کامپیوتر و سخت افزار

کارت گرافیک RTX 4090 20th Anniversary Edition اولین نمونه صنعتی با تراشه HDMI Retimer

[ad_1]

به گفته شرکت GALAX، کارت گرافیک RTX 4090 20th Anniversary Edition اولین کارت دسکتاپ است که دارای تراشه HDMI Retimer است که اتصالات HDMI برای فاصله زیادر را بهبود بخشد. تراشه HDMI Retimer عملکردهای مختلفی را انجام می‌دهد و می‌تواند روی دستگاه‌های فرستنده، گیرنده (به نام سینک) و تکرار کننده نصب شوند. این تراشه نقش مهمی در حذف نویز و لرزش سیگنال‌ها ایفا می‌کند تا نیازهای اتصالات با پهنای باند بالا را برآورده کنند. HDMI Retimer را می‌توان در کنسول‌های بازی و لپ‌تاپ‌هایی که نیاز به اتصال طولانی‌تری به نمایشگرهای خارجی مانند تلویزیون دارند، پیدا کرد. اما موضوع در مورد کارت گرافیک‌های دسکتاپ که معمولا به مانیتورهای نزدیک متصل می‌شوند متفاوت است.

نسخه ویژه GALAX RTX 40 معرفی شد، این کارت دارای کانکتور برق مخفی است

تراشه HDMI Retimer، ویژگی نه چندان کاربردی در کارت گرافیک‌های دسکتاپ

کارت گرافیک GALAX RTX 4090 که به‌عنوان نسخه ویژه بیستمین سالگرد فعالیت این شرکت در چین منتشر شده که از تراشه Parade PS8419 به‌عنوان HDMI Retimer خود استفاده می‌کند. این تراشه از پهنای باند کامل HDMI 2.1 با پیوند داده ثابت 12 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی می‌کند که برای دستیابی به وضوح غیر فشرده بالاتر از 4K60 و پهنای باند فوق العاده بالای 48 گیگابیت بر ثانیه بسیار مهم است. اگرچه ممکن است این کارت گرافیک RTX 4090 لزوماً به این ویژگی نیازی نداشته باشد، اما سازگاری کامل با استاندارد HDMI 2.1 را تضمین می‌کند و به طور بالقوه نیاز به دستگاه‌های اضافی را از بین می‌برد.

کارت گرافیک تراشه HDMI Retimer
کارت گرافیک تراشه HDMI Retimer

اما نکته قابل توجه این است که این ویژگی retimer تنها برای یک پورت HDMI اعمال می‌شود، با این که کارت همچنان سه کانکتور DisplayPort 1.4a را ارائه می‌دهد. با توجه به طراحی سخت‌افزاری، PCB که برای اولین بار در تصویر دیده می‌شود، دارای پیکربندی 24+4 مرحله قدرت است که انرژی را به GPU AD102-301 و 24 گیگابایت حافظه GDDR6X می‌رساند.

کارت گرافیک تراشه HDMI Retimer
کارت گرافیک تراشه HDMI Retimer

کارت گرافیک 20th Anniversary RTX 4090 ویژگی‌‌هایی فراتر از یک تراشه retimer در خود دارد. این کارت دارای طراحی سه فن با یک فن در طرف مقابل، چیزی شبیه به مدل‌های NVIDIA Founder Edition است. علاوه بر این، شامل یک کانکتور مخفی 12VHPWR در زیر یک پوشش کوچک متصل به مغناطیسی است که به ظاهر طراحی تمیز کمک می‌کند.

کارت گرافیک تراشه HDMI Retimer

با این حال، بدترین قسمت ماجرا این است که این کارت گرافیک زیبا، عرضه و دسترسی بسیار محدودی خواهد داشت، زیرا به نقل از شرکت GALAX، انتظار نمی‌رود این مدل در بازار جهانی عرضه شود و منحصراً برای بازار چین طراحی شده است.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز