عمومی

خواص گیلاس و نقش آن در سلامتی بدن

خواص گیلاس که شاید باور کردنی نباشد

گیلاس به ‌دلیل عطر و طعم منحصر به فردش در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد؛ اما می‌خواهیم دلایل دیگری برای علاقه‌مند کردن شما به این میوه خوش‌قیافه بیان کنیم. با ما همراه باشیدتا با خواص گیلاس و نقش آن در سلامتی آشنا شوید. گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان، پلی‌فنول، فیتو‌سترول، فیبر، پتاسیم، پروتئین، ویتامین‌های آ و سی، مس، منیزیم، منگنز، آهن، کلسیم، فسفر و روی است که در سلامت انسان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کنند. در ادامه  ۱۰ خاصیت فوق‌العاده مهم گیلاس را به شما معرفی می‌کنیم.

۱-نقش گیلاس در کاهش درد و التهاب

گیلاس به ‌دلیل داشتن میزان زیادی آنتوسیانین و فلاونوئیدها که دارای خواص ضد‌التهابی هستند، اثرات اکسیداتیو را که درد و التهاب را افزایش می‌دهند، معکوس کرده و به کاهش آن کمک می‌کنند. این میوه خوشمزه حتی می‌تواند با کاهش عوامل التهابی بدن، التهاب‌های شدید را بهبود بخشد. علاوه بر این، گیلاس به کاهش اسید اوریک موجود در خون که باعث تورم، حساسیت به لمس و التهاب می‌شود را کاهش می‌دهد.

۲-از جمله خواص گیلاس کمک به بهتر خوابیدن

گیلاس منبع طبیعی هورمون ملاتونین است که به کنترل خواب کمک می‌کند و باعث می‌شود احساس خواب آلودگی کنید. در ‌واقع این میوه خوش‌طعم با افزایش ملاتونین خون کیفیت و زمان خواب شما را افزایش می‌دهد و برای بهبود اثرات جت لگ نیز مفید است. اگر از بی‌خوابی رنج می‌برید، دو‌ بار در ‌روز یک فنجان و نیم آب گیلاس ترش بنوشید.

۳- کاهش دردهای عضلانی 

گیلاس، به ویژه گیلاس ترش به دلیل غنی بودن از آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد ضد‌التهابی برای افراد مبتلا به دردهای عضلانی، مفصلی و فیبرومالژیا بسیار مفید است. مصرف ۷۰۰ میلی‌لیتر آب گیلاس به مدت یک هفته، قبل یا در ‌طول انجام فعالیت‌های شدید ورزشی، با افزایش ظرفیت کلی آنتی اکسیدان بدن و بهبود عملکرد عضلات، از آسیب‌دیدگی‌های بعد از انجام فعالیت‌های شدید ورزشی جلوگیری می‌کند.

۴- کاهش احتمال بروز حمله نقرس

هم گیلاس ترش و هم گیلاس شیرین به دلیل خاصیت آنتی‌اکسیدانی خود برای درمان نقرس بسیار مفید هستند. تحقیقات نشان داده‌اند حملات نقرسی در بیمارانی که در یک دوره دو روزه گیلاس مصرف کرده‌اند، ۳۵‌ درصد کمتر از بیمارانی بوده که این میوه‌ را مصرف نکرده‌اند. علاوه ‌بر ‌این، مصرف همزمان دارو‌های کاهنده اسید اوریک و گیلاس در این بیماران خطر عود نقرس را تا ۷۵ درصد کاهش داده‌ است. برای بیماران مبتلا به نقرس، مصرف روزانه ۱۵ الی ۲۰ عدد گیلاس شدیداً توصیه می‌شود.

۵-کاهش چربی دور شکم

سوزاندن چربی اطراف شکم از سخت‌ترین کارهای دنیا است. با این حال، شما می‌توانید با گنجاندن گیلاس در رژیم غذایی خود، برای همیشه از شر چربی دور شکم خلاص شوید. گیلاس حاوی میزان زیادی آنتی‌اکسیدانی‌ موسوم به آنتوسیانین است که با تنظیم ژن‌های درگیر در متابولیسم بدن، چربی و گلوکز را کاهش می‌دهد و فیبر موجود در آن باعث به ‌وجود آمدن احساس سیری می‌شود. همچنین گیلاس حاوی انواع ویتامین ب مانند تیامین، ریبوفلاوین و ویتامین ب ۶ است که به افزایش سوخت و ساز بدن و تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کند.

۶- خواص گیلاس در پشتیبانی از سلامت قلب

پتاسیم موجود در گیلاس به تنظیم ضربان قلب و فشار خون کمک کرده و خطر ابتلا به فشار خون بالا را کاهش می‌دهد. از این رو یکی از مهم‌ترین خواص گیلاس، تنظیم و کاهش فشار خون است. همچنین فیتوسترول‌های گیلاس به کاهش سطح کلسترول خون کمک می‌کنند. بنابراین مصرف گیلاس موجب حفظ سلامتی قلب و عروق می‌شود.

۷- بهبود حافظه

آنتی‌اکسیدان بالای‌ گیلاس، آن ‌را به یکی از مفید‌ترین خوراکی‌ها برای افزایش قدرت حافظه تبدیل کرده است. آنتی‌اکسیدان‌‌ها نقش مهمی در بهبود حافظه، یادگیری و فعالیت‌های مختلف ذهنی ایفا می‌کنند و با کاهش رادیکال‌های آزادی که می‌توانند به بافت‌های سالم مغز آسیب برسانند، از اختلالات مرتبط با افزایش سن مانند آلزایمر و پارکینسون جلوگیری می‌کنند. مصرف روزانه مقدار کمی گیلاس به عنوان میان‌ وعده می‌تواند از حافظه شما را برای سالیان سال محافظت نماید.

۸- کند کردن روند پیری

گیلاس از ۱۷ نوع آنتی‌اکسیدان از‌جمله آنتوسیانین و ملاتونین تشکیل شده که در کند کردن روند پیری بسیار موثر بوده و نقش مهمی در سلامت عمومی بدن ایفا می‌کنند. سعی کنید روزانه حداقل یک لیوان آب گیلاس مصرف کنید.

۹- خواص گیلاس برای کاهش قند خون 

شاخص قند گیلاس شیرین ۲۲ است. این بدین ‌معناست که گیلاس سطح قند خون را زیاد بالا نمی‌برد و یکی از بهترین میوه‌ها برای افراد مبتلا به دیابت است. اگر از دیابت رنج می‌برید، روزانه نصف فنجان آب گیلاس بنوشید.

۱۰- کاهش خطر ابتلا به سرطان

گیلاس به دلیل میزان بالای آنتی‌اکسیدان‌ها و آنتوسیانین، با رادیکال‌های آزاد مقابله کرده و از بدن در برابر سرطان‌ها محافظت می‌کند. همچنین فتوکمیکال‌ها و فیبر موجود در آن خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش داده و به ثابت نگه‌ داشتن وزن بدن کمک می‌کند. اضافه‌وزن و چربی بالا شانس ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهد.

عضويت در خبرنامه پاسينيک کانال تلگرام پاسينيک

لطفا در نشر دانسته هاي خود کوشا باشيد.چنانچه اين مطلب به نظر شما جالب و مفيد بود آن را از طريق شبکه هاي اجتماعي زير با دوستان خود به اشتراک بگذاريد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا