عمومی

جلوگيري از سرطان سينه با تغذیه

نقش تغذیه در جلوگيري از سرطان سينه

هرچند هیچ ماده غذایی نمی تواند به طور کامل درجلوگيري از سرطان سينه موثر باشد اما برخی مواد غذایی با تقویت سیستم ایمنی بدن می توانند خطر بروز این سرطان را کاهش دهند.در ادامه به مواردی اشاره میشود که مربوط به داشتن یک رژیم غذایی مناسب (تغذیه مناسب) بوده و نقش موثری در جلوگيري از سرطان سينه دارند

۱-حفظ وزن در محدود مناسب به کاهش خطر بروز سرطان سینه کمک می کند

در زنانی که به اضافه وزن مبتلا هستند نسبت به زنان با وزن طبیعی احتمال ابتلا به سرطان سینه بعد از دوران یائسگی بیشتر است. همچنین زنانی که بعد از تشخیص سرطان سینه افزایش وزن داشته اند احتمال عود سرطان در آن ها بیشتر می شود. پیروی از یک رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی منظم در حفظ وزن مناسب برای جلوگيري از سرطان سينه راهگشا است.

۲-پیروی از رژیم غذایی کم چرب احتمال عود مجدد سرطان سينه را کاهش می دهد

به طوریکه دریافت زیاد چربی به خصوص چربی های اشباع می تواند خطر بروز سرطان سینه را تا ۲ برابر افزایش دهد. از سوی دیگر، یک بررسی نشان داده است که کاهش چربی دریافتی به ۲۵ درصد کل کالری دریافتی روزانه، به ویژه در زنان با سابقه ابتلا به سرطان سینه گیرنده استروژن منفی، احتمال عود سرطان را کاهش می دهد.

۳-مصرف مقدار زیاد فیبر و آنتی اکسیدان ها کمک زیادی به جلوگیری از سرطان سینه می کند

مصرف مقادیر زیاد میوه ها و سبزیجات از بروز و عود مجدد بیماری پیشگیری می کند. این اثر حافظتی می تواند به علت وجود فیبر و آنتی اکسیدان ها (مانند سلنیوم و ویتامین های A، C و E) در انواع میوه ها و سبزیجات باشد. آنتی اکسیدان ها مولکول هایی هستند که از فرآیند شیمیایی اکسیداسیون جلوگیری می کنند. اکسیداسیون هنگامی رخ می دهد که مولکول های اکسیژن به سایر ترکیبات متصل می شوند. اکسیداسیون می تواند از طریق آسیب ژن ها منجر به بروز سرطان شود.
همچنین بررسی ها نشان داده فیبر موجود در سبوس گندم احتمالاً از طریق کاهش میزان استروژن خون در زنان سنین قبل از یائسگی خطر بروز سرطان سینه را کاهش می دهد. با این حال، مکانیسم کاهش استروژن تاکنون به خوبی مشخص نشده است.

توصیه های لازم جهت جلوگيري از سرطان سينه :

در حال حاضر هیچ شواهد کافی مبنی بر نقش ماده غذایی خاص یا مکمل های غذایی در کاهش بروز سرطان سینه و کاهش عود مجدد این بیماری وجود ندارد. تحقیقات نشان داده که پیروی از یک رژیم غذایی متنوع حاوی انواع میوه ها، سبزیجات و غلات کامل تمام مواد مغذی مورد نیاز بدن را تامین خواهد کرد. با این حال، اگر تمایل به مصرف مکمل های غذایی دارید لازم است با متخصص تغذیه در این باره مشورت نماییدو به توصیه های زیر نیز توجه کنید.

•    وزن خود را در محدوده مناسب نسبت به قد و استخوان بندی خود حفظ کنید.
•    میوه ها و سبزیجات را به میزان کافی مصرف کنید (بیش از ۵ لیوان در روز).
•    مصرف چربی های اشباع را به کمتر از ۱۰ درصد کل کالری دریافتی روزانه و مصرف کل چربی دریافتی را به حدود ۳۰ گرم در روز کاهش دهید. چربی ها شامل روغن ها، کره و مارگارین و نیز چربی انواع گوشت ها و آجیل و چربی پنهان در شکلات، بیسکوئیت، کیک و … می شود. مواد غذایی سرشار از چربی های اشباع عبارتند از: گوشت های پرچرب، سوسیس و کالباس، کره، لبنیات پرچرب، دسرها، خامه، بیسکوئیت، کیک و شیرینی ها.
•    مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا -۳  مانند ماهی، گردو و دانه بزرک استفاده کنید.
•    از مصرف چربی های ترانس، گوشت های فرآوری شده و غذاهای دودی اجتناب کنید.
•    توصیه می شود بزرگسالان حداقل ۱۵۰ دقیقه فعالیت بدنی با شدت متوسط یا ۷۵ دقیقه فعالیت بدنی شدید در طول هفته داشته باشند.

گردآوری:دانستنیهای پزشکی جالب پاسینیک

منبع:رژیم درمانی نوین

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا