عمومی

راهنمای انتخاب سخت افزاربرای خرید لپ تاپ

راهنمای خرید لپ تاپ و انتخاب سخت افزار مناسب برای کار خود

خرید لپتاپ های گران قیمت این روزها بسیار آسان است. میتوانید به سادگی به بازار مراجعه کنید و با توجه به بهایی که حاضر به پرداخت آن هستید یکی از گزینه های پیشنهادی فروشنده را انتخاب کنید، یا اینکه به سادگی از بازارهای آنلاین با کمی جستجو و تفحص اقدام به خرید کنید، اما راه مطلوب تر برای همه این است که قبلا در مورد گزینه مورد نظر خود جستجوی لازم را انجام داده و با علم کافی به سراغ آن بروید. سخت افزاری که برای کار خود مد نظر دارید و قطعا بهایی که برای آن پرداخت میکنید را شناخته باشید و از بهترین گزینه های سخت افزاری موجود در بازار اطلاعات کافی به دست آورده باشید.در این مقاله ما سعی میکنیم راهنمای خرید لپ تاپ و بهترین سخت افزارهای ممکن برای یک لپ تاپ گران قیمت و قدرتمند را به شما معرفی کنیم. هرچند پیدا کردن همه آنها در یک دستگاه کاری دشوار است، اما حداقل این که میتوانید هنگام خرید به این نکات توجه کافی را داشته باشید و بر اساس نیاز خود دست به انتخاب بزنید.

۱-راهنمای انتخاب پردازنده گرافیک برای خرید لپ تاپ

همانند PC وقتی پای گرافیک و بازی به میان کشیده میشود هیچ چیز مهم تر از پردازنده گرافیکی یا GPU نیست. برای آنکه بدانید طی سالهای اخیر چگونه لپتاپ ها همپای PC ها در این عرصه آمده اند باید چند نکته قابل توجه را بدانید: در سال ۲۰۱۰ پردازنده گرافیکی Fermi-based 480Mشرکت NVidia تنها ۴۰ درصد از عملکرد پردازنده مشابه خود در PC یعنی GTX 480 را ارائه میکرد. در سال ۲۰۱۲ با پردازنده ۶۸۰M این فاصله به ۶۰ درصد رسید و اکنون این شرکت اعلام کرده است که پردازنده گرافیکی M980، ۷۰ تا ۸۰ درصد از عملکرد نمونه PC خود یعنی GTX 980 را پشتیبانی میکند.

به خاطر داشته باشید که در حال حاضر بهترین پردازنده گرافیکی برای لپتاپ این نمونه است و اگر به دنبال یک گرافیک خوب و پشتیبانی از ۴Kهستید، و پول چندان اهمیتی برای شما ندارد باید به دنبال ۹۸۰M بروید. اما اگر میخواهید کمی تعادل برقرار شود میتوانید سراغ پردازنده ۹۷۰M نیز بروید.

این پردازنده از سرعت کلاک ۹۲۴ مگاهرتز برخوردار است که معنی آن این است که به سادگی از پس رندر کردن بازی های ۱۰۸۰ در آخرین تنظیمات گرافیکی آن بر می آید. همچنین ۹۷۰M همراه با دو نسخه رم ۳ و ۶ گیگابیت عرضه میشود و البته نتایج بنچمارک نشان میدهد که استفاده از نسخه با رم ۳ گیگابایت تاثیر چندان محسوسی در عملکرد پردازنده ندارد. بنابراین لازم نیست هزینه اضافی برای نسخه ۶ گیگابایت آن کنید.

اگر بنا به هر دلیل مجبور به استفاده از نمونه های AMD هستید بهترین GPU لپتاپ از این شرکت رقیب اصلی ۹۷۰M یعنی R9 M395X. البته هنوزRadeon در تست های بنچمارک پشت سر NVidia قرار دارد و از همین روی گیر آوردن آن در یک لپتاپ مخصوص به بازی بسیار دشوار است.

۲-راهنمای انتخاب پردازشگربرای خرید لپ تاپ

وقتی نوبت به انتخاب پردازشگر لپتاپ میرسد، بهترین گزینه ای که میتوان با توجه به پیشرفت تکنولوژی ها در این عرصه به دنبال آن بود، پردازشگر های نسل ششم اینتل یعنی Skylake است. هنوز هم نسل های قدیمی پردازشگر در بسیاری از دستگاه های موجود در بازار استفاده میشود اما واقعیت آن است که نسل ششم اینتل از شما را عملکرد بسیار بهینه تر و عمر بیشتر باتری لپتاپ بهره مند خواهد کرد. هرچند در مورد بازی شاید تغییر چندان محسوسی بین نسل پنجم و ششم این پردازشگر وجود نداشته باشد.

همچنین وقتی به مدل های مختلف پردازشگر در لپتاپ نگاه میکنید برخی پسوندها را در ادامه آنها میبینید که مهمترین آنها عبارتند از: U (Ultra-low- Power) و HQ (High performance Graphics Quad-Core). تفاوت اصلی در این است که برندهای HQ پردازشگرهای Quad-Core هستند و در مقابل نمونه های U از نوع Dual-Core. در نتیجه نمونه های Quad-Core عملکرد بهتری را برای شما مهیا میکنند.

با این نتیجه گیری میتوان گفت که بهترین پردازشگرهای موجود در حال حاضر نمونه های Skylake i5HQs و i7HQs بوده و همچنین دومی سرعت کلاک بالاتری دارد. البته این موضوع در مورد عملکردهای گرافیکی تفاوت چندانی ندارند و همچنین بهای نمونه های i7 قطعا بالاتر از i5 است. هرچند این روزها نرم افزارهای سنگین و بازیها اغلب پیشنهاد به کارگیری از پردازشگرهای i7 را میکنند و نمونه های پایین تر برای کارهای سبک تر مناسب است. اگر توان مالی شما اجازه میدهد بهترین گزینه ممکن در حال حاضر پردازشگر Core i7-6700HQ است.

۳-راهنمای انتخاب حافظه RAM برای خرید لپ تاپ

با این فرض که انتخاب شما برای پردازشگر یک نمونه Skylake باشد مقصد شما برای RAM نیز DDR4 خواهد بود. تنها باید به این فکر کنید که از رم ۸ گیگابایت یا ۱۶ گیگابایت استفاده کنید.

در بسیاری از موارد اضافه کردن بیش از ۸ گیگابایت رم چندان تغییر محسوسی در کارکرد سیستم شما ایجاد نمیکند، حتی در مورد بازی های سنگین. این موضوع ناشی از این مورد است که بخش اعظمی از پردازش های گرافیکی سنگین بر عهده GPU و رم این سخت افزار است و در نهایت حتی میتوان گفت که با در اختیار داشتن یک GPU قدرتمند حتی ۴ گیگابایت رم نیز برای کارهای گرافیکی نظیر بازی کفایت میکند.

تنها با این فرض که از سیستم خود برای پردازش هایی حتی سنگین تر از بازی های گرافیکی نیز بهره میگیرید، رم ۸ گیگابایت هم در دسکتاپ و هم در لپتاپ بهترین گزینه ممکن برای شما است.

۴-راهنمای انتخاب حافظه اصلی برای خرید لپ تاپ

پیش از این و برای مدت زمانی طولانی تنها انتخابی که در مورد حافظه دستگاه خود داشتید مربوط به ظرفیت آن بود. اما اکنون خریداران لپتاپ به غیر از موضوع ظرفیت باید در مورد نوع حافظه دستگاه خود نیز تصمیم گیری کنند. از میان حافظه های HDD و SSD.

در حال حاضر بهترین گزینه برای داشتن یک حافظه سریع و مناسب با قیمتی مطلوب استفاده از ترکیب این دو با هم است. همچنین برخی از سازندگان لپتاپ اکنون گزینه های فوق سریع M.2 را نیز ارائه میکنند که قادر به خواندن اطلاعات با سرعت ۲ گیگابایت در ثانیه و نوشتن اطلاعات با سرعت ۶۵۰ مگابایت در ثانیه هستند. اما همانطور که حدس میزنید بهای این سخت افزار به شدت بالا است.

گزینه مطلوب تر استفاده از حافظه های SSD برای دستگاه است که یک سرعت مطلوب را با قیمتی نه چندان بالا به شما عرضه میکند – البته هنوز بسیار گران تر از نمونه های HDD. همچنین این نکته را باید به خاطر داشته باشید که در بسیاری از امور تفاوت چندانی در سرعت این نوه با M.2احساس نمیشود. مخصوصا در مورد بازی های این مسئله بیشتر صدق میکند.

در نهایت اینکه انتخاب بین هزینه کمتر و سرعت بالاتر در بوت سیستم و لود شدن برنامه ها به عهده شما است. اما در مورد ظرفیت حافظه معمولا ترکیبی از SSD 256GB و HDD 1TB گزینه مناسبی است که همزمان سرعت مناسب و بهای معقول را در بر دارد.

۵-راهنمای انتخاب صفحه نمایش برای خرید لپ تاپ

اندازه صفحه نمایش برای لپتاپ یک موضوع سلیقه ای است. برخی از کاربران صفحه نمایش های بزرگ حتی بزرگتر از ۱۷ اینچ را مد نظر دارند که به نظر گزینه خوبی برای دید بهتر و جزئیات بیشتر فراهم میکند اما به همان نسبت قابلیت جا به جایی دستگاه را کمتر میکند و همچنین احتمالا هزینه دستگاه را نیز بالاتر میبرد.

سوال دیگر در مورد صفحه نمایش باز میگردد به وضوح آن و این که آیا وضوح بیشتر از ۱۰۸۰ پیکسل برای دستگاه لازم است یا نه. قطعا اگر این موضوع در مورد گوشی های هوشمند خارج از موضوع باشد، اما وضوح بالاتر در صفحه نمایش لپتاپ کیفیت بهتر و همچنین در مورد کارهای گرافیکی و بازی ها ضرورت بیشتری دارد. پس فکر کردن به وضوح ۱۹۲۰ در ۱۰۸۰ یا ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ میتواند گزینه های مناسبی باشد.

در این میان نوع پردازشگر گرافیکی را نیز نباید فراموش کرد. در حالی که برخی بازی های ۱۴۴۰ پیکسل بدون هیچ مشکلی با پردازنده گرافیکی۹۷۰M سازگاری دارند وقتی تنظیمات بازی در حد نهایی باشد، برخی لگ ها را در بازی تجربه خواهید کرد. در نتیجه اگر به فکر انجام بازی های سنگین گرافیکی بدون برخورد با مشکل فریم ریت ها هستید گزینه مطلوب برای شما باید وضوح ۲۵۶۰ در ۱۴۴۰ باشد.

مورد دیگری که باید در خصوص صفحه نمایش به آن توجه کنید موضوع Refresh Rate در ۷۵Hz یا بالاتر و همچنین G-sync است. در حالی که وجود این دو قابلیت در صفحه نمایش بها را افزایش میدهد اما تجربه کار شما با صفحه نمایش را به شدت بهبود میدهد مخصوصا در رندر های گرافیکی سنگین. البته در حال حاضر دستگاه های کمی در بازار هستند که از G-sync پشتیبانی کنند.

۶-سایر موارد

هیچ دستگاهی نیست که بدون نیاز به شارژ برای مدت زمانی طولانی برای شما کار کند. برای مثال دستگاه Razer Blade Pro (960M) مجهز به باتری ۷۰Wh است اما برای یک بازی مانند Crysis 3 با نهایت وضوح تصویر و روشنایی، تنها ۵۵ دقیقه دوام می آورد. در نتیجه باتری لپتاپ شما جزو گزینه های جدی برای توجه در زمان خرید است. به شکل ساده سعی کنید تا حد امکان از باتری های شش سلولی پایین تر نیایید.

مورد دیگر این است که وقتی قصد خرید یک لپتاپ قدرتمند دارید، باید توجه کنید که همه این سخت افزارهای قوی، گرمای زیادی را نیز تولید میکنند و گاهی دستگاه شما به قدری داغ میشود که عملکرد آن را تحت تاثیر قرار میدهد. در نتیجه یا به فکر یک خنک کننده جانبی برای دستگاه در زمان انجام کارهای سنگین باشید و یا از مکانیزم خنک کننده دستگاه خود و قدرت آن اطمینان کامل حاصل کنید. ترجیح آن است که به سراغ دستگاه هایی که از زیر خنک میشوند نروید.

همچنین موارد دیگر کیفیت صفحه کلید و ساخت آن و همچنین Track-Pad است. هرچند این روزها بسیاری از کاربران از ماوس استفاده میکنند اما این امر نباید منجر به عدم توجه شما به این موارد شود.

 

برگرفته از آی تابناک

برای دریافت مطالب و اخبار پاسینیک در ایمیل خود عضو خبرنامه پاسینیک شوید و برای دریافت مطالب از طریق تلگرام در کانال رسمی پاسینیک عضو شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا