عمومی

ویزای استارتاپ کانادا

احتمالاً باید با واژه ی استارت آپ آشنا باشید. استارت آپ به معنای شرکت هایی هستند که با اتکا به دانش و ایده های نوآورانه در حال شکل گیری هستند و در تمامی کشور های توسعه یافته و در حال توسعه، تسهیلات تشویقی و حمایتی فراوانی برای این شرکت ها و پدید آورندگان این کسب و کارها وجود دارد. کشور های مختلف می دانند که پر و بال دادن به افراد نوآور چقدر در طول زمان برای آن کشور سود آور خواهد بود.

ویزای استارتاپ کانادا برای مسیر مهاجرتی استارت آپ های فدرال و استانی تدوین شده است.

در کشور کانادا برنامه های متنوع و منظمی وجود دارند که افرادی که قصد داشته باشند با سرمایه علمی و نوآوری کسب و کار خود را احداث کنند تشویق به مهاجرت و بنا نهادن استارت آپ خود در کانادا می کنند.

این برنامه های مهاجرتی در دو سطح فدرال و استانی هستند که در هر سطح، بسته به نیاز های منطقه ای و کلان، طرح های پیشنهادی را بررسی می کنند. حال در صورتی که طرح استارت آپ یک متقاضی نوآور مورد تایید قرار بگیرد، در مرحله ی نهایی و برای سفر به کانادا نیاز به دریافت ویزای استارت آپ خواهد بود. دقت نمایید که می گوییم مرحله ی نهایی، چرا که پیش از دریافت ویزا اقدامات فراوانی هستند که متقاضی باید انجام دهند که از قبیل مکاتبه و ارسال طرح به شرکت های سرمایه گذاری معرفی شده توسط سازمان مهاجرت کانادا است.

متقاضی باید حداقل یک شرکت سرمایه گذاری کانادایی را متقاعد به سرمایه گذاری به ارزش حداقل 75.000 الی 150.000 دلار بر طرح خود کند

برنامه استارتاپ کانادا

آیا یک کارآفرین هستید؟ آیا علاقه مند به کارآفرینی کانادا هستید؟ آیا مالکیت یک شرکت را در اختیار دارید؟ آیا به مهاجرت به کانادا هم علاقه مند هستید و تمایل دارید که یک کسب و کار در این کشور راه اندازی کنید و از طریق آن اقامت دائم کانادا را دریافت کنید؟ بنابراین، برنامه استارتاپ کانادا دقیقا برای شخص شما طراحی و پیاده سازی شده است.

درمورد برنامه استارتاپ کانادا باید توضیح دهیم که دولت این کشور مدتی است که یک برنامه مهاجرتی جدید طراحی و راه اندازی کرده است تا کارآفرینان خوش ذوق و سخت کوشی که قصد گسترش و توسعه کسب و کار خود را دارند، از سراسر دنیا به سمت این کشور جذب کند و حمایت و پشتیبانی مالی مورد نیازشان که برای توسعه کسب و کار خود نیاز دارند را در اختیارشان قرار دهد.

در عوض، دولت کانادا روی این کسب و کارها سرمایه گذاری می کند تا رشد کنند. با رشد این کسب و کارها نیز اقتصاد این کشور بیشتر شکوفا می شود و ارزش بیشتری پیدا می کند و مهم تر از همه، شغل های بیشتری برای شهروندان کانادایی به وجود می آید.

روند درخواست ویزای استارت اپ و اپلای برای آن سریع دنبال می شود. در واقع، هدف از اینکه دولت کانادا اقدامات زیادی در جهت تسریع این فرایند انجام داده، این است که متقاضیانی که در فرایند درخواست برای ویزای استارت اپ موفق می شوند، در عرض چند هفته به سرعت وارد کانادا شوند و اقدامات اقتصادی و تجاری مورد نظرشان را پیاده سازی کنند.

ویزای کارآفرینی کانادا، وضعیت اقامت دائم را به متقاضیان ارائه می دهد که در نهایت، می تواند به اخذ تابعیت کانادایی هم منجر شود.

برنامه مهاجرتی استارتاپ کانادا، صاحبان کسب و کار و کارآفرینانی که به این کشور مهاجرت کرده اند و دانش، مهارت، پتانسیل و توانایی راه اندازی یک کسب و کار در کانادا را در اختیار دارند، هدف قرار داده است. البته، نه هر کسب و کاری؛ کسب و کارهایی که دارای یکی از این سه شرط باشند:

  • نوآورانه و خلاقانه باشند
  • بتوانند برای شهروندان کانادایی کارآفرینی کنند
  • بتوانند در مقیاس جهانی رقابت کنند

آن دسته از کارآفرینانی که کسب و کارشان دارای همه ی شرایط بالا باشد، واجد شرایط برای استفاده از برنامه ویزای استارتاپ کانادا شناخته خواهند شد و بعد از آن هم می توانند اقامت دائم این کشور را نیز در اختیار بگیرند. نکته قابل توجه و مهمی که وجود دارد، این است که اسم رسمی این برنامه، کلاس استارت اپ کانادا یا همان Canada Start Up Class می باشد. اما به طور عمده، با همان اسمی که ما آن را صدا می کنیم، یعنی برنامه ویزای استارت اپ یا Start Up Visa Program  که به صورت اختصاری هم SUV نام دارد، شناخته می شود.

می توان گفت برنامه مهاجرت از طریق ویزای استارتاپ کانادا یک پروژه یا برنامه تقریبا نوپا و جدید برای مهاجرت به این کشور به شمار می رود و یکی از اولین کشورهایی که شروع به جذب کارآفرینی و ایجاد اشتغال برای شهروندان خود از طریق راه اندازی استارت اپ کرد نیز کانادا بود. برنامه ویزای استارتاپ، متقاضیان موفقی که به دنبال به دست آوردن مهارت و تجربه های جدید در حوزه تخصص خود هستند را قادر می سازد تا با سازمان های بخش خصوصی در کانادا ارتباط برقرار کنند.

این سازمان های بخش خصوصی در کانادا، قادر هستند بودجه مورد نیاز این استارتاپ ها را فراهم کنند و همچنین، با ارائه کردن مهارت و تخصص خود در اختیار این کسب و کارها، آن ها را به سمت گسترش فعالیت های تجاری خود راهنمایی کنند. این راهنمایی می تواند در قالب تامین بودجه و یا ایجاد و راه اندازی مشاغل استارتاپی در کانادا به کارآفرینان ارائه شود.

متقاضیانی که موفق به جلب توجه شرکت های کانادایی برای سرمایه گذاری روی ایده یا خلاقیت خود شوند، قادر به بدست آوردن ویزای استارتاپ کانادا خواهند شد که یکی از قوی ترین ویزاها برای اقامت دائم در این کشور به شمار می رود. در واقع، متقاضیانی که موفق به بدست آوردن این ویزا تحت این برنامه ی مهاجرتی جدید به کانادا شوند، اقامت دائم خود در این کشور را تضمین خواهند کرد و مجوز کار و زندگی دائم در این کشور را به دست خواهند آورد.

لازم به ذکر است که استفاده از این برنامه برای آن دسته از متقاضیانی که قصد راه اندازی و استقرار یک کسب و کار در استان کبک دارند و یا به انجام این کار علاقه مند هستند، امکان پذیر نیست و این برنامه برایشان قابل دسترس نمی باشد. راه اندازی کسب و کار در کبک نیازمندی ها و شرایط خاص خودش را دارد که از حوصله این مطلب خارج است.

مهاجرت به کانادا از طریق استارتاپ

برای این که بتوانید از طریق راه اندازی یک کسب و کار استارتاپی به کانادا مهاجرت کنید، باید یک سری شرایط لازم را در اختیار داشته باشید. برخی از این شرایط شامل خود شخص متقاضی می شوند و برخی دیگر از آنها هم شامل کسب و کارشان. با توجه به این موضوع، در درجه اول کسب و کارتان باید واجد شرایط شناخته شود. واجد شرایط بودن کسب و کار، یعنی شما یک تجارتی راه اندازی کنید که دارای شرایط زیر باشد:

  • در زمانی که شما از سازمان های سرمایه گذاری تعیین شده و مشخص تعهد نامه دریافت کردید، هر متقاضی باید حداقل ۱۰ درصد (و یا بیشتر) حق رای و یا سهام از شرکت استارتاپی مورد نظر را در اختیار داشته باشد (صاحبان یا مالکان کسب و کار می توانند حداکثر تا سقف ۵ نفر تعیین شوند) و همچنین، متقاضیان و سازمان سرمایه گذاری معین باید در مجموع بیش از ۵۰ درصد از کلیه حق رای ها و یا سهام شرکت استارت اپ را در آن واحد و به طور مشترک در اختیار داشته باشند.
  • در زمانی که شما اقامت دائم خود را دریافت کردید، کار مدیریت و پیشبرد این کسب و کار را به طور فعال و مداوم از داخل کشور کانادا برعهده داشته باشید و آن را هدایت کنید، بخش اساسی و بزرگی از فعالیت های تجاری این کسب و کار در خود کشور کانادا در جریان قرار داشته باشد و همچنین، این کسب و کار در کانادا به ثبت رسیده باشد.
  • نکته قابل توجه بعدی، دریافت نامه حمایت و پشتیبانی یا همان Letter of Support از یک سازمان سرمایه گذاری معین می باشد. لازم به توضیح است که سازمان های سرمایه گذاری معین که اشاره کردیم، گروه های تجاری مختلفی هستند که به منظور سرمایه گذاری و یا ارائه حمایت و پشتیبانی از کسب و کارهای استارت اپی احتمالی که در آستانه راه اندازی و شروع به کار هستند، فعالیت می کنند. شما به عنوان شخص متقاضی یا یکی از ۵ سهامدار شرکت استارت اپی که قصد راه اندازی چنین شرکتی در کانادا دارید، باید یک Letter of Support از یکی از این سازمان های سرمایه گذاری دریافت کنید.

برای به دست آوردن این مدرک مهم نیز باید کارهایی که در بخش زیر اشاره می کنیم را انجام دهید:

  • با یک یا چند سازمان سرمایه گذاری که برای این کار در نظر گرفته شده است ارتباط برقرار کنید تا بدانید حمایت و پشتیبانی آن ها را به شکلی می توانید به دست بیاورید.
  • پس از این که موفق به تماس برقرار کردن با یک یا چند سازمان سرمایه گذاری شدید، آن را متقاعد کنید که یک ایده تجاری بکر در ذهن خود دارید که ارزش حمایت دارد.
  • بعد از متقاعد کردن سازمان سرمایه گذاری برای انجام این کار در کسب و کارتان،Letter of Support خود را دریافت کنید.

نکته قابل توجهی که وجود دارد، این است که فرایند طرح ایده شما برای هر سازمان ممکن است متفاوت باشد چرا که هر سازمان شرایط و نیازمندی های خاص خودش را دارد. به عنوان مثال، این احتمال وجود دارد که یکی از این سازمان ها از شما درخواست کند که کانسپت و کلیت کسب و کارتان را به صورت حضوری با جزئیات کامل ارائه و توضیح دهید و یا بخواهد که یک بیزینس پلن با جزئیات ارائه دهید تا از تمامی جزئیات کسب و کار شما اطلاع پیدا کند.

در صورتی که با یکی از شرکت های سرمایه گذاری که مذاکره کردید به توافق رسیدید، یک Letter of Support  برایتان ارسال خواهد کرد. زمانی که درخواست اپلای خود را برای اداره مهاجرت کانادا ارسال می کنید، باید این نامه ی حمایت را نیز به همراه سایر اسناد و مدارکی که در این مطلب اشاره کرده ایم، ارسال کنید. در واقع،Letter of Support  اثبات این است که ایده تجاری کسب و کار شما از سوی یکی از سازمان های سرمایه گذاری معین که در یکی از سه گروه Venture Capital Fund یا Angel Investor Group یا Business Incubator قرار می گیرند، حمایت می شود.

از سوی دیگر، سازمان سرمایه گذاری معینی که ایده کسب و کار شما برایش جذاب بوده و نظرش را جلب کرده نیز گواهی تعهد به تامین سرمایه را به طور مستقیم به اداره مهاجرت کانادا ارسال خواهد کرد.

بعد از این که شخص یا اشخاص متقاضی به همراه سازمان سرمایه گذاری مورد نظر مدارک توافق خود را به اداره مهاجرت ارسال کردند، آن ها این دو مدرک مهم را برای بررسی های بیشتر جهت صدور ویزای استارتاپ ارزیابی خواهند کرد. نکته قابل توجه این است که همانطور که شرکت سرمایه گذاری مورد نظر ممکن است در طی پروسه بررسی شرایط و پرونده شخص متقاضی، درخواست ارائه اسناد و مدارک تکمیلی بیشتری کند، سازمان مهاجرت هم ممکن است از هر دو طرفِ قرارداد درخواست کند که اطلاعات بیشتری ارائه کنند تا تصمیم نهایی خود برای قبول یا ریجکت درخواست ویزای استارت اپ را اتخاذ کند.

بدیهی است که در صورت عدم ارائه Letter of Support اداره مهاجرت درخواست صدور ویزای استارت اپ متقاضی یا متقاضیان این کسب و کار را بی چون و چرا ریجکت خواهد کرد. بنابراین، می توانیم این مدرک را مهم ترین و یکی از ابتدایی ترین نیازمندی های صدور ویزای استارتاپ در نظر بگیریم.

مهاجرت به کانادا از طریق Startup

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، متقاضی یا متقاضیان دریافت ویزای Startup کانادا حتما باید یک نامه حمایت و پشتیبانی یا همان Letter of Support از یک سازمان سرمایه گذاری واجد شرایط که توسط دولت کانادا مورد تایید قرار گرفته، دریافت کنند. برای به دست آوردن این مدرک مهم نیز باید سازمان سرمایه گذاری مورد نظر که در یکی از سه گروه Venture Capital Fund یا Angel Investor Group یا Business Incubator قرار می گیرد، متقاعد شود که طرح تجاری یا ایده کسب و کار متقاضی به اندازه کافی خلاقانه، نوآورانه و خوب هست که ارزش سرمایه گذاری داشته باشد. پس از این که شرکت سرمایه گذاری با متقاضیان به توافق لازم دست پیدا کردند، یک گواهینامه تعهد یا Commitment Certificate  نیز باید از سوی شرکت سرمایه گذاری مورد نظر به اداره مهاجرت کانادا ارسال شود. این گواهینامه تعهد، شامل جزئیاتِ تعهدی است که این شرکت با متقاضی در میان گذاشته است.

نکته قابل توجه بعدی در مهاجرت به کانادا از طریق ویزای Startup این است که حداقل سرمایه گذاری در گروه های مختلف سرمایه گذاری روی کسب و کارهای استارت اپی در کانادا متفاوت است. یعنی هر یک از گروه ها کم تر از مبلغ خاصی روی کسب و کارها سرمایه گذاری نمی کنند. به عنوان مثال، گروه های سرمایه گذاری Angels حداقل ۷۵ هزار دلار کانادا روی Startup ها سرمایه گذاری می کنند و این در حالی است که حداقل میزان سرمایه گذاری در Venture Capital  ها ۲۰۰ هزار دلار است. درمورد سومین شکل شرکت های سرمایه گذاری یعنی Business Incubator  ها هم می توان گفت که صرفا این که کسب و کار متقاضی را تایید کنند، کافی است.

لازم به ذکر است که خود متقاضیان نیازی به سرمایه گذاری هیچ مقداری از پول خود را روی کسب و کارشان ندارند و در این نوع برنامه مهاجرتی به کانادا، فقط شرکت های تعیین شده توسط دولت این کشور کار سرمایه گذاری را انجام می دهند.

نکته بعدی، این است که متقاضی یا متقاضیان باید قادر باشند که یا به زبان انگلیسی و یا به زبان فرانسوی کار کنند و با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. با توجه به این موضوع، آن ها باید نتایج و نمرات آزمون های زبان خود را از یک موسسه یا سازمان تایید شده و معتبر ارائه کنند. لازم به ذکر است که حداقل نمره زبان لازم برای صدور ویزای Startup کانادا CLB 5 در زبان فرانسوی یا انگلیسی است. مدارک زبان دیگر هم برای تایید شدن، به معادل سازی نیاز دارند.

یکی دیگر از شرایط لازم برای صدور ویزای Startup کانادا، تحصیلات و مدرک تحصیلی است. متقاضی باید حداقل به مدت یک سال در یک موسسه تحصیلات تکمیلی تحصیل کرده باشد. علاوه بر این، متقاضی باید بتواند ثابت کند که حداقل برای مدت یک سال در حین تحصیل در یک موسسه آموزشی تحصیلات تکمیلی در وضعیت خوبی قرار داشته است. این افراد می توانند با ارائه اسناد و مدارک مختلفی از قبیل ریز نمرات، گواهینامه، دیپلم، مدرک تحصیلی و یا هر نوع مدرک دیگری که نشان دهنده وضعیت خوب تحصیلی شخص متقاضی است، ثابت کنند که شرایط لازم را در اختیار دارند و از این نظر، واجد شرایط هستند.

تمکن مالی مناسب نیز یکی دیگر از شرایط صدور ویزای Startup کانادا برای متقاضیان آن به شمار می رود. متقاضیان باید تمکن مالی لازم برای پشتیبانی و حمایت از خود و خانواده شان را نشان دهند. این تمکن مالی برای این است که نشان دهند آن ها از شرایط مالی مساعدی برای زندگی در کانادا برخوردار هستند و از پس هزینه های زندگی بر می آیند تا وقتی به این کشور مهاجرت کردند، خرج و مخارج زندگی خود را پرداخت کنند.

مقدار دقیق تمکن مالی لازم، به تعداد اعضای خانواده شخص متقاضی که وی را برای مهاجرت به کانادا همراهی می کنند، بستگی دارد که در بخش های بعدی این مطلب به طور مفصل آن را شرح خواهیم داد.

درست مانند سایر برنامه های مهاجرت به کانادا، افراد متقاضی استفاده از برنامه ویزای Startup این کشور نیز باید به همراه اعضای خانواده خود گواهی عدم سوء پیشینه به همراه معاینات پزشکی لازم را به دست بیاورند تا مشخص شود که آیا تهدیدی برای امنیت این کشور هستند یا خیر. هدف از انجام معاینات پزشکی هم این است که بار اضافی برای سیستم مراقبت های بهداشتی کانادا نباشند.

دولت کانادا انجمن هایی را مشخص کرده تا تعهدات بین سازمان های سرمایه گذاری و متقاضیان را بررسی کنند تا از احتمال انجام اعمال مجرمانه جلوگیری کنند و همچنین، از قانونی بودن تعهدات مالی و غیر مالی بین این دو طرف نیز اطمینان پیدا کنند. لازم به ذکر است که شرکت کنندگان در این برنامه مهاجرتی که ویزای Startup کانادا را دریافت می کنند، حتی در صورتی که کسب و کارشان با شکست مواجه شود نیز همچنان PR یا اقامت دائم کانادا را حفظ خواهند کرد.

در هر صورت، نکته قابل توجه این است که تعهدات بین سازمان سرمایه گذاری و متقاضی به هر نحوی که شده، برقرار بمانند و کسب و کار متقاضی بر اساس تعهدات مالی که به شرکت سرمایه گذاری داده است، فعالیت کند. حال، این که کسب و کار متقاضی دچار ضرر و زیان شده، به تعهد بین این دو طرف لطمه ای نمی رساند و ارتباطی به توافق نامه آن ها ندارد. در بخش های بعدی این مطلب، جزئیات بیشتری درمورد هر یک از پاراگراف های این بخش در اختیارتان قرار می دهیم.

چه کسانی واجد شرایط دریافت ویزای استارت آپ کانادا هستند

پیش از هر پیش نیازی برای دریافت ویزای استارت آپ، متقاضی باید شرایط عمومی دریافت ویزا های کانادا به شرح زیر را داشته باشد.

  • داشتن حداقل 18 سال کامل در زمان ارسال درخواست ویزا
  • داشتن پاسپورت معتبر و دارای حداقل 6 ماه اعتبار که حداقل یک صفحه ی خالی داشته باشد
  • تمامی مدارکی که ارسال می شوند باید به زبان انگلیسی و یا فرانسوی ترجمه رسمی شده باشند
  • گواهی عدم سوء پیشینه تایید شده توسط دادگستری کشور مبدأ را داشته باشد
  • هزینه های بررسی مدارک و هزینه های صدور ویزا پرداخت شود
  • فرم رضایت متقاضی باید تکمیل گردد
  • در صورتی که متقاضی در کشور ثالثی اقامت و مدرک شهروندی دارد، مدارک اقامت و شهروندی باید در پرونده اضافه گردد
  • متقاضی باید توان مالی کافی برای اقامت خود در کانادا را داشته باشد
  • انجام عملیات بایومتریک در یکی سفارت های کانادا و در صورت نیاز حضور در جلسه ی مصاحبه به درخواست افسر بررسی پرونده
  • در صورت در خواست کمیته ی بررسی، حضور در آزمایش های تست سلامت
  • ممکن است بسته به صلاح دید کمیته بررسی پرونده ها شرایط تازه ای برای متقاضی وضع گردد و مدرک دیگری نیز به منظور احراز صلاحیت از متقاضی مطالبه گردد.

شرایط اختصاصی برای دریافت ویزای استارت آپ کانادا

برای دریافت ویزای استارت آپ کانادا، اقدامات متعددی وجود دارد که قبل از درخواست ویزا باید انجام داده باشید. نهایتاً برای درخواست ویزا باید موارد زیر را از نظر سازمان مهاجرت کانادا رعایت کرده باشید:

  • باید کسب و کار شما مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا باشد
  • باید از یک شرکت سرمایه گذاری کانادا معرفی نامه مبنی بر تعهد به سرمایه گذاری بر طرح خود را داشته باشید
  • باید سرمایه حداقلی برای سفر و استقرار در کانادا و همچنین زندگی برای مدتی را داشته باشید
  • باید مهارت زبان خارجی در سطح مشخصی به زبان انگلیسی و یا فرانسوی داشته باشید

کسب و کارهای مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا برای صدور ویزای استارت آپ

برای اینکه شرکت یا کسب و کاری که در طرح استارت آپ شما است مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا واقع گردد، باید شروط زیر در اساس طرح صادق باشد.

  • تمامی شرکای تاسیس کننده ی استارت آپ (که حداکثر 5 نفر می توانند باشند) باید سهم بیش از 10% از شرکت و حق تصمیم گیری در آن را داشته باشند. (یعنی در واقع افرادی که برای ویزا اقدام می نمایند جز افراد کلیدی و پدید آورنده طرح نوآورانه باشند که حق مالکیت به طرح به نام آنها باشد)
  • شرکت یا شرکت های کانادایی که بر طرح استارت آپ سرمایه گذاری می کنند باید حداقل 50% از سهم مالکیت کسب و کار را داشته باشند

شرکت های سرمایه گذاری در ویزای استارت آپ چه جایگاهی دارند

دوباره یاد آور می شویم که ویزای استارت آپ برای مسیر مهاجرتی استارت آپ طراحی شده است. برای راه اندازی یک کسب و کار استارت آپ در کانادا و مهاجرت متقاضیان به واسطه ی طرحشان، ابتدا برای اولین قدم باید به یکی از شرکت های سرمایه گذاری Designated Organizations   و یا شرکت های معرفی شده ارتباط برقرار کنند.

شرکت های سرمایه گذاری معرفی شده توسط سازمان مهاجرت کانادا وظیفه بررسی طرح، حمایت از اجرای آن و همچنین مجریان آن، تامین سرمایه های مالی و در کل تسهیل در اجرای طرح می باشند. در کنار این وظایف، این شرکت های تایید شده سرمایه گذاری هستند که با سازمان مهاجرت کانادا اعلام می نمایند که چه متقاضیانی شایستگی پذیرفته شدن دارند و اعطای ویزای استارت آپ به واسطه ی معرفی نامه ی صادر شده توسط آنهاست.

شرکت های سرمایه گذاری مورد تایید کانادا (Designated Organizations) در سه دسته ی زیر در سایت سازمان مهاجرت کانادا معرفی و دسته بندی شده اند.

  • Venture capital funds
  • Angel investor groups
  • Business incubators

شما باید پیش از هر کاری لیست شرکت های سرمایه گذاری را که در سازمان مهاجرت کانادا معرفی شده اند مطالعه و بررسی کنید و بهترین شرکت متناسب با طرح خود را پیدا نمایید. سپس باید با شرکت تماس برقرار نموده و مذاکرات خود برای ممیزی طرح و شرایط سرمایه گذاری را آغاز کنید.

شرکت پس از بررسی طرح شما، به شما اعلام می نماید که تا اندازه ای حاضر به سرمایه گذاری بر طرح شما خواهد بود و دقت نمایید که در لیست سه گانه ای که در بالا آمده است، مبالغ حداقلی متفاوتی برای حداقل ارزش سرمایه گذاری شرکت وجود دارد که مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا برای اعطای ویزای استارت آپ باشد.

در صورتی که شرکت سرمایه گذاری موافقت کامل با سرمایه گذاری با ارزش مورد تایید سازمان مهاجرت کانادا بر طرح شما را داشته باشد، معرفی نامه ای به شما و همین طور به سازمان مهاجرت کانادا خواهد داد. همین طور، شرکت موظف خواهد بود که به صورت رسمی تعهد نامه ی حقوقی برای حمایت از طرح شما به سازمان مهاجرت کانادا بدهد. پس از انجام شدن تمامی مراحل فوق و در دست داشتن مستندات مربوط به هر مرحله، می توانید برای دریافت ویزای استارت آپ و ورود به کانادا اقدام نمایید.

علاوه بر این، شما می توانید لیست برخی از شرکت های سرمایه گذاری واجد شرایط که مورد تایید دولت کانادا قرار دارند را از طریق جدول زیر نیز مشاهده کنید.

Venture capital funds

Angel investor groups

Business incubators

7 Gate Ventures

Canadian International Angel Investors

Alacrity Foundation

Arete Pacific Tech Ventures (VCC) Corp

Ekagrata Inc.

Alberta Agriculture and Forestry

BCF Ventures

Golden Triangle Angel Network

Biomedical Commercialization Canada Inc. (operating as Manitoba Technology Accelerator)

BDC Venture Capital

Keiretsu Forum Canada

Innovation Cluster – Peterborough and the Kawarthas

Celtic House Venture Partners

Oak Mason Investments Inc.

Interactive Niagara Media Cluster o/a Innovate Niagara

Extreme Venture Partners LLP

Southeastern Ontario Angel Network

Spark Commercialization and Innovation Centre

Golden Venture Partners Fund, LP

TenX Angel Investors Inc.

University of Toronto Entrepreneurship Hatchery

Nova Scotia Innovation Corporation (o/a Innovacorp)

VANTEC Angel Network Inc.

York Entrepreneurship Development Institute

York Entrepreneurship Development Institute (YEDI) VC Fund

York Angel Investors Inc.

Toronto Business Development Centre (TBDC)

نکته: سازمان های سرمایه گذاری فرشتگانی که نامشان در جدول بالا ذکر شده، تمامی این دسته از سازمان های سرمایه گذاری در کانادا هستند که فعالیت می کنند. اما گروه های Venture Capital ها و Business Incubator هایی که در این جدول مشاهده می کنید، همه ی شرکت های سرمایه گذاری فعال در این دو گروه نیستند.

سرمایه اولیه کافی مورد تایید برای اعطای ویزای استارت آپ کانادا

شرکت های سرمایه گذاری کانادا تنها تعهد به سرمایه گذاری بر طرح کسب و کاری شما را خواهند داد و تعهدی بر حمایت مالی از متقاضی و خانواده شما را نخواند داشت. لذا به عنوان پیش فرض، برای دریافت ویزای استارت آپ کانادا از متقاضی انتظار می رود برای سال اول که کسب و کار شکل نگرفته و به سود دهی نرسیده است، بتواند از عهده ی هزینه های زندگی خود بر آید.

این مبلغ برابر است با 12 هزار و 960 دلار کانادا برای متقاضی ویزای استارت آپ و مبلغ 3 هزار و 492 دلار به ازای هر نفر اعضای خانواده ی همراه. ممکن است در مواردی، شرکت سرمایه گذاری علاوه بر سرمایه گذاری بر طرح اقتصادی، برای حمایت مالی از متقاضی نیز موافقت نماید که در این صورت تامین این هزینه ی اولیه نیز با تعهد حمایت مالی شرکت سرمایه گذاری رفع می گردد. دقت نمایید که این تنها توافق بین شما و شرکت خواهد بود و در واقع شرکت تصمیم خواهد گرفت که آیا شما و طرح شما ارزش این حمایت مالی را خواهد داشت یا خیر.

از سوی دیگر، نه تنها شرکت های سرمایه گذاری روی برنامه استارت اپ شما معمولا مسئولیتی در قبال هزینه های زندگی اعضای خانواده تان قبول نمی کنند، بلکه دولت کانادا هم هیچ نوع حمایت و پشتیبانی مالی از مهاجران جدیدی که از طریق یک برنامه استارت اپ وارد این کشور شده اند، نمی کند. با توجه به این موضوع، زمانی که شما برای دریافت ویزای استارت اپ اپلای یا اقدام می کنید، این موضوع را نیز باید ثابت کنید که از توان و تمکن مالی لازم برای پوشش هزینه های جاری خود برخوردار هستید و همچنین، پس از این که وارد کانادا شدید، اعضای خانواده خود را نیز می توانید حمایت کنید. نکته قابل توجه و مهم دیگری که وجود دارد، این است که شما این پول را از شخص یا سازمان دیگری هم نمی توانید قرض کنید و تمام هزینه ها باید توسط خودتان پوشش داده شوند.

قطعا سوالی که اکنون برایتان پیش آمده، این است که خب، مقدار دقیق پولی که برای زندگی در کانادا نیاز دارید، باید چقدر باشد؟ این امر به فاکتورهای زیادی بستگی دارد. فاکتورهایی از قبیل سبک زندگی شما، محل اقامت و زندگی شما و مهم تر از همه، تعداد اعضای خانواده‌تان، از فاکتورهای تعیین کننده برای هزینه های زندگی شما و خانواده تان در کانادا به شمار می روند. اما به هر حال با توجه به اینکه هزینه های زندگی در کانادا به فاکتورهای زیادی بستگی دارد که مقدار آن را به طور دقیق مشخص نمی کند، اما ما سعی کردیم با توجه به تعداد اعضای یک خانواده، یک جدول کلی تهیه و تنظیم کنیم تا حد و حدود یک خانواده با تعداد مختلفی از اعضای آن را به شما نشان دهیم. شما را به دیدن جدول زیر دعوت می کنیم:

هزینه زندگی به ازای هر سال (به دلار کانادا)

تعداد اعضای خانواده

۱۲ هزار و ۹۶۰ دلار

۱

۱۶ هزار و ۱۳۵ دلار

۲

۱۹ هزار و ۸۳۶ دلار

۳

۲۴ هزار و ۸۳ دلار

۴

۲۷ هزار و ۳۱۵ دلار

۵

۳۰ هزار و ۸۰۶ دلار

۶

۳۴ هزار و ۲۹۹ دلار

۷

۳ هزار و ۴۹۲ دلار

هزینه اضافی به ازای هر عضو خانواده

درباره قیمت دلار کانادا در کبک بخوانید.

هزینه استارتاپ کانادا

زمانی که قصد اپلای کردن یا ارائه درخواست برای دریافت ویزای استارت اپ دارید، باید هزینه درخواست مهاجرت کاری و یا Business Immigration را به مبلغ ۱۵۷۵ دلار کانادا پرداخت کنید که یکی از اولین هزینه های شما در مسیر دریافت ویزای Startup به شمار می رود. علاوه بر این، باید ۵۰۰ دلار هم برای حق اقامت دائم کانادا و یا همان Right of Permanent Residence  پرداخت کنید.

علاوه بر هزینه هایی که در بخش قبل اشاره کردیم، شما باید برای همسر و یا شریک تجاری قانونی خود نیز ۸۲۵ دلار برای ارائه درخواستِ اپلای پرداخت کنید. همچنین، شما باید برای شریک‌تان که ممکن است همسر و یا شریک تجاری شما باشد ۵۰۰ دلار دیگر برای Right of Permanent Residence  پرداخت کنید. لازم به ذکر است که ۲۲۵ دلار هم به ازای هر فرزند به این مبلغ اضافه می شود.

در صورتی که پروسه ارائه درخواست یا اپلای برای دریافت ویزای Startup آغاز شود، هزینه هایی که در این پروسه انجام می شوند، قابل استرداد نیستند. با این وجود، در صورتی که درخواست صدور ویزای استارت اپ ریجکت شود، هزینه ای که برای حق اقامت دائم کانادا پرداخت کردید، قابل استرداد است و می تواند به شما برگشت داده شود. همچنین، در صورتی که درخواست صدور ویزای استارتاپ خود را لغو کنید و یا به هر دلیلی تصمیم خود را تغییر دهید و وارد کانادا نشوید نیز این هزینه به شما برگشت داده خواهد شد. اما سایر هزینه ها، اینطور نیستند.

به طور کلی، هزینه هایی که برای صدور ویزای استارت اپ پرداخت می کنید، شامل موارد زیر می شوند که بخشی از آن ها در قالب دو جدولی که در زیر آورده شده است، بسط داده شده اند تا جزئیات بیشتری به دست بیاورید. با این حال، باید توجه داشته باشید که هزینه تمام افراد در این پروسه با یکدیگر یکسان نیست و برخی از متقاضیان ممکن است از پرداخت برخی هزینه ها معاف باشند. نمونه بارز آن هم هزینه احراز هویت بیومتریک و یا نمونه های دیگر است.

هزینه های اپلای برای صدور ویزای استارتاپ کانادا شامل هزینه های لازم در این پروسه برای شخص شما و هر شخص دیگری که در درخواست اپلای شما همراهتان است، می شود.

  • هزینه حق اقامت دائم کانادا یا Right of Permanent Residence
  • هزینه های جانبی دیگر که شامل هزینه آزمون ها و معاینات پزشکی، گواهی عدم سوء پیشینه و همینطور آزمون زبان خارجی می شوند

هزینه های احراز هویت بیومتریک:

هزینه (به دلار کانادا)

نوع متقاضی

۸۵ دلار

متقاضیان فردی

مجموع هزینه ها حداکثر تا ۱۷۰ دلار

خانواده هایی که با یکدیگر درخواست می دهند

مجموع هزینه ها حداکثر تا ۲۲۵ دلار

گروه های هنرمندان نمایشی ۳ نفره و یا بیشتر، به همراه کارکنان دیگری که به آن ها وابسته اند

هزینه حق اقامت دائم کانادا

هنگام تایید درخواست شما برای صدور ویزای استارتاپ کانادا، باید هزینه حق اقامت دائم این کشور و یا RPRF را نیز پرداخت کنید. این موضوع، شامل حال اکثر درخواست های اقامت دائم کانادا می شود.

در واقع، قبل از این که بتوانید اقامت دائم این کشور را به دست بیاورید، باید این هزینه را پرداخت کنید. با این حال، این امکان هم وجود دارد که هزینه RPRF یا همان Right of Permanent Residence  خود را همزمان با وقتی که سایر هزینه های پروسه ویزای استارت اپ را پرداخت می کنید، بپردازید. با انجام این کار، از تاخیر و معطلی های احتمالی هم جلوگیری خواهید کرد.

با این حال، در صورتی که اداره مهاجرت کانادا قبل از این که شما هزینه RPRF خود را پرداخت کنید، درخواست شما را تایید کرد، با شما تماس خواهد گرفت تا دلیل عدم پرداخت این هزینه را توضیح دهید و از امکان پرداخت دیرهنگام آن نیز اطلاع پیدا کنید. همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، در صورتی که درخواست خود را لغو کنید، از انجام این کار منصرف شوید و یا اداره مهاجرت درخواست‌تان را ریجکت کند، هزینه ای که برای RPRF پرداخت کردید، به شما برگشت داده خواهد شد.

لازم به ذکر است که هزینه RPRF تنها هزینه قابل استرداد در پروسه اپلای برای ویزای استارت اپ است. پس از این که این پروسه ریجکت شد، هیچ یک از هزینه های دیگری که در این پروسه پرداخت کردید، قابل برگشت نیستند.

هزینه احراز هویت بیومتریک

زمانی که برای صدور ویزا درخواست می دهید، اغلب اوقات باید یک هزینه جداگانه برای انجام احراز هویت بیومتریک نیز پرداخت کنید. این پروسه برای تسریع فرایند صدور ویزای شما انجام می شود و در غیر این صورت، ممکن است این فرایند به تاخیر انداخته شود و یا بیش از حد طولانی شود.

هزینه احراز هویت بیومتریک به طور کلی، شامل ثبت اثر انگشت به همراه یک عکس دیجیتالی می شود. زمانی که شما برای احراز هویت بیومتریک درخواست کردید و هزینه این درخواست (که در جدول بالا به طور کامل ذکر شده) را پرداخت کردید، اداره مهاجرت یک نامه برایتان ارسال خواهد کرد که نشان می دهد مراحل قبلی را با موفقیت طی کردید و برای مرحله بعدی یعنی ثبت اثر انگشت و عکس دیجیتال خود باید به کجا مراجعه کنید.

کلیه هزینه های لازم برای صدور ویزای استارتاپ کانادا را می توان در جدول زیر جمع بندی کرد

هزینه (به دلار کانادا)

نوع هزینه

۱۵۷۵ دلار

متقاضی اصلی

۸۲۵ دلار

همسر متقاضی

۲۲۰ دلار

هر فرزند متقاضی

بسته به شرکت قانونی مورد نظر، ممکن است تفاوت داشته باشد

هزینه های قانونی

۵۰۰ دلار به ازای هر نفر

هزینه حق اقامت دائم

نکته ۱: زمانی که برای انجام احراز هویت بیومتریک به مرکز مورد تایید اداره مهاجرت که اعلام کرده مراجعه کردید، حتما باید نامه تاییدیه پرداخت هزینه آن را هم به همراه داشته باشید.

نکته ۲: پروسه احراز هویت بیومتریک حتما باید به صورت حضوری انجام شود و به صورت آنلاین قابل انجام نیست.

سایر هزینه های جانبی

سومین و آخرین مرحله از پرداخت هزینه های لازم برای صدور ویزای استارتاپ کانادا، پرداخت هزینه های جانبی است. این هزینه ها شامل ۳ دسته می شوند که عبارت هستند از: آزمون ها یا معاینات پزشکی، سوء پیشینه و همینطور آزمون های زبان خارجی.

شرایط ویزای استارتاپ کانادا

برای این که شرایط دریافت ویزای استارتاپ کانادا را به دست بیاورید، باید چهار نیازمندی اصلی که تمامی کارآفرینانِ متقاضی باید برای واجد شرایط بودن دریافت ویزای استارت اپ کانادا در اختیار داشته باشند را فراهم کرده باشید. ما در تراست قصد داریم که اکنون در این بخش توضیحات بیشتری درمورد این شرایط در اختیار شما قرار دهیم.

یک کسب و کار واجد شرایط داشته باشید

یکی از اولین شرط ها برای این که واجد شرایط دریافت ویزای Startup کانادا شناخته شوید این است که کسب و کاری داشته باشید که واجد شرایط پشتیبانی مالی و حمایت شرکت های سرمایه گذاری کانادایی شناخته شود.

اینکه چه شرکت هایی واجد شرایط دریافت پشتیبانی مالی و حمایت شرکت های سرمایه گذاری کانادایی هستند را در بخش بعد خدمت شما به طور مفصل توضیح خواهیم داد. اما قبل از آن، از شما دعوت می کنیم که سایر شرایط دریافت ویزای استارتاپ کانادا برای متقاضیانِ کارآفرین را در بخش زیر مطالعه بفرمایید.

یک تعهد مطمئن از سوی نهاد حمایتی مربوطه به دست بیاورید

کارآفرینان خارجی یا بین المللی باید قبل از اپلای کردن برای برنامه ویزای استارتاپ کانادا، از تعهد سازمان یا نهاد حمایتی مورد نظر خود که قرار است روی کسب و کار آن ها سرمایه گذاری کند، اطمینان حاصل کنند تا مطمئن شوند که سازمان تعیین شده ی مربوطه، به تمامی تعهدات خود برای توسعه کسب و کار آن ها در کانادا پایبند خواهد ماند. البته، انجام این کار فقط برای اطمینان بیشتر است. زیرا همین که اسم شرکت سرمایه گذاری مورد نظر شما در وبسایت اداره مهاجرت کانادا وجود داشته باشد، کافی است. زیرا نشان می دهد که از اعتبار لازم برخوردار است.

همانطور که پیش از این هم با انواع شرکت های سرمایه گذاری در کانادا آشنا شدید، مهم نیست که این شرکت در کدام گروه از شرکت های سرمایه گذاری قرار بگیرد. این که شما در نهایت با کدام یک از این سه گروهِ Designated Angel Investor Groups یا Designated Venture Capital Funds و یا Designated Business Incubators همکاری کنید، به نوع کسب و کارتان و این که چه میزان سرمایه گذاری لازم دارد، بستگی خواهد داشت.

متقاضیان علاقه مندی که قصد کارآفرینی و راه اندازی یک شرکت استارتاپ در کانادا دارند، باید برای انجام این کار با شرکت های سرمایه گذاری که می تواند یکی از سه گروهی که نام بردیم باشند، مشورت کنند و از راهنمایی هر سه گروه بهره مند شوند تا بهترین گزینه ممکن برای سرمایه گذاری روی کسب و کارشان را پیدا کنند.

تعهد، حمایت و پشتیبانی مالی شرکت های سرمایه گذاریِ تعیین شده، از طریق یک مدرک بسیار حیاتی و مهم به دست متقاضیان خواهد رسید که Letter of Support نام دارد. دریافت کردن این نامه یکی از مراحل ابتدایی اپلای برای دریافت ویزای استارت اپ کانادا به شمار می رود. اما در عین حال، مهمترین مرحله هم هست.

متقاضیان باید این مدرک مهم را به همراه سایر اسناد و مدارکی که برای اپلای ارائه می کنند، ضمیمه پرونده خود کنند. لازم به ذکر است که Letter of Support شش ماه پس از زمانی که صادر می شود، منقضی خواهد شد. این یعنی کارآفرینان متقاضی برای دریافت ویزای استارت اپ از زمانی که این نامه به دستشان می رسد، شش ماه فرصت دارند تا برای این ویزا اپلای کنند. در غیر این صورت، تاریخ انقضای آن فرا خواهد رسید و فاقد ارزش و اعتبار خواهد شد.

مهارت و توانایی های خود در زبان خارجی (انگلیسی یا فرانسوی) را ثابت کنید

تمامی کارآفرینان متقاضی که خواهان ویزای استارت اپ کانادا هستند، باید تخصص و مهارت خود را در یکی از دو زبان رسمی این کشور یعنی چه انگلیسی و چه فرانسوی به اثبات برسانند. افراد متقاضی باید برای این که واجد شرایط استفاده از این برنامه تشخیص داده شوند، نتایج یکی از آزمون ها یا تست های تعیین شده ی رسمی و معتبر را ارائه کنند.

برای انجام دادن این کار، ارائه Canadian Language Benchmark یا همان CLB که معیار اصلی سنجش سطح زبان در کانادا به شمار می رود، تا سطح ۵ هم کفایت می کند. اگر متقاضیان سطحی بالاتر از CLB 5 داشتند هم همچنان واجد شرایط باقی خواهند ماند.

نکته قابل توجه و مهمی که درمورد سطح مهارت و توانایی زبان وجود دارد، این است که نمرات و نتایج آزمون زبان متقاضی نباید مربوط به بیشتر از ۲ سال قبل باشد. در این صورت، منقضی شده و دیگر فاقد اعتبار و ارزش لازم محسوب خواهد شد. در حال حاضر مقامات و مسئولین مهاجرت به کانادا آزمون های IELTS و CELPIP برای زبان انگیسی و همینطور TEF و TCF را برای زبان فرانسوی به رسمیت می شناسند. البته، این آزمون ها بعدا به CLB معادل سازی خواهند شد.

ثابت کردن تمکن مالی برای زندگی در کانادا

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، دولت کانادا و یا شرکت های سرمایه گذاری که روی طرح تجاری و کسب و کار شخص متقاضی سرمایه گذاری کرده اند، مسئولیتی در قبال هزینه های زندگی شخص متقاضی و همراهان احتمالی وی ندارند. با توجه به این موضوع، کارآفرینانی که قصد اپلای برای ویزای استارت اپ کانادا دارند، باید از تمکن مالی لازم برای زندگی در این کشور برخوردار باشند و اسناد و مدارکِ اثبات آن را نیز به IRCC ارائه کنند.

متقاضیان علاقه مند باید نشان دهند که پول و سرمایه کافی برای حمایت و پشتیبانی مالی از خود و خانواده خود برای زندگی در کانادا و تهیه مایحتاج زندگی تمامی اعضای خانواده شان را در اختیار دارند. برای این کار، متقاضیان باید نشان دهند که می توانند اسناد و مدارک مورد نیاز IRCC  برای حمایت مالی از تمامی اعضای خانواده خود در طول اقامت در کانادا را فراهم کنند.

 IRCC توصیه کرده است که افرادی که به تنهایی از ویزای استارت اپ استفاده می کنند، حداقل ۱۲ هزار و ۹۶۰ دلار برای هزینه های زندگی خود در نظر بگیرند. این مبلغ برای یک خانواده دو نفره، به ۱۶ هزار و ۱۳۵ دلار افزایش پیدا می کند و خانواده های سه نفره هم باید حداقل ۱۹ هزار و ۸۳۶ دلار برای خرج و مخارج زندگی خود در کانادا در نظر بگیرند. بنابراین، می توان تخمین زد که به ازای هر عضو خانواده، باید ۳ هزار و ۴۹۲ دلار دیگر هم در نظر گرفت.

کسب و کارهای واجد شرایط استارتاپ کانادا

کارآفرینان متقاضی برای این که کسب و کارشان واجد شرایط تشخیص داده شود تا بتوانند در دریافت ویزای استارت اپ کانادا به آن ها کمک کند، باید کسب و کاری راه اندازی کنند که در آن، هر متقاضیِ مهاجرت به کانادا حداقل ۱۰ درصد از حق رای که به کلیه سهام های این شرکت وابسته می باشد را در اختیار داشته باشد.

نکته قابل توجهی که وجود دارد، این است که سهام داران می توانند تا سقف پنج نفر تعیین شوند. به عبارت دیگر، مالکان کسب و کار نهایتا می توانند پنج نفر باشند (به همراه تمامی اعضای خانواده آن ها) تا قادر به دریافت ویزای استارت اپ کانادا باشند.

نکته قابل توجه و مهم بعدی این است که تمامی متقاضیان یا سهام داران شرکت استارت اپ و شرکت سرمایه گذاری مورد نظرشان باید روی هم رفته بیش از ۵۰ درصد از تمامی حق رای های ممکن را در اختیار داشته باشند.

متقاضیان کارآفرین، برای اطمینان پیدا کردن از دریافت اقامت دائم کانادا از طریق برنامه ویزای Startup، باید مطمئن شوند که شرکت آن ها حتما درون خود کانادا به ثبت رسیده باشد و یک شرکت کانادایی محسوب شود. علاوه بر این، فعالیت های ضروری و اساسی این شرکت نیز حتما باید داخل خاک این کشور انجام شوند و کارآفرینانی که مالکیت این کسب و کار را در اختیار دارند نیز باید به صورت فعال مدیریت آن را برعهده داشته باشند و بر فعالیت های آن نظارت کنند. به عبارت دیگر، در صورتی که مدیریت این کسب و کار به صورت Passive یا غیر فعال صورت بپذیرد، واجد شرایط تشخیص داده نخواهد شد.

پیش نیاز مهارت زبان خارجی برای صدور ویزای استارت آپ کانادا

دو زبان فرانسوی و انگلیسی در کانادا مورد استفاده ی عام هستند و ارائه ی مدرک برای هر یک از این دو زبان شرایط مهارت زبان خارجی متقاضیان مهارت را ارضاء می کند. برای این ویزای به خصوص، داشتن نمره زبان معادل CLB 5 برای هر یک از دو زبان قابل قبول است.

نمره معادل CLB، سیستم معادل سازی نمرات آزمون های مختلف زبان خارجی است که توسط سازمان مهاجرت کانادا معادل سازی می گردد.

مراحل ثبت نام برای ویزای استارت آپ کانادا

زمانی که تمامی پیش نیاز های ویزای استارت آپ کانادا را تامین کردید و از داشتن شرایط احراز صلاحیت عمومی ویزا های کانادا اطمینان حاصل کردید، طبق مراحل زیر برای دریافت ویزا اقدام نمایید.

مدارک مورد نیاز را به صورت کاغذی بسته بندی کنید و برای سازمان مهاجرت کانادا ارسال کنید

مدارکی که برای درخواست ویزای استارت آپ کانادا باید ارسال نمایید عبارت اند از موارد زیر. شما باید تمامی موارد را برابر با اصل و امضا کنید. تمامی موارد را در نهایت به صورت فیزیکی باید برای سازمان مهاجرت کانادا پست نمایید که شامل پرینت فیش های پرداخت هزینه های ویزا نیز می باشد. 

مدارک عمومی و مشترک برای تمامی ویزاها:

  • پاسپورت متقاضی
  • تکمیل فرم درخواست ویزای کانادا
  • فیش های پرداخت شده ی هزینه های ویزای کانادا
  • عکس پرسنلی با شرایط ذکر شده برای درج در پرونده
  • ارائه ی مدارک لازم برای اثبات تمکن مالی
  • ارائه شناسنامه و کارت ملی به صورت ترجمه شده
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • گواهی آزمون تست سلامت
  • ارائه ی برنامه ی سفر (Cover letter) حاوی علت سفر، محل اقامت، زمان رفت و برگشت، برنامه های حین سفر و غیره
  • ارائه ی دعوت نامه و سایر اسناد تکمیلی
  • کپی پاسپورت از تمامی صفحات
  • کارنامه ی آزمون زبان خارجی که شرکت نموده اید
  • معرفی نامه از شرکت سرمایه گذاری که به شما ارسال شده است
  • شناسنامه، کارت ملی، گواهی نامه و گواهی تولد
  • گواهی ازدواج یا طلاق در صورتی که وجود داشته باشد
  • گواهی فوت همسر سابق در صورتی که وجود داشته باشد
  • ارائه ی تمامی مدارک مربوط به فرزند از قبیل شناسنامه، پاسپورت، گواهی سرپرستی، گواهی حضانت و غیره در صورت وجود
  • ارائه ی اجاره نامه محل سکونت فعلی و مدارک نشان دهنده محل های سکونت سال های گذشته
  • ارائه ی دو قطعه عکس طبق استاندارد های وزارت مهاجرت کانادا
  • کپی فاکتور های هزینه های پرداخت شده  

فرم هایی که برای درخواست ویزای استارت آپ کانادا باید تکمیل نمایید:

  • فرم عمومی درخواست ویزای کانادا (IMM 0008)
  • فرم افراد وابسته یا ضمیمه (IMM 0008DEP)
  • فرم Schedule A اظهار پیشینه (IMM 5669)
  • فرم Schedule 13 طرح احداث کسب و کار و برنامه ی مهاجرتی
  • فرم اطلاعات تکمیلی خانوادگی (IMM 5406)
  • فرم اعلام زندگی مشترک (IMM 5409])
  • فرم طلاق برای مهاجرت فردی (IMM 5604)
  • فرم تکمیلی برای اطلاعات سفر های پیشین (IMM 5562)
  • فرم وکالت نامه به نماینده متقاضی (IMM 5476)

تمامی مدارکی که به زبان های غیر از انگلیسی و فرانسوی هستند باید ترجمه ی رسمی گردند و نهایتاً تمامی مدارک باید در پاکت با آدرس اعلام شده ارسال گردند.

روش اپلای برای اخذ ویزای استارتاپ کانادا

اگر یک کارآفرین متقاضیِ ویزای استارت اپ تمامی شرایط لازم برای بهره مندی از این برنامه را در اختیار داشته باشد و واجد شرایط تشخیص داده شود، باید با استفاده از فرم IMM 5759 در وبسایت IRCC درخواست خود را به ثبت برساند.

پروسه اپلای برای دریافت ویزای استارت اپ کانادا نیازمند یک سری اسناد و مدارک برای اثبات این است که نشان دهند شخص متقاضی تمامی چهار شرط اصلی برای واجد شرایط بودن (یعنی داشتن یک کسب و کار واجد شرایط، به دست آوردن یک تعهد مطمئن و قابل اطمینان از سوی شرکت سرمایه گذاری مورد نظر، در اختیار داشتن مهارت و توانایی لازم در زبان انگلیسی و فرانسوی و همینطور تمکن مالی لازم برای زندگی در کانادا که پیش از این به آن ها اشاره کردیم را) برای این برنامه در اختیار دارد. علاوه بر این، این درخواست باید مستندات قابل توجهی در زمینه حمایت از متقاضی اصلی و اعضای خانواده ی وی برای مهاجرت به کانادا نشان دهد.

این موضوع شامل آزمایشات پزشکی و همینطور گواهی عدم سوء پیشینه می شود تا دولت کانادا اطمینان پیدا کند که متقاضی و هیچ یک از اعضای خانواده وی که او را همراهی می کنند، از نظر سلامتی یا کیفری مشکل خاصی برای زندگی در کانادا ندارند.

عده زیادی از متقاضیان (چه متقاضی اصلی و چه خانواده و همراهان وی) نیاز به انجام احراز هویت بیومتریک هم دارند که ممکن است هزینه جداگانه ای برایشان داشته باشد. همچنین، آن دسته از اسناد و مدارک آن ها که به زبان انگلیسی یا فرانسوی ارائه نشده اند هم حتما باید ترجمه شوند.

هزینه هایی که در این مسیر وجود دارند هم شامل ۱۵۷۵ دلار برای ارائه درخواست ویزای استارت اپ برای متقاضی اصلی، به همراه ۵۰۰ دلار هزینه برای حق اقامت دائم کانادا می شوند. در صورتی که همسر متقاضی و یا شریک تجاری قانونی وی نیز قصد همراهی با او و استفاده از برنامه ویزای استارت اپ داشته باشند نیز باید هر کدام ۸۲۵ دلار برای درخواست ویزا و ۵۰۰ دلار هم برای Right of Permanent Residence پرداخت کنند. هر کدام از فرزندان متقاضی نیز باید ۲۲۵ دلار برای درخواست ویزا هزینه کنند. پس از این که متقاضی تمامی این هزینه ها را پرداخت کرد، باید همه ی مولفه های این برنامه را به صورت چاپ شده در یک پاکت نامه قرار دهد و مستقیما از طریق پست و یا پیک به یکی از دفاتر IRCC ارسال کنند.

پروسه انجام این کار معمولا بین ۱۲ تا ۱۶ ماه به زمان نیاز دارد که البته، متقاضیان می توانند برای تسریع این فرایند درخواست صدور یک مجوز کار موقت ارائه کنند. انجام دادن این کار آن ها را قادر خواهد ساخت تا قبل از مشخص شدن نتیجه اپلای برای ویزای استارت اپ کانادا، شروع به کار کردن در این کشور کنند تا وقتی ویزای آن ها صادر شد، تجربه کار در این کشور را به اندازه کافی به دست آورده باشند.

در بخش های بعدی این مطلب به طور مفصل درمورد مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا و این که این پروسه چقدر زمان نیاز دارد، توضیح خواهیم داد.

زمانی که درخواست ویزای استارتاپ متقاضی به تایید رسید، وی می تواند به همراه تمامی اعضای خانواده خود که تحت پوشش او هستند، اقامت دائم کانادا را به دست بیاورند.

ویزای استارت اپ برای سرمایه گذاران کانادایی

در حال حاضر برنامه ویزای استارت اپ کانادا برای متقاضیان جدید در سازمان های کانادایی که تمایل و علاقه به حمایت و پشتیبانی از کارآفرینان بین المللیِ مهاجر دارند، باز است. این دسته از متقاضیان می توانند به راه اندازی فعالیت های تجاری و اقتصادی کسب و کارِ کارآفرینان بین المللی کمک کنند. برنامه ویزای استارت اپ کانادا برای سرمایه گذاران، از سه گروه سازمان مختلف استقبال می کند که شامل گروه های Angel Investor و Business Incubators به همراه Venture capital funds می شوند.

حداقل سرمایه گذاری هر یک از این سه گروه در استارت اپ ها متفاوت است. به عنوان مثال، اگرچه Business Incubator ها حداقل خاصی برای سرمایه گذاری در نظر نمی گیرند، اما حداقل سرمایه گذاری در Angel Investor ها ۷۵ هزار دلار است و Venture Capital ها هم حداقل ۲۰۰ هزار دلار روی کسب و کارهای استارتاپی سرمایه گذاری می کنند.

برای این که یک سازمان در این برنامه شرکت داده شود، باید در مرحله اول توسط IRCC واجد شرایط تشخیص داده شود. برای این که یک سازمان سرمایه گذاری توسط IRCC واجد شرایط تشخیص داده شود نیز باید توسط یکی از سازمان های اقتصادی که با IRCC همکاری می کنند، توصیه نامه دریافت کند و تبدیل به یکی از اعضای آن ها شود. سازمان های اقتصادی که با IRCC همکاری می کنند نیز شامل موارد زیر هستند:

  • انجمن سرمایه گذاری خصوصی و سهام خصوصی کانادا یا Canadian Venture Capital & Private Equity Association (CVCA)
  • سازمان مالی سرمایه گذاری فرشته یا National Angel Capital Organization (NACO)

زمانی که یک سازمان سرمایه گذاری واجد شرایط تشخیص داده شد، به لیست کارفرمایان تعیین شده و واجد شرایط IRCC اضافه خواهد شد تا کارآفرینان متقاضیِ ویزای استارت اپ قادر به انتخاب آن ها به عنوان سازمان سرمایه گذاری مورد نظر خود شوند.

نکته قابل توجهی که وجود دارد، این است که هنوز هیچ روش خاصی برای سازمان های سرمایه گذاری واجد شرایط و معین در نظر گرفته نشده تا قادر به پیدا کردن کارآفرینان مهاجر باشند. با توجه به این موضوع، انتظار می رود که هر سازمانی رویه خاص خودش را برای انجام این کار تعیین کند و پیش بگیرد.

همانطور که با مطالعه بخش های قبلی این مطلب نیز متوجه شدید، سازمان های سرمایه گذاری معینی که واجد شرایط تشخیص داده شده اند و در لیست IRCC قرار گرفتند، باید به عنوان بخشی از وظیفه خود و یا اختیاراتی که به آن ها واگذار شده است، یک نامه حمایت و پشتیبانی یا همان Letter of Support در اختیار کارآفرینان متقاضی قرار دهند که نشان دهنده و تاییدیه تعهد آن ها نسبت به کارآفرین متقاضی و کل برنامه ویزای استارت اپ کانادا می باشد. همچنین، زمانی که با متقاضی به توافق رسیدند، باید گواهی تعهد مالی خود در قبال این شرکت استارتاپی را در اختیار دولت کانادا قرار دهند تا یک تعهد و توافق دو جانبه بین هر دو طرف برقرار باشد و شرایط یکسانی وجود داشته باشد.

هزینه و زمان دریافت ویزای استارت آپ کانادا

در مورد هزینه و زمان دریافت ویزای استارت آپ کانادا نمی توان رقم دقیقی داد. این فرایند بسته به شرایط طرح و افرادی که در یک پرونده شرکت دارند تفاوت عمده ای می کند و ممکن است هزینه کلی برای هر فرد از 1500 دلار کانادا تا 5000 هزار دلار متغیر باشد. همچنین با توجه به تعداد افرادی که در یک طرح استارت آپ شرکت می کنند (تا 5 نفر مجاز هستند) و وجود شرایط فردی هر یک، از قبیل تعداد اعضای خانواده و غیره، و همچنین نوع طرح و معرفی نامه ی شرکت سرمایه گذاری، در مورد زمان صدور ویزا هیچ اظهار نظری نمی توان گرد.

اما به این موضوع دقت نمایید که ویزای استارت آپ کانادا ویزای اقامت دائم غیر مشروط است که در واقع قوی ترین ویزای ممکن به غیر از حق شهروندی محسوب می شود. لذا صرف هر میزان زمان و هزینه صرفه ی بی بدیل خواهد داشت.

درخواست ویزای کار کوتاه مدت پیش از درخواست برای ویزای اقامت دائم استارت آپ کانادا

یک گزینه ی دیگر نیز برای دریافت ویزا در مسیر مهاجرتی استارت آپ کانادا وجود دارد. آن هم این است که ابتدا یک ویزای کار کوتاه مدت کانادا دریافت نمایید و به واسطه ی آن سفری یک تا سه ساله به کانادا داشته باشید. در این مدت زمان استارت آپ خود را تاسیس نمایید و در این حین تمامی مدارک خود را برای درخواست ویزای استارت آپ آماده و ارسال نمایید. مزیت این گزینه این است که اولاً شما می توانید ارتباط مستقیم با شرکت سرمایه گذاری داشته باشید و اینکه شما می توانید مدت زمانی که برای بررسی پرونده ی مهاجرتی شما صرف می شود را بر روی اجرای طرح خود سپری کنید. این مزیت هم متصور است که معمولاً اعطای ویزا های اقامت دائم و طولانی مدت با سختگیری های بیشتر و زمان های بررسی بیشتری همراه است و اقدام برای ویزای کوتاه مدت، زمان کوتاه تر و مدارک کمتری برای ارائه لازم خواهد داشت. شما می توانید در حین اقامت موقت کاری مدارک تقویت کننده ی بیشتری از قبیل توصیه نامه و مدارک پیش برد طرح ضمیمه پرونده ی خود کنید و شانس پذیرفته شدن خود را افزایش دهید.

مدت زمان گرفتن ویزای استارتاپ کانادا

در صورتی که تمامی نیازمندی هایی که در بخش های قبلی این مطلب اشاره کردیم را در اختیار داشته باشید و کاملا برای دریافت ویزای استارتاپ کانادا واجد شرایط باشید، می توانید برای دریافت اقامت دائم این کشور با استفاده از ویزای معتبر استار اپ خود اقدام کنید. به طور کلی، پروسه صدور ویزای Startup بین ۱۲ تا ۱۸ ماه طول می کشد. اکنون ما سعی داریم این پروسه را به چند بخش تقسیم کنیم و زمان مورد نیاز برای هر بخش را نیز به شما اعلام کنیم. پس همچنان این مطلب را دنبال کنید.

فاز یک: تهیه بیزینس پلن (بین ۱ تا ۲ ماه)

شما باید برای احراز صلاحیت اولیه، یک CV دقیق با جزئیات کامل به همراه سایر اسناد و مدارک مورد نیاز اولیه ارائه دهید. شما می توانید برای اطلاع کامل و دقیق از تمامی این اسناد و مدارک به همراه فرم های لازمی که باید تکمیل کنید، به بخش های قبلی این مطلب مراجعه کنید.

فاز دو: دریافت Letter of Support بین ۶ تا ۱۰ ماه

در این مرحله، شما باید بیزینس پلن خود را تکمیل کنید و آن را برای یک سازمان سرمایه گذاری معتبرِ واجد شرایط ارسال و ثبت کنید. این سازمان، می تواند جزو یکی از سه گروهی که در بخش های قبلی این مطلب نیز اشاره کردیم، باشد. نهاد یا نهادهای واجد شرایطِ تعین شده، باید طرح تجاری یا همان بیزینس پلن شما را تایید کرده و نامه حمایت خود از کسب و کار شما را به همراه گواهی تعهد یا Commitment Certificate را به ترتیب، به متقاضی و IRCC ارائه دهد.

فاز سه: ارائه درخواست و دریافت اقامت دائم کانادا (بین ۸ تا ۱۲ ماه)

این آخرین مرحله برای دریافت اقامت دائم کانادا از طریق ویزای استارت اپ کانادا است؛ جایی که شما برای دریافت آن به همراه نامه سرمایه گذاری و همینطور سایر اسناد و مدارک مورد نیاز برای اقامت دائم، اقدام می کنید. وزارت امور خارجه کانادا درخواست شما را مورد بررسی قرار می دهد و سپس، برای قبول یا رد آن تصمیم گیری می کند.

اما برای جلوگیری از تاخیر و تسریع فرایند صدور ویزای استارت اپ و دریافت اقامت دائم کانادا از این طریق در کم ترین زمان ممکن، چه اقداماتی می توان انجام داد؟ پاسخ این سوال را می توانید در بخش زیر پیدا کنید:

در صورتی که هر تغییری در اطلاعات شخصی شما ایجاد شده است، سریعا به دفتر مهاجرت اطلاع دهید.

این اطلاعات شخصی، می توانند شامل آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل یا حتی تغییر تاریخ تولد فرزندتان که اشتباه ثبت شده بود یا هر نوع اطلاعات شخصی دیگری باشد. علاوه بر این، نباید بیشتر از یک بار برای یک مشکل با دفتر مهاجرت مورد نظر خود تماس بگیرید. فقط در صورتی دو یا چند بار با آن ها تماس بگیرید که مشکل یا موضوع جدیدی به وجود آمده باشد. در صورت تماس مکرر برای یک مشکل، فقط فرایند بررسی و رفع آن را به تاخیر خواهید انداخت.

همچنین، در صورتی که یکی از شرایط زیر وجود داشته باشد، باعث ایجاد تاخیر در فرایند صدور ویزای شما خواهد شد:

  • وجود مشکلات قضایی یا امنیتی و یا موارد دیگری که باعث می شود اداره مهاجرت زمان زیادی برای چک کردن پیشینه شخص متقاضی و رفع مشکلات احتمالی نیاز داشته باشد.
  • وضعیت خانواده متقاضی روشن نباشد. دلایل این امر می تواند طلاق و یا یک حضانت ناقص که مراحل تکمیل و انجام آن هنوز به اتمام نرسیده، باشد. مشکلات حضانت فرزندان که هنوز برطرف نشده است، جزو رایج ترین مشکلاتی است که متقاضیان در این زمینه با آن دست و پنجه نرم می کنند.
  • در صورتی که دفتر مهاجرت نیاز به برقراری تماس با یک دفتر مهاجرت دیگر در کانادا و یا حتی خارج از این کشور داشته باشد تا اطلاعاتی که شما ارائه کردید را تایید کند نیز ممکن است فرایند صدور ویزای استارتاپ به تاخیر انداخته شود.

اقامت کانادا از طریق استارتاپ

ویزای استارتاپ یک مجوز اقامت دائم است که به کارآفرینانی که در کانادا فعالیت خود را شروع می کنند اعطا می شود. اما برای این که وضعیت اقامت دائم خود را با استفاده از این روش نگه دارید، باید در یک دوره پنج ساله، حداقل به مدت ۷۳۰ روز (یا ۲ سال) در کانادا حضور داشته باشید. همچنین، لازم به یادآوری است که اگر کسب و کارتان با شکست مواجه شد یا ضرر داد، این موضوع در وضعیت اقامت دائم شما بی تاثیر خواهد بود و آن را تحت الشعاع قرار نخواهد داد.

پس از پنج سال داشتن وضعیت اقامت دائم نیز شما مجاز به درخواست برای اخذ تابعیت یا شهروندی کانادا خواهید بود. البته، مشروط بر این که در طی پنج سال اخیر، ۱۰۹۵ روز یا ۳ سال کامل در کانادا زندگی کرده باشید.

جهت ارائه درخواست برای شهروندی یا تابعیت کانادا نیز باید کلیه تعهدات ثبت مالیات بر درآمد شخصی خود در سه سال مالیاتی گذشته را نیز ارائه کنید. همچنین، شما باید در یک آزمون زبان خارجی (انگلیسی و یا فرانسوی) نیز شرکت کنید و یک آزمون دیگر در رابطه با ارزش های کانادا از قبیل تاریخ، نمادها، موسسات، قوانین مسئولیت ها و همینطور امتیازات شهروندی این کشور را نیز پشت سر بگذارید. لازم به ذکر است که ویزای استارت اپ کانادا، پس از حق شهروندی و تابعیت این کشور، معتبرترین و قوی ترین شکل از اقامت دائم این کشور به شمار می رود.

مشکلات استارتاپ کانادا

درمورد مشکلات و یا معایب ویزای استارت اپ کانادا می توانیم بگوییم در صورتی که واقعا یک ایده بسیار عالی و بزرگ کسب و کار در ذهن خود دارید و یک بیزینس پلن قوی و کامل هم برای آن تهیه کرده اید، گروه های سرمایه گذاری سه گانه که در این مطلب به آن ها اشاره کردیم، قطعا شما را خواهند پذیرفت و سرمایه گذاری روی ایده شما را انجام خواهند داد.

همانطور که این امر می تواند یکی از بزرگ ترین مزایای برنامه ویزای استارتاپ کانادا محسوب شود، از سوی دیگر می تواند بزرگ ترین مشکل یا عیب آن هم باشد. یعنی در درجه اول، شما برای استفاده از این برنامه، باید یک ایده فنی بزرگ و بکر در ذهن خود داشته باشید که سرمایه گذاران کانادایی نه تنها باید به آن علاقه پیدا کنند، بلکه باید برایشان قابل فهم هم باشد. این یعنی ایده شما در عین بکر بودن، باید بسیار ساده، راحت، قابل فهم و بدیهی هم باشد تا مورد پذیرش قرار بگیرد.

در صورتی که مهارت، توانایی و مهم تر از همه، تمکن مالی برای یک زندگی راحت برای خودتان و اعضای خانواده خود دارید، گروه های سرمایه گذاری با آغوش باز از شما استقبال خواهند کرد. اما اگر ایده شما چندان نوآورانه نیست و یا به دنبال تامین یک منبع مالی برای خرج و مخارج خود هستید، این برنامه برایتان مناسب نخواهد بود.

از سوی دیگر، لازم بودن مدرک زبان، زندگی در کانادا برای ۲ سال در طی ۵ سال اخیر و یک سری از نیازمندی های دیگرِ ویزای استارتاپ کانادا می توانند جزو فاکتورهایی محسوب شوند که ممکن است شرایط را برای متقاضیان سخت کنند. به هر حال، نباید انتظار داشته باشید که همه چیز راحت و ساده و بدون دردسر انجام شود.

هر نوع ویزا برای مهاجرت به کانادا سختی ها و معایب خاص خودش را دارد. اما این که ارزش صرف وقت برای فراهم کردن شرایط لازم را داشته باشد یا خیر را باید خودتان تشخیص دهید. ما در موسسه مهاجرتی تراست اعتقاد داریم که برنامه ویزای استارت اپ کانادا یکی از بهترین روش های مهاجرت به این کشور است که در آن، قطعا کفه ترازو به سمت مزایای آن سنگینی می کند.

نمونه طرح تجاری استارتاپ کانادا

نمونه های بیزینس پلن یا طرح تجاری که در این بخش برای شما در نظر گرفتیم، شما را قادر می سازند تا با برخی از بهترین نمونه هایی که برای استارتاپ تهیه شده است، آشنایی پیدا کنید. طرح تجاری که برای استارتاپ خود ارائه می کنید، باید به سادگی هر چه تمام ایده کسب و کارتان و برنامه هایی که برای دستیابی به اهداف تجاری خود در نظر دارید را مشخص کند. علاوه بر این، تهیه یک بیزینس پلن جامع و کامل این فرصت را نیز در اختیار شما قرار خواهد داد تا با دقت کامل از هر مرحله برای پیشبرد کسب و کار خود آگاهی پیدا کنید.

بنابراین، شما قادر خواهید بود تا برای هر مرحله آمادگی کافی به دست بیاورید و از چالش های احتمالی پیش روی خود در این مسیر نیز آگاهی پیدا کنید. در قسمت زیر شما را با برخی از مزایای تهیه بیزینس پلن آشنا می کنیم:

  • طرح تجاری به شما کمک می کند تا ضعف های ایده کسب و کارتان را شناسایی کنید تا قبل از راه اندازی تجارت خود آن ها را برطرف کنید.
  • به شما کمک خواهد کرد تا موقعیت های تجاری پیش روی کسب و کار خود را شناسایی کنید و برای استفاده حداکثری از پتانسیل های آن ها برنامه ریزی کنید.
  • یک آنالیز کلی از محیط تجاری که قصد فعالیت در آن را دارید به شما می دهد تا با رقیبان تجاری خود و روش غلبه بر آن ها آشنا شوید و خودتان را برای رقابت با آن ها آماده کنید.
  • این شانس را در اختیار شما قرار می دهد تا از چالش های تجاری پیش روی کسب و کارتان آگاهی پیدا کنید و یک برنامه دقیق برای غلبه بر آن ها پیاده سازی کنید تا استارتاپ شما را دچار مشکل نکنند.
  • یک شناخت خوب از مشتریان هدف و شرکای تجاری که ممکن است تمایل به همکاری با کسب و کارتان داشته باشند به شما می دهد.
  • شما را مجبور خواهد کرد تا محاسبه کنید که کسب و کارتان دقیقا چه زمانی به سود دهی می رسد و این که برای رسیدن به این هدف، چقدر هزینه پیش روی شما قرار داد. بنابراین، می توانید با سرمایه اولیه کافی کسب و کارتان هم آشنایی پیدا کنید.
  • اهداف تجاری شما و نحوه دست پیدا کردن به آن ها را به طور کاملا شفاف مشخص می کند.

ارائه یک طرح تجاری دقیق و گام به گام، برنامه ای را به شما می دهد که می توانید در مراحل راه اندازی کسب و کارتان به آن مراجعه کنید و همچنین، به شما در حفظ حرکت خود به سمت جلو نیز کمک می کند. اما یک طرح تجاری باید شامل چه بخش هایی باشد؟ در بخش زیر اجزای یک طرح تجاری کامل و جامع را به شما معرفی می کنیم.

  • Executive Summary
  • Company Description
  • Products and Services
  • Marketing Plan
  • Operational Plan
  • Management and Organization
  • Startup Expenses and Capitalization
  • Financial Plan
  • Appendices

وکیل ویزای استارتاپ کانادا

شما می توانید برای مشاوره درمورد ویزای استارتاپ، با جناب آقای شروین مدنی، وکیل ارشد موسسه مهاجرتی تراست که سال ها در زمینه امور راه اندازی کسب و کار و استارتاپ در کانادا تجربه دارند، ارتباط برقرار کنید و یک وقت مشاوره رزرو کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا