عمومی

دانستنی های جالب درباره شهر ریودوژانیرو برزیل

۱۰ نکته‌ی جالب از  شهر ریودوژانیرو برزیل که نمی‌دانید

شهر ریودوژانیرو با سواحل شنی سفید و درخشان، خیابان‌های رنگی و همینطور مردم خون‌گرمش مقصدی شگفت‌انگیز برای گردشگران و عاشقان سفر است. با ما باشید تا بیشتر از این شهر بدانید.

۱-رودخانه‌ی ژانویه

فرض کنید یک نفر وقتی برای اولین بار شما را می‌بیند اسمتان را اشتباه تلفظ کند و سال‌های بعدی هم با همان اسم اشتباه صدایتان بزند. چه حسی بهتان دست می‌دهد؟ مطمئنا خوشتان نمی‌آید. این اتفاق دقیقا برای شهر ریوی بیچاره اتفاق افتاد. وقتی که اولین بار گاسپر پرتقالی که یک کاشف و جهانگرد بود پا به ریو گذاشت، خلیج ریو را با دهانه‌ی یک رود اشتباه گرفت و به این منطقه ریو دو‌ژانیرو (Rio de Janeiro) به معنای  رود ژانویه (River of January) گفت که نام‌گذاری اشتباهی بود!

گاسپر پرتقالی فکرش را هم نمی‌کرد که نام پیشنهادیش برای این منطقه، همچنان باقی بماند.

۲-کلید  شهر ریودوژانیرو  در دست پادشاه مومو

هر ساله بزرگ‌ترین فستیوال دنیا در ریو برگزار می‌شود. وقتی شهردار شهر ریو کلید شهر را به “پادشاه مومو” تحویل می‌دهد، فستیوال شروع می‌شود. “پادشاه مومو” شخصیت شوخ و بذله‌گوی افسانه‌ای است که تاریخچه‌اش به یونان باستان بازمی‌گردد و معمولا شخصی چاق با صورتی دوست‌داشتنی نقشش را ایفا می‌کند. “پادشاه مومو” نماد قانون جشن و آزادی است و در روزی که او فرمانروا است هیچ قانون دیگری اهمیت ندارد.

۳-آبی‌ترین آسمان را در شهر ریودوژانیرو  ببینید!

آسمان صاف و آبی، شن‌های داغ و خوردنی‌های خوشمزه… همه‌ی افراد وقتی در تعطیلاتند به دنبال آن‌ها هستند. البته شما در ریو با آبی‌ترین آسمان زندگی‌تان هم برخورد می‌کنید. شاید فکر کنید که مگر می‌شود آسمان ریو انقدر آبی باشد اما براساس تحقیقی که در سال ۲۰۰۶ توسط یک محقق تلویزیونی انجام شد، آسمان ریو لقب آبی‌ترین آسمان دنیا را گرفت.

۴-شهری با پایتخت دو کشور

هنوز هم وقتی از بعضی افراد می‍پرسید پایتخت برزیل کجاست، پاسخشان ریودوژانیرو است. در حقیقت تا حدودی درست است. در گذشته ریو پایتخت برزیل بود اما امروزه برزیلیا وظیفه‌ی پایتختی این کشور را به دوش می‌کشد. ریو در گذشته به جز برزیل، در دوره‌ای که پرتغالی‌ها این شهر را تحت استعمار خود داشته‌اند، ریو پایتخت پرتغال بود. امروزه نام غیر رسمی این شهر، Cidade Maravilhosa به معنی «شهر حیرت‌انگیز» است.

۵-بهترین ساحل جهان

ساحل ایپانما در دهه‌ی ۱۹۶۰ میلادی به خاطر آهنگ “دختری از ایپانما” که بوسا نوا آن را خواند معروف شد. امروزه این ساحل یکی از نقاط توریستی محبوب ریو است و سال‌های سال است که به “بهترین ساحل جهان” معروف است. در کنار ساحل مجموعه‌ای از کافه‌ها، رستوران‌ها، مغازه‌ها، گالری‌های هنری و سالن تئاتر وجود دارد که افراد می‌توانند در اوقات فراغتشان سری به آن‌ها بزنند.

منطقه‌ی ۹ ساحل ایپانما جایی برای حمام آفتاب گرفتن و لذت بردن از هوای دلپذیر است.

۶-مسیح نماد  شهر ریودوژانیرو 

مجسمه‌ی مسیج منجی(Christ the Redeemer) در شهر ریو با ۳۸ متر ارتفاعی که دارد یکی از عجایب هفت‌گانه‌ی دنیای جدید است. این مجسمه بزرگ‌ترین تندیس آرت دکو برزیل و پنجمین مجسمه‌ی مسیح در دنیا است. روزانه ۵۰۰۰ نفر از آن بازدید می‌کنند و در حقیقت نماد شهر محسوب می‌شود. جالب است که بدانید به دلیل ارتفاع زیاد این مجسمه و قرارگیری‌اش در بالای کوه کُرکوادو، رعد و برق و طوفان سال ۲۰۱۴ باعث تخریب انگشت تندیس مسیح شد. افراد برای بالا رفتن و رسیدن به این مجسمه از قطارهای عمودی استفاده می‌کنند. البته امروزه آسانسورها و پله‌های برقی هم در مسیر رسیدن به این مجسمه ساخته شده.

مجسمه‌ی مسیح از سنگ سوئدی و طی ۹ سال ساخته شد.

۷-سیرابی در  شهر ریودوژانیرو  

اگر به ریو رفتید و هوس غذای وطنی مثل کله‌پاچه و سیرابی کردید، اصلا نگران نباشید. اهالی ریو هم امعا و احشای بز مثل دل، جگر و قلوه‌ی آن را که درون سیرابی پخته می‌شود، می‌خورند و در حقیقت یکی از غذاهای محبوبشان است.

۸-بزرگ‌ترین مسابقه‌ی فوتبال جهان در ریو

با این‌که برزیلی‌ها دقیقا دوست ندارند که یادشان بماند در سال ۱۹۵۰ میلادی تیم محبوب کشورشان به اروگوئه باخت اما آن سال استادیوم معروف ماراکانا با ۲۰۵ هزار تماشاچی پر شد و لقب بزرگ‌ترین مسابقه‌ی فوتبال جهان تا به امروز را گرفت.

استادیوم ماراکانا در المپیک ریو ۲۰۱۶ هم میزبان برگزاری مراسم بود.

۹-در  شهر ریودوژانیرو  گرافیتی آزاد است!

در ریو، هنر خیابانی یا همان گرافیتی آزاد است و بنابراین جای خوبی برای علاقمندان و هنرمندان این هنر است. آن‌ها می‌توانند با کسب مجوزهای لازم، روی دیوارهای شهر نقاشی کنند. به همین خاطر شما می‌توانید در جای جای این شهر از دیدن دیوارهای رنگارنگ خانه‌ها لذت ببرید. به تصویر کشیدن زندگی روزمره‌ی برزیلی‌ها، فوتبال و چهره‌های معروف ادبی‌شان از موضوعات گرافیتی این شهر است.

گرافیتی در ریو یکی از راه‌های نشان دادن عشق و علاقه‌ی مردم ریو به فوتبال است.

۱۰-پله‌های رنگی

یکی از محله‌های معروف برزیل که به خاطر زندگی شبانه‌اش معروف است، محله‌ی لاپا در بخش مرکزی ریو است. فضای پرجنب و جوش و کافه‌هایی که پر از جوانان و موسیقی زنده و رقص است باعث شده که آخر هفته‌ها این محله تبدیل به یکی از شلوغ‌ترین محله‌های شهر شود. اینجا جای خوی برای دیدن دوستان است و اگر به دنبال غذاهای محلی ریو می‌گردید، محله‌ی لاپا انختاب خوبی است. پله‌های رنگی معروف به اسکادِریا سِلارُن در همین محله است.

اسکادِریا  سِلارُن، هر دو محله ی لاپا و سانتا ترزا در ریو را به هم متصل می‌کند.

منبع: دالاهو

بازنشر: دانستنیهای گردشگری پاسینیک

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب‌سایت، با ذکر منبع آزاد است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا