کامپیوتر و سخت افزار

برای استفاده از سوکت Intel LGA-1851 به یک ارتقاء اساسی نیاز دارید

[ad_1]

احتمالا سوکت Intel LGA-1851 برای علاقه‌مندان به سخت افزار آشنا خواهد بود. اینتل در ابتدا آن را برای پلتفرم مصرف‌کننده عمومی دسکتاپ نسل بعدی به نام Meteor Lake-S در نظر گرفته بود، اما حالا برنامه‌های خود را برای این سوکت تغییر داده است و اولین محصولی که روی این پلتفرم عرضه می‌شود، پردازنده‌های مرکزی با معماری Arrow Lake-S هستند.

شایعات خبر از تعداد هسته بیشتر و کلاک بالاتر در نسل چهاردهم اینتل می دهند

از مادربرد و رم DDR5 تا کیت نصب خنک کننده باید تغییر کند

همانطور که از نام آن پیداست، سوکت Intel LGA-1851 دارای پیکربندی پینِ متفاوتی در مقایسه با سوکت LGA-1700 موجود در سری Alder و Raptor Lake است. در نتیجه، کاربرانی که قصد ارتقا به معماری جدید پردازنده مرکزی اینتل را دارند، باید از حالا به فکر مادربردهای جدیدی باشند. اگرچه انتظار می‌رود این مادربردها (مانند Z870 و B860) تا سال آینده در دسترس نباشند، اما نگرانی‌هایی در مورد سازگاری با سخت افزار موجود و هزینه‌های مربوطه وجود دارد.

همچنین کاربرانی که در حال حاضر از حافظه DDR4 در پلتفرم‌های اینتل استفاده می‌کنند احتمالاً باید به DDR5 ارتقاء دهند زیرا پلتفرم Arrow Lake-S از فناوری‌های قدیمی‌تر پشتیبانی نمی‌کند. در بدترین حالت، انتقال به Arrow Lake-S نیاز به خرید یک پردازنده مرکزی، مادربرد، حافظه جدید و همانطور که اخیراً تأیید شده است، یک کیت نصب جدید برای خنک‌کننده‌های LGA1700 خواهد داشت. Igor’sLAB اولین طرح‌های شماتیک و نقشه‌های سه بعدی سوکت جدید را منتشر کرده است که چنین نیازی را پیشنهاد می کند.

سوکت Intel LGA-1851
سوکت Intel LGA-1851

با این حال، یک خبر خوب هم وجود دارد. معماری Arrow Lake-S اینتل رابط PCIe Gen5 را تنها به 16 خط محدود نمی‌کند. در عوض، چهار خط اختصاصی برای ذخیره سازی SSD متصل به پردازنده مرکزی معرفی می‌کند. این یعنی که گیمرها در صورت تمایل به استفاده از فضای ذخیره‌‎سازی Gen5، دیگر مجبور نخواهند بود که 16 لاین کارت گرافیک خود را به خطر بیاندازند. درواقع، اینتل قابلیتی مشابه پلتفرم‌های AM5 X670E/B650 AMD ارائه می‌کند و به رابط اضافی PCIe Gen4x4 AMD برای فضای ذخیره‌سازی بیشتر یکی خواهد بود اینتل می‌توان با رقبای خود همسو شود.

سوکت Intel LGA-1851
سوکت Intel LGA-1851

ضمن اینکه مشخص شده سوکت LGA-1851 به فشار دینامیکی بالاتری (Dynamic Compression Maximum) از 490N تا 923N نیاز دارد. نکته خوب آن، این است که فشار استاتیک و ارتفاع Z از پخش کننده حرارت یکپارچه (IHS) مانند پلت فرم قدیمی باقی می‎‌ماند. در نتیجه، این احتمال وجود دارد که برخی از خنک کننده‌های قدیمی همچنان با آن سازگار باشند، اگرچه بعید است که شرکت‌های تولید کننده خنک کننده به این زودی‌ها این موضوع را تایید کنند.

مطالب مرتبط:

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)