عمومی

سراب شهوا خرم آباد – ونیز ایران

سراب شهوا خرم آباد، موسوم به حسین خانی یک چشمه دائمی پر آب و خروشان است که در قلب شهر خرم آباد و در جوار تپه‌ی باستانی با قدمت هفت الی هشت هزار ساله قرار دارد و یکی از بهترین اقامتگاه های بشر در طول تاریخ بوده و هست، این چشمه زلال و تمیز و در هر ثانیه 964 لیتر آب دارد. بخشی از آب شرب شهر خرم آباد از این چشمه تهیه گردید و ما بقی آن از طریق نهری میان ساختمان های شهر می گذرد.

سراب شهوا

سراب شهوا از جاذبه های گردشگری شهر خرم آباد است که هم اکنون قسمت هایی از آن بازسازی و مرمت شده و قسمت های دیگر آن نیاز به بازسازی دارد، این سراب در خیابان مطهری خرم آباد قرار دارد قبلا موسوم به خیابان شاه بختی و سپس کتیرایی بوده و بعد از آن خیابان مطهری نام گذاری شد.

دلیل نام گذاری سراب شهوا

دلیل نامیدن آن منطقه به نام شاه آباد (سراب شهوا ) این است که در زمان گذشته شاه عباس صفوی زمانی که به دنبال شاهوردی خان آخرین اتابک لر به خرم آباد می آید از آب و هوای آن منطقه خوشش می آید و چادرهای خود را در آن جا برپا کرده و ساخت و سازهایی به دستور وی آن جا صورت می گیرد.

روایتی دیگر از غلامرضا خان ( آخرین والی) نقل است که شاه عباس بازماندگان شاهوردی خان را به طور دسته جمعی قتل عام می کند و اجساد آن ها را در کنار همین تپه موسوم به شاه آباد (به لری : شهوا) است دفن می نماید، فقط خواهر یا دختر شاهوردی خان را باقی می گذارد و او را به عقد حسین خان سلویزی (سلاح ورزی) از نزدیکان شاهوردی که سفیر وی در دربار شاه عباس بوده در می آورد و سلسله‌ی والیان لرستان از آن زمان تشکیل می شود.

ونیز ایران

همیشگی بودن این چشمه باعث شده مقدار باقی مانده آب که نهری را به وجود آورده در میان شهر جاری شود، این سراب زیبا مسافتی چند کیلومتری را در میان ساختمان های قدیمی و آپارتمان های جدید محله مطهری می گذرد، به دلیل شباهت زیادی که با شهر ونیز دارد، آن را به ونیز ایران نیز می شناسند.

در کنار این چشمه درختانی بلند و تنومند رشد کرده اند که سبب گشته هوای خنک تری نسبت به سایر مناطق شهر داشته باشد.

بهترین فصل بازدید

سراب شهوا علی رغم این که چشمه ای دائمی دارد و همیشه پر از آب است، اما بهترین زمان بازدید از این مکان دیدنی، اواخر فصل بهار و تابستان است، در فصل پاییز، زمستان و همچنین اوایل بهار به دلیل بارش های متعدد همواره خروشان تر و پر آب تر بوده و با توجه به نداشتن حفاظ در مسیر نهر، امکان سقوط و غرق شدگی در آن وجود دارد، اما در اواخر فصل بهار و تابستان، علاوه بر کم شدن شدت جریان آب، سر سبزی درختان و گیاهان حاشیه سراب جذابیت خاصی را به این چشمه می بخشد که زیبایی آن را دو چندان می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا