عمومی

محققان راهی ساده برای بهبود کیفیت خواب کشف کردند


محققان راهی ساده برای بهبود کیفیت خواب کشف کردند

🔴 بخش مهمی از سلامت ما به خواب باکیفیت شبانه وابسته است و آزمایش ۴ هفته‌ای اخیر پژوهشگران، راه ساده‌ای را نشان می‌دهد که با کمک آن می‌توان کیفیت خواب شبانه را بهبود بخشید: تهویه‌ی مناسب اتاق خواب. تیمی به سرپرستی محققان دانشگاه فنی دانمارک، با استفاده از دستگاه‌های تهویه‌ی موجود در اتاق خواب‌ها برای تغییر سرعت چرخش هوا در طول شب، خواب ۲۹ داوطلب را مورد تجزیه‌وتحلیل قرار دادند.

🔴 در پژوهش اخیر محققان، میزان تهویه‌ی کم، متوسط و بالا در اتاق خواب با یک هفته‌ی پایه که در آن هیچ تغییری در عادات شرکت‌کنندگان داده نشده بود مقایسه شد. با افزایش میزان تهویه‌ی اتاق، کیفیت خواب شرکت‌کنندگان نیز بالاتر رفت و تعداد دفعات بیدارشدن از خواب درطول شب کاهش یافت.

🔴 محققان در بخشی از مقاله‌ی خود می‌نویسند: «کیفیت خواب اندازه‌گیری‌شده‌ی شرکت‌کنندگان با افزایش سرعت فن و افزایش سرعت تهویه‌ی اتاق بهبود یافت.» کیفیت خواب شرکت‌کنندگان با استفاده از ردیاب‌های مچ دست ارزیابی شد؛ اما محققان اندازه‌گیری‌های بیشتری را نیز انجام دادند. آن‌ها برای هر تنظیم تهویه، غلظت دی‌اکسید کربن (CO2)، رطوبت، سطوح ذرات معلق در هوا (PM) و دما را ثبت کردند.

🔴 همان‌طور که ممکن است انتظار داشته باشید، نرخ تهویه تاثیر قابل‌توجهی روی سطوح CO2 و PM داشت و تهویه‌ی کمتر باعث افزایش غلظت این دو در هوای اتاق خواب شد.

🔴 به‌گفته‌ی محققان، آنان به مطالعات بیشتر با جمعیت‌های بزرگتر و کنترل بهتر شرایط اتاق خواب، به‌ویژه تهویه نیاز دارند. نتایج تحقیق در ژورنال Science of the Total Environment منتشر شده است.

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا