عمومی

آیا بلیط چارتر هواپیما همچنان وجود دارد؟ تغییرات اخیر در زمینه بلیط هواپیما

بلیط هواپیما در کل به ۲ صورت سیستمی و چارتری فروخته می‌ شود. با توجه به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور، امکان حذف کامل بلیط چارترهواپیما وجود ندارد و فروش بلیط مقاصد گردشگری همچنان باید به شکل بلیط چارتری باقی بماند. واژه‌ چارتر در معنای لغوی آن به معنی دربست کرایه دادن است. چارتر بخش بزرگی از حمل ‌و نقل هوایی ایران را در بر می ‌گیرد و جستجوهای اکثر کاربران فضای مجازی درباره‌ بلیط هواپیما است. در حوزه‌ صنعت گردشگری هر چیزی که به تعداد زیاد موجود باشد و قابلیت فروش یا اجاره داشته باشد، می‌ تواند چارتر شود.

هر وسیله‌ نقلیه‌ عمومی که تعداد زیادی صندلی داشته باشد، یا هر هتل یا مرکز اقامتی که تعدادی تخت و اتاق مناسب داشته باشد، قابلیت چارتر کردن دارند، وقتی که تمام صندلی‌ های یک هواپیما در یک مسیر پروازی در اختیار چارتر کننده قرار بگیرد به آن پرواز چارتر می ‌گویند. سازمان‌ ها، ارگان ‌ها، اداره ها، باشگاه‌ های ورزشی و هر نهاد دولتی و خصوصی که برای تعداد زیادی از نیروهای زیر مجموعه‌ اش به بلیط هواپیما نیاز داشته باشد، ترجیح می‌ دهد به‌ جای خرید بلیط برای تک به تک کارکنان، پرواز چارتر بگیرد. بلیط چارتر مستر بلیط را می توانید به صورت آنلاین و با قیمت مناسب برای خود خریداری کنید. شرکت ‌های هواپیمایی بنا به امکانات و شرایط ‌شان، مسیرهای پروازی مختلفی دارند که طبق برنامه ‌ریزی سالانه در آن مسیرها، در طول هفته یا ماه، پرواز هایی با قیمت مشخص برقرار می ‌کنند که به این پروازها، پرواز سیستمی می ‌گویند. بلیطی که هم برای این پرواز خریداری شده باشد، بلیط سیستمی نام دارد.

برخی از مزایا و معایب بلیط چارترهواپیما

قیمت بلیط چارتر متغیر است و خیلی وقت ها قیمتی کمتر از قیمت بلیط سیستمی دارد. بلیط چارتر هم تحت تأثیر زمان های پیک سفر و زمان های خلوت سال، قیمت متغیری دارد. به همین خاطر شانس این که در زمان های پیک سفر بلیط چارتر ارزانی پیدا کنید کمتر از دیگر زمان های سال است. اما در زمان های خلوت سال آژانس های چارتر کننده برای کسب سود و خالی نماندن صندلی های اجاره ای خود، بلیط های شان را با قیمتی کمتر از بلیط های سیستمی می فروشند تا هواپیما خالی نباشد.

بلیط چارتر مشکلاتی هم دارد که قبل از خرید بهتر است به آن ها توجه کنید. بلیط های چارتری را نمی توان کنسل کرد و در صورت از دست دادن پرواز هم پولی به شما بازگردانده نمی ‌شود، نرخ بلیط کودکان ۲ تا 12 سال هم مانند قیمت بلیط بزرگسال محاسبه می ‌شود. به همین علت بهتر است تنها زمانی از بلیط ‌های چارتری استفاده کنید که کودکی همراه تان نیست و از انجام سفر خود اطمینان دارید.

یکی دیگر از معایب بلیط چارتر این است که نمی توان مشخصات آران تغییر داد. قبل از این که بلیط را خریداری کنید لازم است به مشخصات توجه بیشتری بکنید و با دقت بیشتر پر کنید که اشتباه ملزم به از دست دادن هزینه شما نشود. همچنین شما هرچه قدر به ساعات پرواز نزدیک تر شوید قیمت بلیط چارتر نیز کاهش پیدا می کند تا تمام ظرفیت هواپیما پر شود.

انواع بلیط چارترهواپیما

  • بلیط چارتر شناور

بلیط چارتر شناور به معنای اجاره صندلی به صورت شناور می باشد. در بلیط چارتر، چارتر کننده تعهد دارد تعداد مشخصی صندلی را به صورت رفت و برگشت در یک بازه زمانی مشخص به فروش برساند. البته رعایت فاصله زمانی بین تاریخ های رفت و برگشت در این نوع لازم و ضروری نیست.

  • بلیط چارتر بلاک بلیط

بلیط چارتر بلاک بلیط به معنای فروش صندلی های مشخص شده است. چارتر کننده موظف است در این نوع از فروش بلیط تعدادی مشخص از صندلی ها را به صورت رفت و برگشت طی یک تاریخ مشخص در یک مسیر پرواز مشخص و برای یک پرواز مشخص شده به فروش برساند.

  • بلیط چارتر بک تو بک

 بلیط چارتر بک تو بک به معنای اجاره صندلی رفت و برگشت می باشد. چارتر کننده موظف است تعدادی مشخص صندلی به صورت رفت و برگشت را در یک مسیر پروازی و در هر یک از پروازها به فروش برساند.

برای چه مسیر هایی می توان از بلیط چارترهواپیما استفاده کرد؟

بلیط چارتر تقریبا در تمام مسیرها پرطرفدار است ولی اغلب در مسیر های پر تردد وجود دارد. بلیط چارتر و سیستمی  مشهد، بلیط چارتر کیش، بلیط چارتر شیراز، بلیط چارتر بندرعباس، بلیط چارتر اصفهان، بلیط چارتر استانبول و بلیط چارتر دبی، از جمله بلیط ‌های چارتر محبوب برای مسافران به شمار می ‌آیند.

چرا بلیط چارترهواپیما ارزان ‌تر از بلیط سیستمی است؟

چارتر کننده‌ ها تمام بلیط های هواپیما را می‌ خرند تا به مرور زمان آن ها را بفروشند و هر چه به زمان پرواز نزدیک شویم و بلیط ‌ها فروش نرفته باشد، چارتر کننده قیمت بلیط ‌ها را کاهش می ‌دهد. به این ترتیب قیمت بلیط چارتر ارزان تر از بلیط سیستمی می ‌شود.  گاهی ممکن است در زمان‌ های پر سفر که بلیط ‌ها به سرعت فروخته می ‌شوند، چارتر کننده لزومی بر کاهش قیمت ‌ها نبیند، بنابراین ممکن است قیمت بلیط چارتر همیشه چندان ارزان نباشد.

منظور از بلیط لحظه آخری چارتر چیست؟

در هنگام خرید بلیط هواپیما گاهی با عباراتی مواجه خواهید شد که ممکن است با آن‌ ها آشنایی نداشته باشید، یکی از این عبارت ها بلیط لحظه آخری می باشد. در واقع بلیط لحظه آخری هواپیما بلیطی است که بر روی پروازهای چارتر ارائه می ‌شود. معمولا آژانس‌های هواپیمایی تمام یا بخشی از صندلی‌ های یک هواپیما را چارتر می‌ کنند؛ به این ترتیب که صندلی ‌های یک هواپیما را پیش خرید نموده و با قیمت دلخواه به مشتریان عرضه می ‌کنند. اما گاهی نیز پیش می ‌آید که آژانس چارتر کننده موفق به فروش تمامی بلیط‌ هایش نمی‌ شود. در این صورت آژانس متحمل ضرر سنگینی خواهد شد. به همین دلیل تصمیم به فروش بلیط‌ ها به صورت نرخ لحظه آخری می ‌کند. پرواز لحظه آخری بیشتر مناسب کسانی است که برنامه‌ ریزی دقیقی برای سفر خود ندارند. چون زمان فروش بلیط لحظه آخری به زمان پرواز بسیار نزدیک است و هر لحظه باید آماده سفر باشید. در فروش بلیط‌ لحظه آخری هواپیما چارتر کننده صندلی ‌های باقی مانده را با در نظر گرفتن تخفیف بر روی بلیط‌ های چارتر به فروش می ‌رساند.

چارتر کنندگان معتبر چه کسانی هستند؟

چارتر کنندگان اصلی و معتبر، آژانس ‌هایی هستند که برای چارتر کردن پروازها یا صندلی‌ ها با ایرلاین ‌ها قرار داد می‌ بندند و بلیط ان را ارائه می ‌کنند. عده‌ دیگری از چارتر کنندگان نیز وجود دارند که خودشان طرف اصلی قرارداد نیستند و دوباره پرواز یا صندلی را از چارتر کنندگان اصلی، چارتر می ‌کنند. بارها این اتفاق افتاده است، مسافرانی که بلیط شان را از چارتر کنندگان اصلی تهیه نکرده‌‌ اند، از بی‌ نظمی و آشفتگی این پروازها شکایت می‌ کنند.

مثلا گاهی ممکن است پیش بیاید که مسافر با خیال راحت وسایل خود را بر می ‌دارد و راس ساعت مقرر خودش را به فرودگاه می ‌رساند اما پای پرواز تازه متوجه می ‌شود با این که بلیط سفر را خریداری کرده است، اسمش در فهرست پرواز نیست. برای پرهیز از مشکلات از این قبیل، بلیط چارتر را تنها از مراجعی تهیه کنید که فقط بلیط ‌های چارتر کنندگان اصلی و معتبر را ارائه می‌ کنند.

اگر قصد خرید بلیط چارتر را دارید، به توضیحات و نکاتی که گفته شد دقت کنید. در خرید بلیط چارتر و سفر با استفاده از آن، هیچ تضادی در نوع هواپیما، خدمات، پرسنل پروازی و دیگر موارد ما بین پروازهای برنامه ای و چارتر شکل نخواهد گرفت و شما با خریداری کردن بلیط هواپیما چارتر از همان خدماتی بهرمند می شوید که در پروازهای برنامه ای از آن بهره گرفته اید. ممنون از این که تا انتهای مطلب همراه ما بودید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا