عمومی

مرداب هسل جادوی طبیعت در فصول مختلف سال

وقتی طبیعت دست به شیطنت می‌زند نتیجه‌اش می‌شود مرداب هسل

مرداب هسل نتیجه  هنرنمایی طبیعت ، هر فصلی که به این مرداب سر بزنید، رنگی متفاوت از آن را می‌بینید. برای دیدنش باید راهی چالوس و جنگل‌های انبوه آنجا شوید.

مرداب هسل( هَسَل) کجاست؟

در 10 کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس و 15 کیلومتری شمال غربی شهر مرز‌ن‌آباد، جنگل معروف مشل موزی است که البته به جنگل فین یا محمدآباد هم شناخته می‌شود. این جنگل از جنوب به جنگل‌های سوته‌لار و منطقه‌ی کردشت، از شمال و شمال غرب به گاوسرای قدیمی مشعل و منطقه‌ی مشعل موزی و از شرق به منطقه‌ی مشعال لات می‌رسد. در دلِ این جنگل، مرداب هسل قرار گرفته که با رنگ خاصی که در هر فصلی دارد، شناخته می‌شود.

مرداب هَسل یا هِسِل؟

منطقه‌ی مازندران در گذشته  به تَبَرستان یا طبرستان معروف بوده و از گویش‌های محلی این منطقه، گویش تبری کلارَستاقی است. در این گویش به هر آبگیر فصلی هَسَل می‌گویند. این مرداب هم از آنجایی که در منطقه‌ی مازندران و جنگل‌های انبوه چالوس است، به این نام معروف شده است. در اصل نام این مرداب، کنّیچال است.

از چه مسیری به مرداب هسل برویم؟

برای رسیدن به این مرداب باید به سمت جاده‌ی چالوس برویم. در 10 کیلومتری جنوب غربی شهر چالوس و 15 کیلومتری شمال غربی شهر مرزن‌آباد وارد راهی فرعی می‌شوید و بعد از گذر از  جاده‌ای 2 تا 3 کیلومتری به مرداب هسل می‌رسید. این مرداب در نزدیکی روستای طلاجو قرار گرفته و از اهالی این روستا هم می‌توانید کمک بگیرید.

دیدنی‌های مرداب هسل و جاذبه‌های اطراف آن را بشناسید

مسیر جنگلی که برای رسیدن به مرداب طی می‌کنید، به خودی خود جذاب و زیباست. مرداب هم که جاذبه‌ی اصلی است. همانطور که قبلا گفتیم، هر فصل این مرداب رنگی متفاوت دارد. جلبک‌هایی که روی این دریاچه هستند، در بهار و تابستان سبز رنگ هستند و در پاییز و زمستان، قرمز آجری و نارنجی. هسل تا 50 سال قبل جایی بود که خانواده‌های دامدار در کنارش زندگی می‌کردند اما اکنون این‌گونه نیست. هسل زیستگاه لاک‌پشت‌ها، وزغها و زالوها هم بوده اما به خاطر جاده‌ای که در نزدیکی‌اش ساخته شده و رفتار نامناسب مردم، حضورشان کم‌رنگ شده است.

یک برنامه‌ی پیشنهادی خوب برای رفتن به مرداب هسل

صبح زود از تهران به سمت جاده‌ی چالوس حرکت کنید.
بعد از صرف صبحانه ، به مسیرمان ادامه دهید تا حدود ظهر به روستای طلاجو برسیم.
بعد از رسیدن به روستای طلاجو به سراغ آبشار شرشر بروید و آن را ببینید.
پیاده‌روی‌تان را ادامه دهید تا بالاخره به مرداب هسل برسید. وقت آزاد خواهید داشت تا اطراف دریاچه بگردید تا زمانی که وقت ناهار برسد.
بعد از صرف ناهار در دامان طبیعت و دیدن زیبایی‌های اطراف، حوالی بعدازظهر به سمت تهران حرکت کنید.
در مسیر رسیدن به تهران، پذیرایی میان راهی در تونل کندوان داشته باشید و سپس به راهتان ادامه دهید تا به تهران برسید.
برای سفر به مرداب هسل آماده شوید.

تصاویر زیبا و دیدنی از مرداب هسل در فصول مختلف سال

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غيرتجاري از مطالب اين وب‌سايت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا