عمومی

لوله کشی فاضلاب

یکی از سیستم های اجرایی در واحد های مسکونی لوله کشی فاضلاب ساختمان است. فاضلاب به مواد آلوده و غیر قابل استفاده ساختمان ها گفته می شود. برای خروج آب های آلوده ساختمانی که به آب های خاکستری نیز معروف هستند نیاز به لوله کشی فاضلاب در ساختمان خواهیم داشت. لوله کشی فاضلاب ساختمان برخلاف لوله کشی آب ساختمان دارای بخش های فراوانی می باشد، که قصور در نحوه نصب هر قسمت میتواند باعث به وجود آمدن مشکل در کل سیستم فاضلابی گردد. لوله کشی فاضلاب یکی از مهم ترین و حساس ترین بخش لوله کشی ساختمان می باشد. چرا که در صورت ایجاد مشکل در سیستم لوله کشی فاضلاب، هزینه زیادی برای رفع آن نیاز خواهد بود.

لوله های فاضلاب به جهت تخلیه فاضلاب خروجی، در ساختمان تعبیه می شوند و وظیفه انتقال این آب های آلوده را به سمت شبکه فاضلاب شهری و یا چاه دارند. لوله ها، اتصالات و ابزار ها و … روی هم رفته سيستم لوله كشی فاضلاب را تشكيل می دهند.

 

 

فاضلاب

آب ، شرط وجود حیات است و بیشتر قریب به اتفاق واکنش های شیمیایی در محیط آبی صورت می ‌گیرد. آب بعد از مصارف گوناگون مانند مصارف خانگی ، کشاورزی و صنعتی و … تبدیل به فاضلاب می‌ شود. فاضلاب ها به سه دسته کلی خانگی، صنعتی و سطحی تقسیم می شوند. در ساختمان ها میزان تولید فاضلاب بستگی به تعداد نفرات ساکن و نوع کاربری مجتمع خواهد داشت. هر چه مقدار مصرف آب بیشتر باشد مقدار فاضلاب تولید شده نیز به همان میزان بیشتر خواهد شد چرا که تقریبا حدود ۷۰ تا ۹۰ درصد آب مصرفی در منزل به فاضلاب تبدیل می شود. فاضلاب برای استفاده و برای برگشت به محیط یا استفاده مجدد نیاز به تصفیه دارد. روش های مختلفی برای تصفیه آب و فاضلاب وجود دارد که بسته به مصارف آب و نوع آلودگی از این روش ها استفاده می ‌شود.

 

اصول و قوانين لوله کشی فاضلاب ساختمان

  • رعایت کردن شیب اصولی و مناسب در مسیر لوله ها
  • سرعت تخلیه فاضلاب باید مناسب و درست باشد. سرعت تخلیه فاضلاب با فشار زیاد یا کم موجب تخریب لوله کشی ساختمان می گردد.
  • لوله کشی استاندارد سبب جلوگیری از رسوب گذاری مواد در لوله ها خواهد شد. اگز از مخزن رسوب گیر مناسب استفاده شود با اینکار از گرفتگی لوله با مواد جامد جلوگیری می شود و رسوبات قابل جمع آوری خواهند بود.
  • استفاده کردن از آب بند و هوابند در مسیرهای لوله های فاضلاب. استفاده از آب بند و هوابند برای منتشر نشدن بوی بد در محیط بسیار کاربردی می باشد. همچنین جهت سرایت نکردن آلودگی ها به داخل ساختمان و حفظ سلامت ساکنین اهمیت بالایی را دارد.
  • سیستم فاضلاب باید توانایی کنترل سطح فشار داخل شبکه را داشته باشد. قابلیت کنترل سطح فشار برای یکسان سازی رانش و مکش هوا در هنگام تخلیه فاضلاب بسیار مهم می باشد. چرا که در صورت نبود این امکان، در لوله ها خلاء ایجاد شده و منجر به ترک و قوس در بدنه میگردد.
  • لوله های فاضلاب نباید از زیر ساختمان های مجاور عبور یابد و هر ساختمان باید سیستم لوله کشی اختصاصی خود را داشته باشد. این امر برای جلوگیری از آسیب به ساختمان های مجاور و دسترسی آسان برای تعمیرات خرابی می باشد.
  • در ساختمان های چند طبقه، لوله های فاضلاب سرویس بهداشتی باید از فضاهای مسکونی طبقات پایین عبور یابد.
  • لوله ها باید در ابعاد متناسب باشند و به اندازه داکت کشی لوله نیز توجه شود. اگر از لوله های عمودی استفاده شود باید حتما لوله ها را در داکت قرار داده شوند.
  • انتخاب مسیر نامناسب در لوله کشی فاضلاب منجر به ترکیدگی آن ها خواهد شد. با راهنمایی مهندس یا تکنسین آگاه مسیر صحیح لوله کشی را انتخاب کنید و شما در هر زمینه ای از لوله کشی و تاسیسات می توانید به سایت تاسیسات نوبهار مراجعه کرده و از خدمات گسترده تاسیسات نوبهار بهره ببرید
  • لوله کشی آب باران و هر نوع لوله کشی فاضلاب دیگر نباید به هیچ وجه مشترک باشند.
  • سیفون های ساختمان حتما باید تراز باشند و شیب نداشته باشند زیرا باعث پخش شدن بوی بد در فضا ساختمان خواهند شد.
  • هنگام استفاده از لوله و اتصالات حتما دقت نمایید که ترک و یا شکستگی نداشته باشند.
  • در مواردی حتما لوله و اتصالات توسط سیم یا بست محکم و مهار شوند.

 

مزایای استفاده اصول و قوانين لوله کشی فاضلاب ساختمان

صرفه جويی اقتصادی در امر تهيه ی مصالح اوليه كمتر و همچنین بازدهي بيشتر.

جلوگيری از اشتباه كاری و دوباره كاری هايی كه در اثر تفاوت سليقه افراد به وجود می آیند.

استاندارد شدن كليه لوازم های لوله كشی و تاسيسات بهداشتی و کمتر شدن احتمال وقوع مشکلات.

 

اجزای شبکه لوله کشی فاضلاب ساختمان

  • شاخه های فاضلاب : لوله افقی فاضلاب که محتویات لوله های انشعاب فاضلاب لوازم بهداشتی در طبقات ساختمان، به آن میریزد و این لوله ی فاضلاب را به سمت لوله قائم فاضلاب هدایت می نماید.
  • لوله ی قائم فاضلاب : لوله قائم فاضلاب، لوله ای به شکل قائم است که فاضلاب را از شاخه های طبقاتی جمع نموده و در پایین ترین تراز طبقه به لوله ی افقی اصلی میرساند.
  • سیفون ها : سیفون وسیله ای می باشد که با نگهداری مقداری آب در مسیر عبوری فاضلاب، مانع انتشار هوای آلوده و گازهای موجود در داخل شبکه لوله کشی فاضلاب در فضای ساختمان می شود و در عین حال هیچ گونه اثری بر جریان عادی فاضلاب ساختمان نخواهد داشت.
  • لوله های هواکش : شبکه هواکشی، مجموعه ای از لوله کشی فاضلاب ساختمان می باشد که به منظور شکل گیری ارتباط شبکه لوله کشی فاضلاب با جریان هوای آزاد و حفاظت آب و هوابند بودن سیفون در برابر فشار معکوس و یا فشار سیفونی بکار گرفته میشود.
  • لوله افقی اصلی : این لوله که در پایین ترین قسمت شبکه ی لوله کشی فاضلاب ساختمان قرار دارد، وظیفه ی هدایت فاضلاب ساختمان که از لوله های قائم در آن ریخته می شود، به خارج از ساختمان و یا چاه بر عهده دارد.

 

 

تاسیسات نوبهار

تاسیسات نوبهار با قیمتی بسیار مناسب و کیفیتی بالا و 40 سال تجربه کاری در زمینه تاسیسات مشغول می باشد. اگر به خدمات تاسیساتی ساختمانی و صنعتی نیاز دارید می توانید به سایت تاسیسات نوبهار مراجعه کرده و نیز مشاوره رایگان دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا