عمومی

اپل باید دروازه‌های خود را به روی رقبا باز کند

[ad_1]

اپل با وجود قوانین اتحادیه اروپا مجبور شد تا گوشی‌های سری آیفون 15 خود را به پورت USB-C مجهز کند و حالا در گزارش‌های جدیدی گفته شده است که «تیری برتون»، رئیس صنعت اتحادیه اروپا، به‌طور علنی از «تیم کوک»، مدیرعامل اپل خواسته تا اکوسیستم سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این شرکت را به روی رقبا باز کند.

برتون پس از ملاقات حضوری با کوک در بروکسل، بلژیک به رویترز گفت:

«کار بعدی که اپل و سایر غول‌های فناوری باید تحت قانون DMA (قانون بازارهای دیجیتال) انجام دهند، بازکردن دروازه‌های خود به روی رقبا است. مصرف‌کنندگانی که از آیفون اپل استفاده می‌کنند، باید بتوانند از سرویس‌های رقابتی ارائه‌دهندگان مختلف ازجمله کیف پول الکترونیکی، مرورگر یا فروشگاه‌های اپلیکیشن بهره‌مند شوند.»

پشتیبانی از استورهای شخص ثالث در دستگاه‌های اپل

اتحادیه اروپا با قانون بازارهای دیجیتال خود به‌دنبال کاهش قدرت شرکت‌های بزرگ فناوری است. پلتفرم‌هایی که طبق این قانون «دروازه‌دار» محسوب می‌شوند دیگر نمی‌توانند خدمات خود را نسبت به رقبا ترجیح دهند و در اوایل این ماه میلادی، اپ استور، مرورگر سافاری و iOS رسماً به‌عنوان دروازه‌دار طبقه‌بندی شدند. بااین‌وجود، انتظار می‌رود تا غول سازنده آیفون با توجه به الزامات DMA، از طریق آپدیت به iOS 17، پشتیبانی از سایدلودینگ و نصب برنامه‌ها از استورهای شخص ثالث در آیفون‌ها و آیپدهای اروپایی را فراهم کند.

برتون همچنین از استدلال اپل مبنی بر اینکه امنیت و حریم خصوصی کاربران باعث شده است تا از اکوسیستم بسته خود حمایت کند نیز انتقاد کرد. او در این رابطه گفت:

«مقررات اتحادیه اروپا بدون اینکه امنیت و حریم خصوصی را به خطر بیندازد، باعث تقویت نوآوری می‌شود.»

قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه اروپا برای هدف قراردادن شرکت‌های فناوری بزرگ مانند اپل و ایجاد یک محیط تجاری عادلانه برای تمام افراد ایجاد شده است. DMA در نوامبر 2022 به قانون اتحادیه اروپا تبدیل شد و از ماه می سال 2023 به اجرا درآمد و هنوز در مرحله پیاده‌سازی قرار دارد.

هرچند iOS 17 هنوز پشتیبانی از استورهای برنامه شخص ثالث یا سایدلودینگ را فراهم نکرده است، «کریگ فدریگی»، معاون اپل، پس از WWDC امسال گفت که این شرکت درحال «کار با اتحادیه اروپا» برای تطابق با قوانین آن است.

[ad_2]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا