار می کند؟

ارز دیجیتال یک وسیله مبادله است که به صورت دیجیتالی، رمزگذاری شده و غیرمتمرکز است. برخلاف دلار آمریکا یا یورو، هیچ مرجع مرکزی وجود ندارد که ارزش یک ارز دیجیتال را مدیریت و حفظ کند. در عوض، این وظایف به طور گسترده در بین کاربران یک ارز دیجیتال از طریق اینترنت توزیع می شود.

شما می توانید از رمزنگاری برای خرید کالاها و خدمات معمولی استفاده کنید، اگرچه اکثر مردم مانند سایر دارایی ها، مانند سهام یا فلزات گرانبها، در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنند. در حالی که ارز دیجیتال یک کلاس دارایی جدید و هیجان‌انگیز است، خرید آن می‌تواند مخاطره‌آمیز باشد، زیرا برای درک کامل نحوه عملکرد هر سیستم باید تحقیقات کافی انجام دهید.

بهترین مبادلات رمزنگاری 2022

ما پیشنهادات صرافی پیشرو و مجموعه‌ای از داده‌ها را بررسی کرده‌ایم تا بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال را تعیین کنیم.

بیت کوین اولین ارز دیجیتال بود که اولین بار توسط ساتوشی ناکاموتو در مقاله ای با عنوان «بیت کوین: سیستم نقدی الکترونیکی همتا به همتا» در سال 2008 بیان شد. ناکاموتو این پروژه را «یک سیستم پرداخت الکترونیکی مبتنی بر اثبات رمزنگاری به جای اعتماد» توصیف کرد.

این اثبات رمزنگاری به شکل تراکنش هایی است که در یک بلاک چین تأیید و ثبت می شوند.

بلاک چین چیست؟

بلاک چین یک دفتر کل باز و توزیع شده است که تراکنش ها را به صورت کد ثبت می کند. در عمل، کمی شبیه یک دسته چک است که در کامپیوترهای بیشماری در سراسر جهان توزیع شده است. تراکنش‌ها در «بلوک‌هایی» ثبت می‌شوند و سپس در «زنجیره‌ای» از تراکنش‌های ارزهای دیجیتال قبلی به هم مرتبط می‌شوند.

بوچی اوکورو، مدیر عامل و یکی از بنیانگذاران صرافی ارزهای دیجیتال آفریقایی Quidax می گوید: کتابی را تصور کنید که در آن همه چیزهایی را که برای آن خرج می کنید یادداشت کنید. “هر صفحه شبیه یک بلوک است و کل کتاب، گروهی از صفحات، یک زنجیره بلوکی است.”

با بلاک چین، هرکسی که از ارز دیجیتال استفاده می کند، نسخه مخصوص به خود را از این کتاب برای ایجاد یک رکورد تراکنش یکپارچه دارد. نرم افزار هر تراکنش جدید را به محض وقوع ثبت می کند و هر کپی از بلاک چین به طور همزمان با اطلاعات جدید به روز می شود و همه سوابق یکسان و دقیق نگه می دارد.

برای جلوگیری از تقلب، هر تراکنش با استفاده از یکی از دو روش اصلی اعتبارسنجی بررسی می‌شود: اثبات کار یا اثبات سهام.

اثبات کار در مقابل اثبات سهام

اثبات کار و اثبات سهام دو تکنیک اعتبارسنجی متفاوتی هستند که برای تأیید تراکنش‌ها قبل از اضافه شدن به یک بلاک چین استفاده می‌شوند و به تأییدکنندگان با ارزهای دیجیتال بیشتر پاداش می‌دهند. ارزهای دیجیتال معمولاً از اثبات کار یا اثبات سهام برای تأیید تراکنش ها استفاده می کنند.

اثبات کار

Simon Oxenham، مدیر رسانه‌های اجتماعی در Xcoins.com می‌گوید: «اثبات کار روشی برای تأیید تراکنش‌ها در یک بلاک چین است که در آن یک الگوریتم یک مسئله ریاضی را ارائه می‌کند که رایانه‌ها برای حل آن تلاش می‌کنند».

هر رایانه شرکت‌کننده، که اغلب به عنوان «ماینر» از آن یاد می‌شود، یک پازل ریاضی را حل می‌کند که به تأیید گروهی از تراکنش‌ها کمک می‌کند – که به آن بلوک می‌گویند – سپس آن‌ها را به لجر بلاک چین اضافه می‌کند. اولین رایانه ای که این کار را با موفقیت انجام می دهد، مقدار کمی ارز دیجیتال به خاطر تلاش های خود پاداش می گیرد.

این مسابقه برای حل پازل های بلاک چین می تواند به مقدار زیادی انرژی و برق کامپیوتر نیاز داشته باشد. در عمل، این بدان معناست که ماینرها ممکن است پس از در نظر گرفتن هزینه‌های انرژی و منابع محاسباتی، حتی با ارز دیجیتالی که برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها دریافت می‌کنند، شکست بخورند.

اثبات سهام

برای کاهش قدرت لازم برای بررسی تراکنش‌ها، برخی از ارزهای دیجیتال از روش اثبات سهام استفاده می‌کنند. با اثبات سهام، تعداد تراکنش‌هایی که هر فرد می‌تواند تأیید کند، محدود به مقدار ارز رمزپایه‌ای است که می‌خواهد «شرکت کند» یا به‌طور موقت در گاوصندوق عمومی قفل شود تا شانس شرکت در فرآیند را داشته باشد. اوکورو می گوید: «این تقریباً مانند وثیقه بانکی است. هر فردی که در ارزهای دیجیتال سهام دارد، واجد شرایط تایید تراکنش ها است، اما شانس انتخاب شما برای انجام این کار با مبلغی که پیش رو دارید افزایش می یابد.

Anton Altement، مدیر عامل Osom Finance می گوید: «از آنجایی که اثبات سهام، حل معادله انرژی بر را حذف می کند، بسیار کارآمدتر از اثبات کار است، و تأیید سریع تر تراکنش ها را امکان پذیر می کند.

اگر یک مالک سهام (که گاهی اوقات اعتباردهنده نامیده می‌شود) برای اعتبارسنجی گروه جدیدی از تراکنش‌ها انتخاب شود، به آن‌ها ارز دیجیتال پاداش داده می‌شود که احتمالاً به میزان کل کارمزد تراکنش‌های بلوک تراکنش‌ها انجام می‌شود. برای جلوگیری از تقلب، اگر انتخاب شده باشید و تراکنش های نامعتبر را تأیید کنید، بخشی از آنچه را که در آن شرط بندی کرده اید را از دست می دهید.

نقش اجماع در رمزنگاری

هم اثبات سهام و هم اثبات کار به مکانیسم های اجماع برای تأیید تراکنش ها متکی هستند. این بدان معناست که در حالی که هر یک از کاربران جداگانه برای تأیید تراکنش ها استفاده می کند، هر تراکنش تأیید شده باید توسط اکثر دارندگان دفتر بررسی و تأیید شود.

به عنوان مثال، یک هکر نمی تواند دفتر کل بلاک چین را تغییر دهد مگر اینکه با موفقیت حداقل 51 درصد از دفتر کل را با نسخه تقلبی خود مطابقت دهد. مقدار منابع لازم برای انجام این کار، تقلب را بعید می کند.

چگونه می توانید ارز دیجیتال را استخراج کنید؟

ماینینگ نحوه انتشار واحدهای جدید ارز دیجیتال در جهان است که عموماً در ازای اعتبارسنجی تراکنش‌ها انجام می‌شود. در حالی که از نظر تئوری برای افراد معمولی امکان استخراج ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما در اثبات کار سیستم‌هایی مانند بیت‌کوین دشوارتر می‌شود.

اسپنسر مونتگومری، بنیانگذار Uinta Crypto Consulting می گوید: «با رشد شبکه بیت کوین،ماینینگ پیچیده تر می شود و به قدرت پردازش بیشتری نیاز است. مصرف‌کننده معمولی قبلاً می‌توانست این کار را انجام دهد، اما اکنون بسیار گران است. افراد زیادی هستند که تجهیزات و فناوری خود را برای برتری در رقابت بهینه کرده اند.»

و به یاد داشته باشید: اثبات کار کردن ارزهای دیجیتال به انرژی زیادی برای استخراج نیاز دارد. تخمین زده می شود که 0.21 درصد از کل برق جهان صرف تامین انرژی مزارع بیت کوین می شود. این تقریباً همان مقدار انرژی است که سوئیس در یک سال استفاده می کند. تخمین زده می شود که اکثر ماینرهای بیت کوین در نهایت از 60 تا 80 درصد درآمدی که از استخراج به دست می آورند برای پوشش هزینه های برق استفاده می کنند.

در حالی که برای یک فرد معمولی غیرعملی است که از طریق استخراج در سیستم اثبات کار، ارز دیجیتال به دست بیاورد، مدل اثبات سهام به روش محاسباتی کم قدرت تری نیاز دارد زیرا اعتبار سنجی ها به صورت تصادفی بر اساس مقدار سهام انتخاب می شوند. با این حال، برای مشارکت نیاز است که یک ارز دیجیتال داشته باشید. (اگر رمز ارز ندارید، چیزی برای سهام ندارید.)

چگونه می توان از رمزارز استفاده کرد؟

شما می‌توانید از ارز دیجیتال برای خرید استفاده کنید، اما هنوز این روشی برای پرداخت با پذیرش رایج نیست. تعداد انگشت شماری از خرده فروشان آنلاین مانند Overstock.com بیت کوین را می پذیرند، اما از حد معمول فاصله زیادی دارد.

تا زمانی که کریپتو به طور گسترده پذیرفته نشود، می توانید با مبادله ارز دیجیتال با کارت هدیه، محدودیت های فعلی را برطرف کنید. به عنوان مثال، در eGifter، می‌توانید از بیت‌کوین برای خرید کارت‌های هدیه برای Dunkin Donuts، Target، Apple و سایر خرده‌فروشان و رستوران‌ها استفاده کنید. همچنین ممکن است بتوانید برای خرید، ارز دیجیتال را روی یک کارت نقدی بارگیری کنید. در ایالات متحده، می‌توانید برای کارت BitPay ثبت‌نام کنید، یک کارت نقدی که دارایی‌های رمزنگاری شده را برای خرید به دلار تبدیل می‌کند، اما برای مثال، سفارش کارت و استفاده از آن برای برداشت‌های خودپرداز، هزینه‌هایی دارد.

همچنین می توانید از کریپتو به عنوان یک گزینه سرمایه گذاری جایگزین خارج از سهام و اوراق قرضه استفاده کنید. دیوید زیلر، کارشناس ارزهای دیجیتال و سردبیر سایت خبری مالی مانی مورنینگ، می‌گوید: «معروف‌ترین رمزارز، بیت‌کوین، یک ارز امن و غیرمتمرکز است که مانند طلا به ذخیره‌ی ارزش تبدیل شده است. برخی از مردم حتی از آن به عنوان “طلای دیجیتال” یاد می کنند.”

نحوه استفاده از ارز دیجیتال برای خرید ایمن

استفاده از کریپتو برای خرید ایمن بستگی به چیزی دارد که قصد خرید آن را دارید. اگر می‌خواهید ارز دیجیتال را در خرده‌فروشی خرج کنید که مستقیماً آن را قبول نمی‌کند، می‌توانید از یک کارت نقدی ارز دیجیتال مانند BitPay در ایالات متحده استفاده کنید.

اگر می‌خواهید به شخص یا خرده‌فروشی که ارز دیجیتال را می‌پذیرد، پول پرداخت کنید، به یک کیف پول رمزنگاری نیاز دارید، که یک برنامه نرم‌افزاری است که با بلاک چین تعامل دارد و به کاربران امکان ارسال و دریافت ارزهای دیجیتال را می‌دهد.

برای انتقال پول از کیف پول خود، می توانید کد QR گیرنده خود را اسکن کنید یا آدرس کیف پول او را به صورت دستی وارد کنید. برخی از خدمات با اجازه دادن به شما برای وارد کردن شماره تلفن یا انتخاب مخاطب از تلفن خود، این کار را آسان تر می کنند. به خاطر داشته باشید که معاملات آنی نیستند، زیرا باید با استفاده از اثبات کار یا اثبات سهام تأیید شوند. بسته به ارز دیجیتال، ممکن است بین 10 دقیقه تا دو ساعت طول بکشد.

با این حال، این زمان تاخیر بخشی از چیزی است که تراکنش‌های رمزنگاری را ایمن می‌کند. «بازیگر بدی که تلاش می‌کند یک تراکنش را تغییر دهد، «کلید» نرم‌افزاری مناسبی نخواهد داشت، به این معنی که شبکه تراکنش را رد می‌کند. زیلر می گوید، این شبکه همچنین از هزینه های مضاعف نظارت می کند و از آن جلوگیری می کند.

چگونه در ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کنیم

ارزهای دیجیتال را می‌توان در شبکه‌های همتا به همتا و صرافی‌های ارزهای دیجیتال مانند Coinbase و Bitfinex خریداری کرد. با این وجود، مراقب کارمزدها باشید، زیرا برخی از این صرافی‌ها هزینه‌های بسیار بالایی را در خریدهای کریپتو کوچک دریافت می‌کنند. به عنوان مثال، کوین بیس 0.5 درصد از خرید شما را به اضافه کارمزد ثابت 0.99 تا 2.99 دلار بسته به اندازه تراکنش شما دریافت می کند.

برخی از پلتفرم‌های کارگزاری مانند Robinhood، Webull و eToro به شما امکان سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را می‌دهند. آنها توانایی تجارت برخی از محبوب ترین ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین، اتریوم و دوج کوین را ارائه می دهند، اما ممکن است محدودیت هایی نیز داشته باشند، از جمله ناتوانی در انتقال خریدهای رمزنگاری شده از پلتفرم های خود.

زایلر می‌گوید: «زمانی نسبتاً دشوار بود، اما اکنون حتی برای تازه‌کارهای رمزنگاری نسبتاً آسان است. صرافی مانند Coinbase به افراد غیر فنی پاسخ می دهد. ایجاد یک حساب در آنجا و پیوند آن به یک حساب بانکی بسیار آسان است.”

بهتر است به خاطر داشته باشید که خرید ارزهای دیجیتال به صورت جداگانه کمی شبیه خرید سهام فردی است. برای امنیت بیشتر، بهتر است خریدهای خود را در گزینه های مختلف تقسیم کنید.

اگر می‌خواهید در بازار کریپتو قرار بگیرید، ممکن است در سهام شرکت‌های کریپتو سرمایه‌گذاری کنید. Zeiler می‌گوید: «همچنین چند سهام استخراج بیت‌کوین مانند Hive Blockchain (HIVE) وجود دارد. اگر می‌خواهید با ریسک کمتری در معرض کریپتو قرار بگیرید، می‌توانید در شرکت‌های بزرگی سرمایه‌گذاری کنید که از فناوری بلاک چین استفاده می‌کنند، مانند IBM، بانک آمریکا و مایکروسافت.

آیا باید روی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرد؟

کارشناسان نظرات متفاوتی در مورد سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال دارند. از آنجایی که کریپتو یک سرمایه گذاری بسیار سوداگرانه است، با پتانسیل نوسانات شدید قیمت، برخی از مشاوران مالی به هیچ وجه سرمایه گذاری را به مردم توصیه نمی کنند.

به عنوان مثال، ارزش بیت کوین در طول سال 2020 تقریباً چهار برابر شد و سال را بالای 28900 دلار به پایان رساند. تا آوریل 2021، قیمت BTC نسبت به زمانی که سال را آغاز کرده بود، بیش از دو برابر شده بود، اما تمام این سودها تا جولای از بین رفته بود. سپس بیت کوین دوباره بیش از دو برابر شد و در 10 نوامبر 2021 به بالای 68990 دلار رسید – و سپس در پایان سال 2021 به حدود 46000 دلار کاهش یافت. همانطور که می بینید، ارزهای دیجیتال می توانند بسیار بی ثبات باشند.

به همین دلیل است که پیتر پالیون، یک برنامه‌ریز مالی معتبر (CFP) در ایست نورویچ، نیویورک، فکر می‌کند که حفظ ارزی که توسط یک دولت حمایت می‌شود، مانند دلار آمریکا، ایمن‌تر است.

پالیون می گوید: «اگر دلار آمریکا در ذخایر نقدی خود دارید، می دانید که می توانید وام مسکن خود را پرداخت کنید، می توانید قبض برق خود را بپردازید. وقتی به ۱۲ ماه گذشته نگاه می کنید، بیت کوین اساساً شبیه آخرین EKG من است و شاخص دلار آمریکا کم و بیش یک خط صاف است. چیزی که 50 درصد کاهش پیدا کند جز حدس و گمان مناسب نیست.»

گفتنی است در بازار رمز ارزها سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد. گاهی مبادلات به درستی انجام نمی شوند و پول شما در شبکه های مختلف گم می شود. در این بازار نیاز به یک متخصص و راهنما ضروریست که در صورت بروز مشکل به شما یاری برساند. شرکت کارا گروپ برای این منظور خدمتی به نام کریپتو همراه را به علاقمندان بازار کریپتو کارنسی ارائه کرده است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا