عمومی

مقایسه قدرت انواع سنگ شکن

در سال‌های اخیر استخراج مواد معدنی رونق زیادی پیدا کرده و با توجه به افزایش نیاز به مواد اولیه، سنگ‌های استخراج شده از دل زمین اهمیت بیشتری برای صنایع مختلف دارند. برای استفاده از سنگ‌های معدنی، ابتدا پتانسیل یک منطقه بررسی شده و پس از تایید کارشناس، عملیات استخراج آغاز می‌شود. در مرحله بعد مواد معدنی وارد سنگ شکن‌ها شده و به اندازه مورد نیاز خط تولید می‌رسند.

انواع سنگ شکن و قدرت آن‌ها

سنگ شکن‌ها دارای انواع مختلفی بوده و اندازه سنگ‌های معدنی بزرگ را به چند سانتی‌متر یا میلی‌متر می‌رسانند تا قابل استفاده شوند. یک خط تولید از دستگاه‌هایی نظیر سنگ شکن معدن، نوار نقاله، فیدر، ماسه شور و خشک کن و … تشکیل شده است که هر کدام از آن‌ها وظیفه خاصی بر عهده دارند اما سنگ شکن‌ها به تنهایی در سه دسته جای می‌گیرند:

سنگ شکن اولیه

همانطور که از نام این سنگ شکن‌ها پیداست، اولین دستگاهی که در خط تولید کارخانجات نصب می‌شود، سنگ شکن اولیه است. این سنگ شکن‌ها، مواد معدنی خام را دریافت کرده و به اندازه‌ای می‌رسانند که بتوان از آن‌ها در سنگ شکن‌های دیگر استفاده کرد. شناخته شده‌ترین سنگ شکن اولیه، سنگ شکن فکی و ژیراتوری هستند.

خرد کردن مواد معدنی در سنگ شکن فکی توسط دو فک ثابت و متحرک انجام می‌شود و نیرویی که این دو فک به مواد معدنی وارد می‌کنند، بیشتر از سنگ شکن ژیراتوری است. از سمت دیگر، سنگ شکن ژیراتوری ظرفیت بالایی داشته و برای خطوط تولید بزرگ کاربرد دارد. سنگ شکن فکی هر چند ساعت یکبار به استراحت نیاز دارد اما سنگ شکن ژیراتوری می‌تواند 24 ساعته بدون توقف کار کند، در نتیجه می‌توان گفت از لحاظ کارکرد مداوم ژیراتوری نسبت به مدل فکی برتری دارد. با سنگ شکن ژیراتوری می‌توان در هر ساعت 1500 تن سنگ را خرد کرد اما ظرفیت سنگ شکن فکی بسیار کمتر بوده و برای کارخانجات بزرگ مناسب نیست.

سنگ شکن‌های اولیه نسبت به سایر انواع سنگ شکن دارای قدرت بیشتری هستند زیرا این دستگاه‌ها باید مواد معدنی خام را به همان شکل کوچک کنند؛ در نتیجه لازم است توانایی بالایی داشته باشند.

سنگ شکن ثانویه

پس از سنگ شکن اولیه، سنگ شکن‌های ثانویه نصب می‌شوند که اندازه مواد معدنی را به چند سانتی متر‌ می‌رساند. در حالت کلی این اندازه برای استفاده در صنایع زیادی مناسب است اما چنانچه نیاز به تولید محصولات کوچک‌تری باشد، باید یک سنگ شکن دیگر هم در خط تولید قرار گیرد. سنگ شکن‌های ثانویه دارای مدل‌های مختلفی بوده اما پرکاربردترین نوع آن، سنگ شکن کوبیت و سنگ شکن هیدروکن است. این سنگ شکن توانایی و ظرفیت بالایی در خرد کردن سنگ‌های سخت و نیمه سخت داشته و می‌تواند در کمترین زمان ممکن حجم زیادی از مواد معدنی را کوچک کند.

سنگ شکن ثالثیه

در خط تولید شن و ماسه، کارخانه تولید قیر، جاده سازی و تولید آسفالت از سنگ شکن‌های ثالثیه استفاده می‌شود که ورودی آن‌ها، سنگ‌های تولید شده توسط سنگ شکن ثانویه هستند. سنگ شکن‌های ثالثیه دارای سه مدل پاکتی، راک اند راک و خرگوشی است که هر کدام ظرفیت و عملکرد متفاوتی دارند. سنگ شکن پاکتی عملکردی مشابه سنگ شکن ضربه‌ای دارد با این تفاوت که به جای یک سندان، به دو سندان مجهز شده است. در ماسه ساز راک اند راک خردایش بر اثر برخورد سنگ‌ها به یکدیگر انجام می‌گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا