عمومی

تنگه چاهکوه از دیدنیهای شگفت انگیز قشم

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه های گردشگری جزیره زیبای قشم

تنگه شگفت‌انگیز “چاهکوه” در ۷۰ کیلومتری شهر قشم در  کنار روستای چاهوی شرقی جزیره قشم، با حفره‌ها و دالان‌ها و اشکال اعجاب‌آور در دیواره‌های خود، هر بینندهای را مبهوت می‌کند. نظیر این پدیده زمین‌شناسی در آلمان، انگلیس، چین، آمریکا و چند کشور دیگر نیز وجود دارد.

تنگه چاهکوه، دره‌ای به عمق ۱۰۰ متر و پدیده‌ای شگفت از فرسایش سنگ‌های رسوبی زمین است. این دره یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری جزیره قشم است. این دره شگفت‌انگیز، در دل کوه سنگی یکپارچه که به شکل ضربدر برش خورده قرار دارد.
دلیل نام‌گذاری چاهکوه وجود چاه‌هایی است که در ابتدای دره حفر شده‌است. چند چاه کم عمق و کانال‌هایی برای هدایت آب، از سوی اهالی روستای چاهو حفرشده و زیبایی این تنگه را دوچندان می‌کند. ازآنجاکه با توجه به گرم و خشک بودن منطقه، آب شیرین ذخیره‌شده ارزش بالایی دارد، این چاه‌ها محل ذخیره آب باران است. این کانال‌ها و چاه‌ها، قدمتی باستانی دارند و از زمان‌های دور برای تأمین آب شیرین اهالی این بخش از جزیره مورداستفاده قرار داشته است.

چاهکوه در ابتدا عریض و با دیواره‌های بلند در برابر دیدگان مخاطب ظاهر می‌شود، ولی به‌تدریج از عرض آن کاسته تا جایی که عبور از میان آن دشوار می‌شود، این در حالی است که ارتفاع دیواره‌ها همچنان زیاد است و به همین دلیل داخل دره نور کمی وجود دارد. دیواره‌های دره شیارها و خطوط فرسایشى موازى متعددى را نشان می‌دهند که بعضاً این شیارها عمق بیشترى پیداکرده و فرم‌های قاشقى یا قیفى را به خود می‌گیرند.
جنس دیواره‌ها عمدتاً از ماسه‌سنگ آهکى سست بوده و به دلیل وجود میان لایه‌های مارن قرمز، سیلت و آهک شاهد انحلال و فرسایش‌های شدید در این بخش‌ها هستیم به‌نحوی‌که در تمامى طول دیواره دره حفره‌ها متعدد کوچک و بزرگ نمایان هستند. به نظر می‌رسد چاه‌های کم‌عمق آب که مورداستفاده اهالى قرار می‌گیرد توسط دست حفارى شده‌اند اما این حفارى در ادامه حفرات انحلالى عمیق صورت پذیرفته و درواقع کار طبیعت توسط بشر تکمیل‌شده است. همچنین در طول دره اصلى و دره عمود بر آن کانال باریک جوى مانندى دیده می‌شود که ظاهراً براى هدایت و انتقال آب دره‌ها به داخل چاه حفرشده است.

تنگه چاهکوه یکی از جاذبه‌های ژئوپارک قشم است و تاکنون اقدام‌هایی در حد تائید سازمان یونسکو در این تنگه انجام‌شده است. جاده به طول ۴ کیلومتر، ساخت سرویس بهداشتی، نصب چند تابلو آموزشی و زیست‌محیطی، نصب سطل زباله، ساخت پارکینگ و دایر کردن کیوسک نگهبانی ازجمله اقدام سازمان منطقه آزاد قشم در این تنگه گردشگری به شمار می‌آید.
تعداد بازدید کننده‌های تنگه چاهکوه در ایام نوروز حدود ۴۶ هزار نفر اعلام شده است، پیش‌بینی می‌شود با داشتن برنامه در سال‌های آتی این تعداد در ۵ سال آینده به ۶۰۰ هزار نفر تا یک میلیون نفر برسد.
برای بازدید از این پدیده زیبا با «تور قشم» دالاهو همراه شوید.

 

گردآوری و تنظیم: تحریریه دالاهو

عضویت در خبرنامه پاسینیکعضویت در کانال تلگرام پاسینیک

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا