کامپیوتر و سخت افزار

سفارش 5 میلیارد دلاری سرمایه گذاران چینی به انویدیا برای پردازنده گرافیکی ویژه هوش مصنوعی

[ad_1]

هوش مصنوعی در کشور چین توانسته به طرز دیوانه‌بازی سرمایه‌گذاران را جذب خود کند، تا جایی که شرکت‌هایی مانند Alibaba و ByteDance برای ورود به دنیای هوش مصنوعی مولد سر از پا نمی‌شناسند. فایننشال تایمز گزارش می‌دهد که غول‌های فناوری چینی طبق گزارش‌ها محوله 5 میلیارد دلاری از پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی را به انویدیا سفارش داده‌اند و به این شکل کار را به سطح بالاتری رسانده‌اند.

کارت گرافیک A800 انویدیا با قیمت 15،000 دلار در چین!

رشد بی‌نظیر انویدیا در 4 سال آینده به واسطه هوش مصنوعی

البته این سرمایه‌گذاری‌ها همه در شرایطی رخ داده، که دولت چین به شدت از سوی ایالات متحده در زمینه تراشه‌ها تحریم شده است. در حال حاضر، انویدیا انواع کوچکی از پردازنده‌های گرافیکی هوش مصنوعی خود را در چین ارائه می‌کند، مانند A800 و H800، که درواقع راه‌حلی برای کنار آمدن با تحریم‌های ایالات متحده هستند، زیرا انویدیا واقعا نمی‌تواند بازار بالقوه چین را نادیده بگیرد. به همین دلیل است که با وجود عملکرد ضعیف، اما این پردازنده‌های گرافیکی انویدیا مانند کیک و کلوچه به فروش می‌رسند، به‌ویژه A800s که طبق گزارش‌ها به قیمت فوق‌العاده 500،000 یوان (6،900 دلار) رسیده‌ است.

در ضمن این گزارش فاش کرده است که شرکت‌هایی مانند Baidu، ByteDance، Tencent و Alibaba تا کنون 100،000 پردازنده گرافیکی NVIDIA A800 AI را به ارزش کل یک میلیارد دلار سفارش داده‌اند. علاوه بر این، این شرکت‌ها حجم بالایی از سفارش‌ها را ثبت کرده‌اند که ارزش آن به 4 میلیارد دلار می‌رسد و طبق برنامه باید تا تا سال 2024 تحویل داده شوند. به این ترتیب ارزش کل سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی برای خرید پردازنده گرافیکی جهت استفاده در هوش مصنوعی مولد به حدود 5 میلیارد دلار رسیده است.

سفارش 5 میلیارد دلاری انویدیا

این افزایش ناگهانی و شدید تقاضا بدون شک به نفع انویدیا است و حالا آنها می‌توانند این جنون هوش مصنوعی را به عنوان یک تجارت ویژه دسته‌بندی کنند. با این حال، به موازات آن، برای گروه انویدیا نیز مشکلاتی به وجود خواهد آمد، زیرا این حجم بسیار بالا از سفارشات همراه با تنگناها در میان تامین کنندگان در نهایت منجر به انباشت سفارش برای حداقل شش ماه خواهد شد. انویدیا قصد داشت که زنجیره تامین خود را متنوع کند، با توجه به اینکه این کار چندین پیچیدگی دارد، ممکن است شرایط آنطور که به نظر می‌رسد برای آنها به سادگی پیش نرود.

به نظر می‌رسد که انویدیا برای درازمدت در اوج قرار دارد و در حال حاضر هم به تنهایی از مزایای مالی «معدن طلای» هوش مصنوعی بهره می‌برد. پیش‌بینی می‌شود که این شرکت بتواند تا سال 2027 از طریق فروش مبتنی بر هوش مصنوعی، 300 میلیارد دلار درآمد کسب کند. اتفاقی که می‌تواند این شرکت را به یکی از بزرگ‌ترین‌های جهان تبدیل کند.

مطالب مرتبط:

بدون امتیاز