عمومی

تقریبا نیم‌قرنی هست که دانشمندان نگران ناباروری مردان هستند و یکی از اتفاقاتی که در این بحران نقش داشته هم استفاده از تلفن‌های همراه بومده. دانشمندان حدس می‌زدن که حمل موبایل در جیب‌های نزدیک به اندام‌های تحتانی می‌تونه کیفیت اسپرم مردان رو کاهش بده یا باعث ناباروری بشه اما تحقیقات جدید نشونه‌های دیگه‌ای داره.


🔴 تقریبا نیم‌قرنی هست که دانشمندان نگران ناباروری مردان هستند و یکی از اتفاقاتی که در این بحران نقش داشته هم استفاده از تلفن‌های همراه بومده. دانشمندان حدس می‌زدن که حمل موبایل در جیب‌های نزدیک به اندام‌های تحتانی می‌تونه کیفیت اسپرم مردان رو کاهش بده یا باعث ناباروری بشه اما تحقیقات جدید نشونه‌های دیگه‌ای داره.

🔴 محققان سوئیسی استفاده از تلفن همراه و کیفیت اسپرم رو در بیشتر از ۲۵۰۰ مرد جوان بین ۱۸ تا ۲۲ سال بررسی کردن و براساس نتایج مطالعه منتشر شده در ژورنال Fertility and Sterility مردانی که بیش از ۲۰ بار در روز از تلفن همراه خود استفاده می‌کردن، ۲۱ درصد بیشتر در معرض کاهش تعداد و همچنین ۳۰ درصد بیشتر در معرض خطر غلظت کم اسپرم بودن با این حال این مطالعه هیچ مدرکی مبنی بر اینکه حمل تلفن همراه توی جیب شلوار روی کاهش تعداد اسپرم تأثیر می‌گذاره یا نه، پیدا نکرد.

🔴 شاید جالب باشه بدونید که این مطالعه ثابت کرد که تلفن‌های قدیمی‌تری که از شبکه 2G و 3G استفاده می‌کردند، بیشتر از شبکه‌های 4G و 5G بر تعداد اسپرم مردان تاثیر داشتند؛ اما فراموش نکنید که نشستن برای مدت زمان طولانی و استفاده از شبکه‌های اجتماعی هم ناخودآگاه باعث کم‌تحرکی می‌شه که در درازمدت می‌تونه روی ناباروری تاثیرگذار باشه.

🚀 🔴 @theZoomit
لینک منبع

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا