سبک زندگی و سلامت

فداکاری اشتباه

میزان فداکاری نامناسب در زندگی مشترک

تصور کنید روزی همسرتان با خبر خوب یافتن شغل جدید در شهری دیگر به سراغتان می‌آید در این وضعیت واکنش شما چطور است؟ آیا بدون چون و چرا همه چیز را رها می‌کنید و به دنبال بلندپروازی‌های همسرتان می‌روید یا اینکه با او صحبت می‌کنید تا در محل زندگیتان به کار خود ادامه دهد؟

البته که موافقت شما با این قضیه بستگی به شخصیت همسرتان و موقعیت شغلی پیش رویش دارد ولی در هر حال اگر در هر شرایطی بدون چون و چرا هر تصمیمی را از همسرتان بپذیرید احتمالاً به مرور زمان این مسئله تبدیل به یک فداکاری نابجا خواهد شد؛ فداکاری که نه تنها تاثیر مثبتی در زندگیتان نخواهد داشت بلکه به شما آسیب هم خواهد رساند. قصد نداریم به شما بگوییم که برای پیشرفت شغلی همسرتان شهر و زندگی خود را تغییر ندهید بلکه از شما می‌خواهیم پیش از پذیرفتن هر تصمیمی از سوی همسرتان به مواردی که در ادامه برایتان به نقل از نمناک لیست کرده‌ایم توجه کنید.

میزان متعهد بودن شما چقدر است؟

شخصی که تصمیم دارید برایش فداکاری کنید یعنی همسرتان  هم تضمین می‌دهد که متقابلاً برای شما فداکاری کند یا خیر؟ آیا به همان اندازه به شما متعهد است؟ اگر تصمیم دارید در زندگی فداکاری داشته باشید، ابتدا به این فکر کنید که در چه نوع و سبک زندگی قرار دارید و برای چه شخصیتی متعهد می‌شوید.

آیا همسرتان هم در حق شما فداکاری انجام می‌دهد؟

همانطور که در مورد بالا گفته شد فداکاری باید دو طرفه باشد چنانچه همسرتان از، از خود گذشتگی شما به عنوان یک وظیفه یاد می‌کند و خود را مسئول جبران این مسئله نمی‌بیند، پس فداکاری شما برای او کار اشتباهی بوده و بهتر است شما هم از انجام این کار خودداری کنید.

آیا او در رابطه زندگی مشترکتان زیاده خواه است؟

اگر پاسختان به این سوال مثبت است پس خوب یا بد بودن از خود گذشتگیتان را می‌دانید. به عنوان مثال اگر همسرتان از شما بخواهد که در مهمانی خانوادگیتان حضور نداشته باشد اما در مورد خانواده خود چنین حقی را نه به شما بدهد نه به خودش، پس کار شما نیاز به تجدید نظر دارد.

آیا همسرتان متوجه فداکاری شما می شود؟

نیاز نیست همسرتان مدام این مسئله را به زبان بیاورد، ولی چنانچه او با رفتار و کردارش به هر شکلی نشان می‌دهد که متوجه از خود گذشتگی‌های شما شده پس راه را درست می‌روید.

انگیزه شما از فداکاری چیست؟

یکی از مهم‌ترین سوالاتی که باید از خود در این زمینه بپرسید همین سوال است؛ آیا فداکاری می‌کنید تا همسرتان را خوشحال و دلگرم نگه دارید یا این از خود گذشتگی شما فقط برای حفظ رابطه و زندگی مشترک‌تان است؟ چنانچه دلیل اول و خوشحالی همسرتان مد نظر است راه را درست می‌روید اما اگر هدف چیز دیگریست بهتر است کمی بیشتر بیندیشید.

آیا در تصمیمات اجازه مذاکره و اظهار نظر دارید؟

به مثالی که ابتدای مطلب عنوان شد اشاره می‌کنیم چنانچه در آن شرایط شما حق اظهار نظر داشته باشید و مخالفت شما تاثیری در تصمیم نهایی به وجود آورد، پس کاری‌هایی که در زندگی انجام داده‌اید اشتباه نبوده اما اگر هیچ امکانی برای یک گفتگوی دو طرفه و رسیدن به توافق نهایی وجود نداشته باشد، از خود گذشتگی‌های شما در طول زندگی ارزش واقعی را نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا