عمومی

مهارت های کارآفرینانه مفید برای فرزندانمان

مهارت های کارآفرینانه که باید به فرزندان خود آموزش دهیم

مهارت های کارآفرینانه از جمله موارد ضروری است که باید والدین به فرزندان خود آموزش دهند.همه والدین دوست دارند بهترین زندگی ممکن را برای فرزندان خود فراهم کنند و مهارت هایی که برای موفقیت به آنها نیاز خواهند داشت را به آنان یاد دهند. زندگی واقعی نیز پر از مشکلات و سختی های مختلفی است که هر کسی در زندگی خود بالاخره با آنها مواجه خواهد شد. در این میان چارچوب ذهنی کارآفرینی سختی های زندگی را به چشم چالش هایی می بیند که باید بر آنها غلبه شود. بنابراین یادگیری مهارتهای آن از سنین کودکی، می تواند کودکان ما را برای مسیر دشواری که در آینده پیش رو خواهند داشت آماده کند و باعث شود یک سر و گردن از هم سن و سال های خود بالاتر بایستند و در میان آنها بدرخشند.

اگر می خواهید به فرزندان خود درس زندگی بدهید، مهارت ها و سبک زندگی کارآفرینانه یکی از بهترین گزینه های پیش روی شماست. انعطاف پذیری، خلاقیت، تواضع، همه ی اینها از ویژگی های برجسته ی این سبک زندگی هستند. در ادامه ۸ مهارت کارآفرینانه ای که می توانید به فرزندان خود آموزش دهید را به همراه شیوه های ترغیب به یادگیری آنها از نظر خواهید گذراند.

۱- انعطاف پذیری

زندگی پر از موانع و دشواری هاست و داشتن مقاومت لازم برای از سر گذراندن آنها برای موفقیت ضروری است. تمام کارآفرینان برای اینکه بتوانند بعد از هر شکستی دوباره روی پای خود بایستند به انعطاف پذیری و عزم راسخ نیاز خواهند داشت. به فرزندان خود اجازه دهید احساسات خود را بروز دهند و حس خود را محدود نکنند. به آنها کمک کنید احساسات منفی و بازدارنده ی خود را بشناسند تا بتوانند به شکلی مثبت و سازنده از سد آنها عبور کنند و به زندگی خود ادامه دهند.

۲- نوآوری و خلاقیت

کارآفرینان باید چارچوب ذهنی چابک و تیزهوشی داشته باشند تا بتوانند مشکلات پیچیده را با کمک راه حل های نوآورانه ی خود حل کنند. تفکر خلاقانه سنگ بنایی است که کارآفرینان امپراطوری خود را روی آن استوار می کنند. به کودکان خود اجازه دهید بازی کنند. کودکان در همین زمان بازی کردن است که انرژی های خلاق خود را به کار می گیرند. اطمینان حاصل کنید بازی های آنها جنبه های مختلفی دارد و تنها به کامپیوتر و یا بازی های موبایلی خلاصه نمی شود. اسباب بازی های خلاقانه ی زیادی در بازار وجود دارند که می توانند توان تفکر خلاق کودکان را تحریک و تقویت کنند.

۳- سختکوشی

بهترین کارآفرینان دنیا فارغ از اینکه به چه سطحی از موفقیت رسیده باشند، خود را از درگیر شدن با سختی های زندگی روزمره کنار نمی کشند. کودکان باید ارزش تلاش و سختکوشی را درک کنند تا اخلاق کاری بتواند در وجودشان رشد یابد. با سپردن کارها و مسئولیت های ساده به کودکان خود، به آنها استقلال عمل بدهید. آنها را با مثال، با شیوه ی صحیح انجام هر کار آشنا کنید و عادات وقتگیر خود مثل استفاده ی مکرر از موبایل را به حد اقل برسانید.

۴- کنجکاوی

کنجکاو بودن در مورد آنچه در دنیا می گذرد، برای شناسایی راه های اضافه کردن چیزی به آن ضروری است. کارآفرینان تا آخرین روز زندگی خود دست از یادگیری بر نمی دارند و همیشه به دنبال راه هایی برای بهبود زندگی خود و اطرافیانشان می گردند. کودکان خود را به پرداختن به سرگرمی های جدید و دنبال کردن علاقمندی های خود تشویق کنید. می توانید گردش های خارج از منزل و به دور از فناوری هایی مثل اینترنت و کامپیوتر را در موزه ها و مراکز علمی امتحان کنید.

۵- اعتماد به نفس

باور داشتن به خود و توانایی های خود یکی از مهمترین زیربناهای یک زندگی موفق است. اعتماد به نفس، عزم لازم برای ریسک پذیری و عبور از مشکلات را در ما پدید می آورد. کارآفرینی اساساً یعنی به ایده های خود ایمان داشته باشید. ایده ها و نظرات کودکان خود را جدی بگیرید و به آنها فرصت دهید تصمیم بگیرند. حتی اگر انتخاب شما گزینه ی دیگری باشد، باز اجازه دهید آنها انتخاب های خود را داشته باشند و از تجربه ی حاصل درس بگیرند.

۶- همدلی

همدل شدن با دیگران و حمایت از آنها مهارتی بی نهایت ارزشمند برای رهبری است. کارآفرینان موفق از اهمیت همدلی و برقراری ارتباطاتی مثبت و سازنده آگاهی کامل دارند. به فردیت کودکان خود و ایده های آنها احترام بگذارید و آنان را به بروز احساسات خود تشویق کنید. شما به عنوان والدین می توانید با به تصویر کشیدن این همدلی در عمل، الگوی خوبی برای آنان باشید.

۷- خوشبینی

کارآفرینان الگوی خوشبینی در میان دیگران هستند. آنها همواره دنیایی بهتر برای دیگران به تصویر می کشند و برای رسیدن به آن تلاش می کنند. این نقطه نظر خوشبینانه مزایای زیادی برای زندگی اجتماعی و سلامتی آنها دارد. به یاد داشته باشید که خوشبینی به دیگران منتقل می شود. پس سعی کنید در عمل آن را به کودکان خود انتقال دهید. داستان های مثبت و گفتگوهای الهام بخش با کودکان می تواند به ایجاد و پرورش تفکر مثبت در وجود آنان کمک کند.

۸- کمک به دیگران

کمک کردن به دیگران از لحاظ مالی ممکن است منفعتی در بر نداشته باشد، اما کارآفرینان از اهمیت مسئولیت اجتماعی خود آگاهی دارند. کارآفرینان واقعی دوست دارند دنیا را برای همه به مکان بهتری تبدیل کنند، نه فقط خودشان. به عنوان مثال می توانید کودکان را به کمک کردن به سالمندان تشویق کنید. نشان دادن شیوه های نوین کمک به شکل گیری و اجرایی شدن ایده ها از طریق جمع سپاری مالی نیز می تواند اهمیت این موضوع را برای آنان آشکار کند.

فرزندان شما چند سالی با ورود به دنیای کارآفرینی فاصله دارند، اما آموزش دادن این مهارت ها به آنان در دست و پنجه نرم کردن با سختی های زندگی کمک فراوانی خواهد کرد. به یاد داشته باشید بزرگ ترین کمکی که به آنها می توانید بکنید این است که در همه ی این موارد الگوی خوبی برای آنان باشید. کودکان شما بیش از آنکه از گفته های شما درس بگیرند، رفتار های شما را یاد خواهند گرفت.

منبع خبر:دیجیاتوعضویت در خبرنامه پاسینیک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا