عمومی

کاهش کسترول بد خون با مواد غذایی

مواد غذایی موثر در کاهش کسترول بد یا  LDL خون

دارودرمانی و رژیم درمانی از راهبردهای مؤثر در کاهش کسترول بد خون است با وجود این پیش از اقدام برای دریافت دارو می توانید با اصلاح و تغییر سبک غذای دریافتی خود در این مسیر موفقیت زیادی را کسب کنید. در ادمه این مطلب با ما همراه باشید تا از قول دکتر حمیدرضا فرشچی متخصص رژیم درمانی توصیه های را در جهت کاهش کلسترول بد خون بشنوید.
کلسترول یکی از عوامل تشکیل پلاک در رگ های خونی است و می تواند موجب بروز بیماری های قلبی‌عروقی، تنگی عروق و یا سکته های قلبی شود. در واقع، کلسترول بد با سایر مواد برای تشکیل پلاک در عروق ترکیب می شود.اگر شما سابقه بیماری قلبی دارید یا به فکر سلامت عروق خود هستید، حتماً توصیه هایی را در زمینه کاهش کسترول بد یا LDL  شنیده اید. افزایش کلسترول معمولاً بدون نشانه است. باوجود این، می تواند آسیب های جدی را در بدن ایجاد کند. رژیم غذایی حاوی مقادیر زیاد چربی های اشباع و ترانس به افزایش کلسترول بد یا LDL منجر می شود. برای بسیاری از افراد، مقادیر کلسترول بد یا LDL کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر طبیعی در نظر گرفته می شود. با وجود این، در افراد با سابقه بیماری قلبی‌عروقی، مقادیر کمتر توصیه می شود.

 

کلسترول منابع غذایی

برخی از منابع غذایی مثل تخم مرغ و میگو حاوی مقادیر زیادی کلسترول هستند. باوجود این، نشان داده شده است که در بسیاری از افراد دریافت کلسترول غذایی اثر کمی بر مقادیر خونی آن دارد. البته استثناهایی نیز در این زمینه وجود دارد. برای مثال، در برخی از افراد مقادیر کلسترول خون پس از خوردن تخم مرغ به میزان زیادی افزایش می یابد. اما، دریافت چربی های اشباع و ترانس نگران کننده تر است و نقش بسزایی را در این زمینه دارد.

 

کاهش کسترول بد یا LDL

 

۱-شکلات تلخ :

شکلات تلخ حاوی فلاونوئیدها و آنتی اکسیدان ها است که به کاهش کسترول بد یا LDL کمک می کند. با وجود این رعایت اعتدال در خوردن آن توصیه می شود به دلیل این که شکلات حاوی اسیدهای چرب اشباع و ترانس است. بهتر است برای کسب فواید آن از پودر کاکائوی بدون شکر در برنامه غذایی خود استفاده کنید.

 

۲-اسدی اولئیک :

اسید اولئیک در کاهش کلسترول بد یا LDL مؤثر است. آووکادو و روغن آن و علاوه بر این زیتون و روغن آن از منابع غذایی حاوی اسید اولئیک می باشند. شما می توانید میزان کمی میوه آووکادو را در برنامه غذایی خود بگنجانید. علاوه براین، از روغن آن نیز در پخت و پز و سالاد می توانید استفاده کنید.

 

۳-چای سبز و سیاه :

چای سبز و سیاه – هردو- حاوی آنتی اکسیدان های مفیدی می باشند که در کاهش کلسترول بد نقش دارند. نوعاً چای سبز حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری است به دلیل این که برگ آن تخمیر و در نتیجه فرآیند کمتری می شود.

 

۴-مغزها :

مغزها حاوی اسیدهای چرب با چندپیوند دوگانه می باشند، بادام، پسته و گردو می توانند مقادیر LDL-کلسترول را کاهش دهند. توصیه می شود از نوع خام و بدون نمک آن ها استفاده شود و به دلیل این که مغزها حاوی کالری زیادی هستند، بهتر است در خوردن آن ها اعتدال و میانه روی رعایت شود.

 

۵-فیبر محلول :

فیبر محلول نقش مهمی در کاهش مقادیر کلسترول بد دارد. این ترکیبات جذب کلسترول به جریان خون را کاهش می دهند. هویج، لوبیا، کدو، جو و بسیاری از میوه ها مثل سیب و موز حاوی فیبر محلول هستند. بنابراین، برای کاهش مقادیر کلسترول بد یا  LDL توصیه می شود فیبر محلول را در برنامه غذایی خود بگنجانید. انواع لوبیا ( قرمز، چیتی و …) و عدس منابع خوبی از فیبرهای محلول هستند که با کلسترول بد ترکیب شده و آن را در بدن پاکسازی می کنند. نشان داده شده است که خوردن انواع لوبیا در روز می تواند مقادیر LDL را تا ۵ درصد کاهش دهد. میوه هایی مثل گلابی و سیب حاوی پکتین زیاد می باشند که یکی از انواع فیبرهای محلول است. خانواده سبزیجات نیز حاوی فیبر زیاد و کالری کمی هستند، برای مثال بادمجان فیبر محلول و آنتی اکسیدان های زیادی دارد. غذاهای حاوی پروتئین سویا مثل توفو و شیر سویا نیز می توانند مقادیر کلسترول را ۵ تا ۶ درصد کاهش دهند.

 

عضویت در خبرنامه پاسینیکعضویت در کانال تلگرام پاسینیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا