کامپیوتر و سخت افزار

اینتل پردازنده‌های Arrow Lake Lunar Lake و Panther Lake در سال‌ 2024 و 2025 منتشر می‌کند

[ad_1]

رویداد Innovation اینتل شب گذشته برگزار شد. شرکت اینتل اعلام کرده است که در طول دو سال آینده، پردازنده‌های متنوعی را عرضه خواهد کرد. این شرکت رسماً تایید کرده است که سری پردازنده‌های مرکزی Meteor Lake (که فرایند Intel 4 را استفاده می‌کند) در تاریخ 23 آذر ماه (14 دسامبر) وارد بازار می‌شود. با این حال، شرکت اینتل یک نقشه راه بلندپروازانه برای مصرف‌کنندگان خود در دو سال آینده برنامه‌ریزی کرده است که شامل مجموعه متنوعی از سری Arrow Lake ،Lunar Lake ،Panther Lake و Meteor است. برخی از این مجموعه‌ها در جریان سخنرانی اصلی نوآوری به میزبانی پت گلسینگر مورد بحث قرار گرفت.

به طور خاص، پردازنده Panther Lake اینتل در سه ماهه اول سال 2024 وارد آزمایشگاه خواهد شد. سازنده CPU اطمینان دارد که توانایی تحویل به موقع پردازنده‌های نسل بعدی خود را به مشتریان خواهد داشت.

جزئیات پردازنده‌های سری Arrow Lake ،Lunar Lake و Panther Lake

شرکت اینتل پیش‌تر معماری پردازنده Lunar Lake را در کنار برخی نرم‌افزارهای پیشرفته مبتنی بر یادگیری عمیق برای هوش مصنوعی مولد به نمایش گذاشته بود. پردازنده Lunar Lake نسل بعدی معماری کم‌مصرف است که قرار است پس از Arrow Lake، نسل دوم سری Core Ultra منتشر شود. برخلاف Lunar Lake، انتظار می‌رود که پردازنده‌های Arrow Lake (با استفاده از فرآیند Intel 20A) شامل هر دو سری CPU دسکتاپ و موبایل باشد، که تمرکز اصلی آن بر ارائه قدرت و عملکرد بالاتر است. نمایش Lunar Lake با هدف برجسته کردن کارایی شتاب دهنده هوش مصنوعی (AI) در این معماری کم‌مصرف انجام شد.

اینتل پردازنده‌های Arrow Lake Lunar Lake و Panther Lake در سال‌ 2024 و 2025 منتشر می‌کند
Lunar Lake demo & Arrow Lake wafer

اینتل رسماً اعلام کرده است که پردازنده Panther Lake برای تولید در کارخانه‌های اینتل در سه ماهه اول سال 2024 برنامه‌ریزی شده است. همچنین از این حیث حائز اهمیت بوده که نقطه عطفی در پردازنده‌های اینتل است. زیرا پردازنده‌های سری پانتر لیک اولین نسل از CPU های سری 18A اینتل بوده که قرار است طبق پیش‌بینی‌ها هسته‌های Cougar Cove P (پرقدرت) را داشته باشند. هر چند جزئیات دقیقی درباره این سری پردازنده منتشر نشده است، اما این مرحله به‌عنوان یک قدم مهم در توسعه فناوری پردازشی اینتل درنظر گرفته می‌شود.

پردازنده پانتر لیک قرار است در هر دو بخش دسکتاپ و موبایل به بازار عرضه شود. احتمالاً برای پیکربندی‌های دسکتاپ، همانند پردازنده Arrow Lake از سوکت LGA 1851 استفاده خواهد شد.

با توجه به زمان اعلام شده توسط اینتل، باید منتظر ماند تا پردازنده‌های جدید در تاریخ 23 آذر به بازار عرضه شوند. در این مدت، امیدواریم که اینتل جزئیات بیشتری را درباره این سری پردازنده‌ها منتشر کند و کاربران را با ویژگی‌ها و قابلیت‌های جدید آن آشنا کند.

با این برنامه ریزی جسورانه، شرکت اینتل قصد دارد تا در طول دو سال آینده تکنولوژی‌های پیشرفته و قدرتمندتری را به مصرف کنندگان ارائه دهد و عملکرد پردازنده‌ها را بهبود بخشد.

امتیاز: 5.0 از 5 (1 رای)