عمومی

الگوریتم‌ های گوگل از 1998 تا 2024

[ad_1]

الگوریتم‌های گوگل فرازوفرودهای بسیار زیادی را طی کرده‌اند. خدمات این سایت به‌طور کلی متفاوت شده است. روزی فقط شکل کلمات سرچ‌شده را تشخیص می‌داد و نمی‌فهمید که کل صفحه سایت پر از کلمه کلیدی است برای کسب رتبه، اما حالا از دور سر سایتی که کیوورد استافینگ دارد را با تبر می‌زند. برای فهم دقیق این تغییرات براساس خط زمانی که از سال ۱۹۹۸ تا حالا طی شده است، در این مطلب قدم‌به‌قدم مسیر درخشان گوگل با ارائه الگوریتم‌های مؤثر بر سئو را ببینید.

الگوریتم پیج رنک (۱۹۹۸)

پیج رنک یکی از مهم‌ترین الگوریتم‌های گوگل برای رتبه‌بندی صفحات سایت در نتایج بود. این الگوریتم سال ۱۹۹۸ راه‌اندازی شد و می‌توان آن را اولین الگوریتم گوگل دانست. البته خیلی از معیارهای این الگوریتم دیگر مهم نیستند و در نمایش نتایج لحاظ نمی‌شوند، اما نمی‌توان از کنارش به‌سادگی گذشت. کار پیج رنک این بود که براساس تعداد لینک‌های فالو گرفته شده از سایت‌های دیگر اعتباری برای صفحات سایت هدف ایجاد می‌کرد. درواقع اعتبار دامنه یک با لینک به دامنه دو تقسیم می‌شد. این مسئله مثل یک انتخابات رتبه سایت‌هایی که لینک بیشتری گرفته بودند را تعیین می‌کرد. بعد از توسعه الگوریتم پیج رنک چند معیار دیگری مثل ارزش لینک‌های داخلی، انکرتکست‌ها، ارزش بیشتر لینک‌های داخل متن و اثر Nofollow یا follow بودن لینک‌ها هم اضافه شد. این الگوریتم به‌طور کلی با تمام فاکتورها و ویژگی‌هایش اکسپایر شده است.

الگوریتم sandbox (۲۰۰۴)

گوگل از همان روزهای اول به فکر رضایت کاربران بوده و هنوز هم همینطور است. مصداق بارز این موضوع الگوریتم سندباکس است که از سال ۲۰۰۴ فعال شده و عملکردش مثل پدری است که آرام آرام راه رفتن را به کودکش می‌آموزد. این الگوریتم مخصوص سایت‌های تازه تاسیس است. درواقع الگوریتم سندباکس با فعال شدن برای سایت شما ایمپرشن و کلیکتان را از عباراتی جز کلمه کلیدی‌ها‌یی که دارید افزایش می‌دهد و به‌مرور با زیرنظر گرفتن عملکرد شما درصورتی‌که صحیح و اصولی باشد شما را به شرایط عادی برمی‌گرداند.

این الگوریتم برای جلوگیری از تاسیس سایت‌های مخرب و اسپمی ایجاد شد که قدیم صرفا برای تولید محتوای بدون کیفیت و انتشار محتواهای اسپم ایجاد می‌شدند.

باید بدانید که سندباکس یک جریمه نیست، بلکه فرصتی برای اثبات حسن نیت خود از ایجاد سایت به گوگل است. صاحبان سایت‌‌ها می‌توانند زمانی که الگوریتم سندباکس برای آن‌ها فعال است به خوبی زیرساخت‌های سئویی خود را با تدوین استراتژی مناسب محتوا و سئو توسعه دهند.

الگوریتم پنگوئن (۲۰۱۲)

با اینکه پنگوئن در حیات وحش واقعی حیوانی تنبل و کند شناخته می‌شود، اما در باغ وحش گوگل الگوریتمی سریع و دقیق است که وظیفه‌اش بررسی لینک‌سازی داخلی و خارجی سایت و میزان استفاده از کلمه کلیدی در محتواست. قبل از ۲۰۱۲ مرسوم بود که هر مشاور سئویی اولین راهکارش برای افزایش رنک صفحات را لینک سازی خارجی با همان روش‌های قدیمی مثل لینک‌های بی‌کیفیت و غیر مرتبط از بلاگ‌های مختلف عنوان می‌کرد. این روش با لانچ و شروع به کار الگوریتم پنگوئن نه‌تنها باعث رشد و افزایش کلیک نمی‌شود، بلکه ممکن است سایت را به قعر چاه نتایج گوگل بفرستد.

لینک‌سازی خارجی طبیعی یعنی دریافت بک لینک از سایت‌های مرتبط و معتبر با محتوای کاربردی و لینک‌سازی داخلی صحیح با انکرتکست‌های دقیق و کاربردی راهکار درست نیفتادن به دام الگوریتم پنگوئن است.

جز بررسی لینک‌های سایت میزان استفاده از کلمه کلیدی در صفحات سایت‌ هم وظیفه دیگر پنگوئن گوگل است. فرقی نمی‌کند از روش کلمه کلیدی مخفی استفاده کنید یا متن محتوا را با کلمه کلیدی برای کاربر بمباران کنید. به‌هرحال keyword stuffing از نظر گوگل مصداق بارز سئو کلاه سیاه و مشمول جریمه است.

الگوریتم رنک برین (۲۰۱۵)

بعد از داستان‌های مرغ مگس‌خوار و تغییر رویکرد گوگل در انتخاب نتایج از شکل کلمات کلیدی به مفهوم آن‌ها حالا اینکار و چندین عامل فنی و مارکتینگی دیگر هم با استفاده از الگوریتم رنک برین که مبتنی بر هوش مصنوعی عمل می‌کند، اهمیت یافته است. رنک برین الگوریتمی بر پایه ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی است که نمایش نتایج را تماما براساس رضایت کاربر و معیارهای موثر برآن قرار داده است.

اگر این الگوریتم را پایه و اساس هرچیزی که گوگل تاکنون داشته است بدانیم خیلی بی‌جا نگفته‌ایم. درواقع الگوریتم رنک برین مبنایی برای دستیابی کاربر به بهترین نتایج ممکن باتوجه به تاریخچه سرچ‌، نوع رفتارش با نتایج، نوع رفتارش در سایت، میزان ارتباط کاربر با محتوا، میزان کاربردی بودن محتوا و خدمات برای کاربر، کیفیت نمایش سایت مثل سرعت و طراحی رابط کاربری و.. است.

توجه به مفهوم عبارات جست‌وجو شده برعکس شکل کلمات برای این الگوریتم بسیار مهم است. منظور از مفهوم، هدف کاربر و آن چیزی است که دقیقا دنبالش می‌گردد. این محتوا می‌تواند یک صفحه خرید ساده، ویدیو یا تصویر باشد که کاربر بعد از ورود به سایت به‌راحتی به آن می‌رسد.

الگوریتم BERT (۲۰۱۹)

مخفف عبارت Bidirectional Encoder Representations from Transformers الگوریتمی بسیار مهم و کاربردی در گوگل است که به BERT معروف شده. این الگوریتم سئو یکی دیگر از شاهکارهای هوش مصنوعی در گوگل است و کارش تشخیص مفهوم عبارات جست‌وجو شده باتوجه به عبارات قبل و بعد از آن است. درواقع گوگل حالا معنی جملاتی که سرچ می‌شود را با تک تک عباراتش می‌فهمد. تفاوتی ندارد که عبارت کلیدی در محتوا استفاده شده یا نه اگر محتوای شما پاسخی به مفهوم سرچ شده باشد آن محتوا به کاربر نمایش داده می‌شود.

معرفی الگوریتم Mobile First Index (۲۰۱۹)

همواره گوگل خود را به‌عنوان مرجعی مناسب برای دسترسی کاربر به محتوا معرفی کرده است. مرجعی که نه‌تنها بهترین نتایج را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد، بلکه معیار اصلی‌اش برای نمایش این نتایج نیز رفتار کاربران است. یکی از مهمترین بازخورد های گوگل به تغییر رفتار کاربران لانچ الگوریتم Mobile First Index است. الگوریتمی که ارزش و معیار اصلی گوگل برای رتبه به صفحات را از نسخه دسکتاپ به نسخه موبایل تغییر داده است.

این تغییر بعد از این مسئله به‌وجود آمد که میزان کاربران موبایل و سرچ در کروم موبایل رو به افزایش بود و طبیعتا گوگل برای بهبود کیفیت و رضایت کاربر در استفاده از موبایل به وظیفه خود عمل کرده است.

با الگوریتم Mobile First Index ارزش چند نوع سایت نسبت‌ به دیگری کمتر است. اول سایت‌هایی است که نسخه دسکتاپ و موبایلشان تفاوتی ندارد. یعنی سایت در موبایل همانطور که در نسخه دسکتاپ ظاهر می‌شود، هست. در چنین حالتی گوگل به سایت‌ها رتبه می‌دهد، اما نه رتبه‌ای که به سایت‌های متغیر باتوجه به دستگاه می‌دهد.

الگوریتم EAT (۲۰۱۹)

آخرین آپدیت لیست الگوریتم های گوگل در سال ۲۰۱۹ EAT بود. بعد از الگوریتم مدیک که روی سایت‌هایی موثر بر سلامتی انسان‌ها اعمال شد، نوبت به سایت‌هایی با موضوعات مالی و زندگی شد. درواقع EAT آپدیتی گسترده برای الگوریتم مدیک بود که معیارهای مهم و مشخصی به سایت‌ها اعلام کرد. سایت‌هایی با موضوعات مرتبط با جان مال و زندگی مردم یا your mony your life (YMYL) باید معیارهای مد نظر این الگوریتم  گوگل را عایت کنند.

خود کلمه EAT مخفف سه عبارت Expertise، Authoritativeness و Trustworthiness است. این سه کلمه به معنی تخصص، اعتبار و اعتماد است که گوگل برای تشخیص هرکدام فاکتورهای مشخصی دارد. مثلا محتوا باید توسط متخصص نوشته شود و هر متخصص هم باید صفحه‌ای با آدرس‌های دقیق برای تشخیصش داشته باشد. این صفحه اسکیما به خصوص هم دارد.

اعتبار صفحات با رفتار کاربر و نظرات آن‌ها سنجیده می‌شود و با افزایش اعتبار و اعتماد به افزایش رتبه چنین سایت‌هایی هم منجر می‌شود. الگوریتم EAT با اینکه مشخصا روی سایت‌هایی با موضوعات YMYL فعال شده است، اما گوگل می‌خواهد آن را به کل موضوعات وب گسترش دهد.

الگوریتم passage ranking (۲۰۲۱)

الگوریتم passage ranking موضوعی جذاب است که با فعال شدنش رتبه صفر یا Feature Snippet هم به صفحات گوگل اضافه شد. هدف این الگوریتم تشخیص مفهوم خط‌به‌خط محتوا برای پاسخ به سوالات کاربر است. براساس این الگوریتم سئو ممکن است یک پاراگراف محتوای شما برای پاسخ به سوال کاربر کافی باشد. بر این اساس گوگل این قطعه را جداگانه به کاربر نمایش می‌دهد.

آپدیت EEAT (۲۰۲۳)

آخرین آپدیت لیست الگوریتم های سئو در سال 2023 EEAT است. حالا بعد از گذشت دو سال از انتشار الگوریتم EAT آپدیتی برایش منتشر شده و درحال تبدیل شدن به معیاری برای کل وب است. E دوم که به اول این عبارت اضافه شده مخفف کلمه experience است. با اضافه شدن معیار تجربه به این الگوریتم حالا دست اول بودن محتوا و مهم شدن تجربه‌ای دست اول از زندگی هم به معیارهای باارزش گوگل برای رتبه بندی اضافه شده است.

گوگل در آخرید آپدیت‌های خود درحال تبدیل شدن به موتور جست‌وجوی بسیار هوشمند است. ابزاری که با شنیدن حرف ف خودش تا فرحزاد می‌‎رود. برای آگاهی از تمام الگوریتم های گوگل به صورت کامل، همراه با آموزش های ویدیویی با کیفیت و رایگان اینجا کلیک کنید و  دسته بندی الگوریتم های سئو در سایت “فیری سئو فور اور” را مشاهده کنید.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا