عمومی

سوالاتی که باید از فرزند دانش آموز خود بپرسید

با ورود کودک به مدرسه و بزرگتر شدن دنیای او، اینکه بدانید برایش چه اتفاقاتی می‌افتد و در اطرافش چه می‌گذرد مثل سابق کار ساده‌ای نیست. چرا که ممکن است فرزندتان تمام اتفاقات یک روز مدرسه را برایتان بازگو نکند و اینجا شما باید با سوالات مناسب، علاوه بر راهنمایی های به موق او، از اینکه چه می‌گذرد مطلع شوید تا رابطه تنگاتنگ مادر و فرزندی همچنان حفظ شود.

زمانی که او با سوال از طرف شما مواجه می‌شود برای صحبت در رابطه با آنچه بر او در طول ساعات مدرسه گذشته مشتاق‌تر خواهد بود. البته باید شما سوالات درستی از او بپرسید؛ سوالاتی که در ادامه به نقل از نمناک برایتان لیست شده است.

سوال اول: بامزه‌ترین چیزی که امروز در مدرسه اتفاق افتاد چه بود؟

این سوال باید به این دلیل اولین سوال شما باشد که فرزندتان آغاز صحبتش با شما در مورد موضوعات خنده‌دار و لذت بخش باشد. همچنین به شکل غیر مستقیم از شما این حقیقت را دریافت کند که مدرسه جای بدی نیست و شما به عنوان یک بزرگتر این را می‌دانید که آنجا محلی برای تجربه اتفاقات خنده‌دار و بامزه در کنار معلمان و دوستان است.

سوال دوم : چه کمک یا کار مفیدی در مدرسه انجام دادی؟ 

وقتی از فرزندتان درباره کار مفید یا کمک به دوستانش سوال می‌کنید او به طور غیر مستقیم می‌فهمد که مدرسه تنها جای درس خواندن نیست بلکه او به نحوی در حال تربیت شدن است. همچنین با اشاره به کمک به دوستان از سوی شما، او اهمیت این مسئله را بیشتر درک کرده و متوجه می‌شود که مدرسه و دیگر مکان‌های اجتماعی حتی میتواند فضایی برای کمک به دیگران باشد.

سوال سوم : چه چیزی از آنچه امروز در مدرسه یاد گرفتی می‌توانی به من یاد بدهی؟

فرزند شما از پاسخ دادن به این سوال بسیار لذت می‌برد، چرا که فکر می‌کند حالا او چیزی یاد گرفته که شما آن را بلد نیستید. با این سوال شما به فرزندتان احساس ارزشمندی القا می‌کنید و همچنین به طور غیر مستقیم او را در شرایطی قرار می‌دهید که روزمرگی خود را به یاد آورده و مرور کند.

سوال چهارم: در مدرسه چه بازی جدیدی یاد گرفته‌ای که می‌توانیم با هم در خانه انجام دهیم؟

یکی از کارهای لذت بخش برای بچه‌ها این است که آنها بتوانند همانند دوستانشان با والدینشان در خانه بازی کنند. زمانی که شما با اشتیاق این مسئله را با او مطرح می‌کنید او ترغیب می‌شود در مدرسه علاقه بیشتری به یادگیری چیزهای جدید داشته باشد چرا که می‌داند هر درس جدید و بازی متنوعی که بیاموزد قرار است در خانه با شما تکرار کند و این اشتیاق علاقه او به یادگیری در مدرسه چند برابر می‌کند.

سوال پنجم: خوراکی امروزت رو دوست داشتی ؟

یکی از موارد لذت بخش برای کودکان خوردن خوراکی‌هایی است که شما برایش داخل کیف مدرسه قرار داده‌اید. زنگ تفریح و استراحت او با خوردن این خوراکی‌ها لذت بخش‌تر می‌شود پس چه بهتر که خوراکی در نظر بگیرید که او از خوردنش لذت بیشتری می‌برد. زمانی که او متوجه شود اجازه انتخاب و تغییر این خوراکی را دارد حس خوشایند واشتیاق بیشتری در او ایجاد می‌شود.

سوال ششم: چیزی که تو را ناراحت و عصبانی کرد چیست؟

قرار نیست هر روز اتفاق ناراحت کننده‌ای برای فرزندتان رخ دهد اما با این سوال شما دو نکته به او می‌آموزید اینکه اگر مسئله ناراحت کننده ای در مدرسه برایش پیش آمد می‌تواند با راهنمایی‌های شما و بدون دخالت مستقیم تان آن را حل کند، دوم اینکه زمانی که هیچ مسئله ناراحت کننده‌ای نیست صادقانه بگوید که همه چیز خوب بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا