کامپیوتر و سخت افزار

انویدیا: ما قربانی تحریم آمریکا علیه چین خواهیم شد

[ad_1]

مقدمه: چهارشنبه گذشته خانم کولت کِرِس Colette Kress مدیر مالی ارشد شرکت انویدیا در مصاحبه با رسانه‌ها اعلام کرد، تحریمهای اخیر دولت آمریکا مبنی بر اعمال محدودیت بر صادرات فن آوری هوش مصنوعی به چین، در نهایت به آسیب جبران ناپذیر برای صنایع آمریکا منجر خواهد شد.

خانم کِرِس معتقد است آسیب این تحریم‌ها در درازمدت باعث کاهش شدید درآمد انویدیا خواهد شد. به گزارش فایننشیال تایمز و وال استریت ژورنال، مقامات آمریکا از اکتبر امسال (مهر ماه) تصمیم به اعمال محدودیت بر صادرات تجهیزات و فن آوری مرتبط با هوش مصنوعی آمریکایی به چین گرفته اند.

هدف دولت آمریکا برای اعمال تحریم بر فن آوری هوش مصنوعی، محدود کردن دولت چین در تقویت تجهیزات دفاعی ارتش است.

این درحالی است که انویدیا به عنوان سردمدار فن آوری هوش مصنوعی توانسته است به لطف صادرات تجهیزات هوش مصنوعی خود، مشخصا کارت گرافیک‌های صنعتی، به سودی معادل 1 تریلیون دلار در ماه May دست پیدا کند.

اما در صورت اعمال محدودیت از طرف خزانه داری آمریکا، انویدیا دیگر نخواهد توانست کارت گرافیک‌های A800  و H800 خود را به چین صادر کند.

خانم کِرِس اضافه می‌کند، در دراز مدت، با از دست دادن بازار چین، تمام صنایع آمریکا آسیب خواهند دید و ما منابع مالی خود را از دست خواهیم داد. کشور چین بازار کلیدی برای انویدیا است. تقریبا 22 درصد از درآمد سال گذشته شرکت انویدیا حاصل از فروش تجهیزات به چین و هنگ کنگ بوده است.

افزایش واردات چین از ژاپن و هلند

دولت چین به صورت شبانه روزی در حال افزایش واردات تجهیزات مرتبط با فن آوری نیمه‌هادی‌ها از شرکت‌های آمریکایی است. بر اساس اطلاعات بازارگانی بدست آمده، فقط در ماه June و July، کشور چین خرید تجهیزات مرتبط با تولید نیمه‌هادی‌ها را بیش از 70 درصد افزایش داده است و به 5 میلیارد دلار رسانده است.

این در حالی است که سال گذشته در مدت زمان مشابه چین فقط 2.9 میلیارد دلار بابت واردات این نوع تجهیزات هزینه می‌کرده است.

با توجه به دلیل نزدیک بودن زمان آغاز تحریم فن آوری آمریکا علیه چین، واردات این حجم از تجهیزات اصلا غیر منطقی نیست. تمام شرکت‌های چینی در حال انبار سازی انواع چیپ و میکروچیپ از شرکت‌های مایکرون، اینتل، انویدیا، tsmc و حتی از شرکت‌های ژاپنی هستند.

بسیاری از تجهیزات مرتبط با صنعت نیمه‌هادی‌ها، از ژاپن و هلند وارد چین می‌شوند. هر دوی این کشورها همزمان با آمریکا تصمیم به اعمال تحریم بر صادرات فن آوری به چین گرفتند. هنوز آسیب‌های چنین تصمیمی‌بر صنایع نیمه‌هادی دنیا نامشخص است.

شرکت‌های تولید کننده نیمه‌هادی در چین مانند دو شرکت SMIC و YMTC به شدت وابسته به تامین کنندگان ژاپنی، هلندی، و آمریکایی هستند. نقش این شرکت‌ها در صنایع مادر چین، مانند خودرو سازی، لوازم خانگی، لوازم صنعتی و انرژی‌های تجدد پذیر حیاتی است. قطع کردن صادرات فن آوری این سه کشور به چین، باعث آسیب جبران ناپذیر به توسعه کشور چین خواد شد.

مقابله به مثل از نوع چینی

دولت چین نیز بیکار ننشسته است. چین در ابتدای آگوست اعلام کرد، در صادارت دو ماده گالیوم و ژرمانیوم تجدید نظر خواهد کرد و از این به بعد، صادر کنندگان چینی برای صادرات این دو ماده از چین به اروپا و  آمریکا بایستی درخواست مجوز کنند.

دو ماده گالیوم و ژرمانیوم در ساخت انواع چیپ، مایکرو چیپ، باطری‌های خورشیدی، تجهیزات شبکه بی سیم، پنل‌ها و نمایشگرهای LED به کار می‌روند. هر دوی این مواد در لیست واردات مواد حیاتی برای اقتصاد اتحادیه اروپا قرار دارند.

چین به تنهایی تامین کننده 94 درصد از گالیوم و 60 درصد از ژرمانیوم موجود در بازارهای جهانی است. خبر اعمال محدودیت چین بر صادرات این دو ماده به آمریکا، اروپا و ژاپن باعث افزایش قیمت 20 درصدی این دو ماده در بازارهای جهانی شد.

هرچند در کوتاه مدت ممکن است اثری نداشته باشد اما در صورت ادامه این تحریم از طرف دولت چین، اثر افزایش قیمت آنها در آینده بر تمام محصولات الکترونیک محسوس خواهد بود.

اگرچه چین بزرگترین استخراج کننده گالیوم و ژرمانیوم در دنیا است، اما این دو ماده در کشور‌های دیگر هم یافت می‌شوند و اصولا محصول جانبی هر نوع عملیات در معدن هستند. منتها دلیلی که دیگر کشورها سراغ تولید این دو ماده نرفتند، ارزان قیمت بودن هزینه استخراج از معادن در چین است.

پنتاگون اخیرا از برنامه خود برای بازیافت گالیوم از آشغالهای تجهیزات الکترونیک سخن گفته است. کشور‌های اروپایی نیز در حال تدوین طرح‌هایی برای یافتن منابع جایگزین چین برای تامین این دو ماده هستند. اما زمان و هزینه به ضرر آنها است. استخراج این دو ماده در هیچ کشوری به ارزانی چین نخواهد بود و این موضوع پاشنه آشیل جایگزین یافتن برای چین است.

ژاپن، بزرگترین مصرف کننده گالیوم است. این ماده در تولید خازن‌ها و کامپوننت‌های الکترونیک مورد استفاده فراوان قرار دارد. تقریبا 60 درصد از گالیوم مورد استفاده در ژاپن از کشور‌های دیگر وارد می‌شود، و چین 40 درصد از گالیوم مورد نیاز ژاپن را تامین می‌کند.

شرکت ژاپنی Mitsubishi Chemical Group اعلام کرده است برای پیشگیری از هر نوع وقفه در تولید، شروع به انبار سازی گالیوم کرده است. شرکت Nichia Corp تولید کننده پنل‌های LED نیز، تلاش کرده است انبارهای خود را از گالیوم پر کند. اما مشخص نیست در صورت اعمال تحریم‌ها از طرف چین، چه وضعیتی برای این شرکت‌ها بوجود خواهد آمد.

غرب و چین ناتوان از جدایی

پرده اول: جنگ فن آوری بین چین و آمریکا از دوران پاندمی‌کرونا آغاز شد. زمانی که چین به الاجبار تصمیم به تعطیلی صنایع خود گرفت، کشورهای غربی حتی در تولید خودرو و لباس شویی ناتوان شدند. این موضوع باعث شد آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی تصمیم به ایجاد کارخانه جات تولید چیپ و ماکروچیپ در کشور‌های خود بگیرند.

اما ساخت این دست کارخانه جات بسیار زمان بر است و چین تا مدت‌ها، به واسطه پذیرایی از انواع کارخانه جات تولیدی شرکتهای بزرگ غربی، همچنان طلایه دار تولید تجهیزات الکترونیک باقی خواهد ماند.

پرده دوم این تقابل از انقلاب هوش مصنوعی در صنایع شکل گرفت. اینکه کشور‌ها پس از مشاهده توانایی هوش مصنوعی، متوجه عمق توانمندی این فن آوری شدند و به صورت ناگهانی همه به سمت توسعه و خرید تجهیزات مرتبط با آن رفتند. در این بخش نیز، فن آوری آمریکایی است، اما چین هم در تولید و هم در مصرف آن، نقش غیر قابل چشم پوشی دارد.

پرده سوم این تقابل، همراه نبودن چین با سیاست‌های غرب و آمریکا است. علی الخصوص در ارتباط با تایوان. اقتصاد برای چین همه چیز است. رهبران چین تا به امروز نشان دادند، برای توسعه اقتصادی خود حاضرند از بسیاری از تمایلات و حتی ایدئولوژی خود، به نفع اقتصاد چشم پوشی کنند.

چین همیشه با وسط بازی سیاسی، تلاش کرده است به منافع اقتصادی دست یابد. اما دیر یازود این وسط بازی دیگر جواب نخواهد داد. چرا که چین بهتر از هر کشوری میداند که با تکنولوژی غربی به این جایگاه رسیده است. پس به آن وابسته است.

پرده آخر: آمریکا پس از مشاهده بالون‌های جاسوسی چینی بر آسمان خود، تصمیم به تنبیه چین گرفته است. اما دیر یا زود متوجه خواهد شد، نمی‌توان یک بازار 1.4 میلیارد نفری را تنبیه کرد. این بازار برای آمریکا جایگزین ندارد. چین بزرگترین وارد کننده تجهیزات غربی است. آیفون پر فروش ترین برند تلفن همراه در چین است. چین تولید کننده و صادر کننده ماشین است، اما خود مردم چین بنز و BMW سوار می‌شوند.

بازار 1.4 میلیارد نفری برای محصولات غربی، چیزی نیست که بتوان آن را با کشور دیگر جایگزین کرد. انویدیا درست می‌گوید، بدون تعارف اگر بازار چین از دست برود، بسیاری از شرکت‌های غربی نیز از دست خواهند رفت.

چند هفته‌ای است مدیران ارشد شرکت‌های کوالکام، اینتل، و انویدیا در واشنگتن هستند تا آتش این جنگ را تا جای ممکن بخوابانند. آنها خوب می‌دانند آوار این زورآزمایی غرب با چین در دراز مدت بر سر آنها خراب خواهد شد. نه چین توان مقابله دارد، و نه غرب توان مقابله با چین. پس دیر یازود باید بر سر مسائل اساسی دور یک میز به مذاکره بنشینند، وگرنه آسیب این جنگ فن آوری، جز سیاهی برای دنیا، حاصلی نخواهد داشت.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)